21.7.2024

Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa

Kuva Onnettomuustietoinstituutti, Timo Outinen, Jari Saarentaus

Kuolonkolarien tutkinta vaatii kärsivällisyyttä ja kokemusta. Uusina apukeinoina ovat kuvausdronet ja fotogrammetria.

Onnettomuustutkinta pyrkii saamaan selvyyden liikenneonnettomuuden syyhyn ja kulkuun – mahdollisimman aukottomasti. Tutkinnalle on aina hyödyksi, jos tutkijat voivat muodostaa näkemyksensä itsenäisesti, itse koettuna ja paikan päällä tuoreeltaan. Kaupunkialueilla kolaripaikalle voidaan nopeimmillaan ehtiä alle vartissa.

Eri puolilla Suomea toimii 20 tutkijalautakuntaa, joissa on noin 300 jäsentä. He tekevät tutkintoja vapaaehtoistyönä, oman työn ohella – virkavastuulla. Tutkijoilla on myös vaitiolovelvollisuus.

Tutkijalautakuntien jäsenet nimitetään viideksi vuodeksi kerrallaan. Heillä on oikeus suorittaa tutkimuksia ja tarkastaa ajoneuvoja onnettomuuspaikalla sekä saada tietoja viranomaisilta onnettomuuden taustojen selvittämiseksi.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Luetuimmat