22.11.2022

Päästökikkailu kuriin – näin ajoneuvolakia ollaan muuttamassa

nopeusrajoitus

Hallitus esittää muutoksia ajoneuvolakiin ja tarkoittaa päästömanipulaatioiden selkeämpää kieltämistä ja tuntuvampaa sanktiointia sekä ajoneuvojen käyttövoimien muuttamisen eli konversioiden sallimista laajasti.

Hallitus esittää muutoksia ajoneuvolakiin. Lakiaikeet tarkoittavat päästömanipulaatioiden selkeämpää kieltämistä ja tuntuvampaa sanktiointia sekä ajoneuvojen käyttövoimien muuttamisen eli konversioiden sallimista laajasti. Hallitus antoi vastikään asiasta esityksen eduskunnalle.

Edellä kerrotun lisäksi lakiesityksellä on tarkoitus tehdä kansalliseen lainsäädäntöön ne muutokset, joita henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästöihin liittyvien tietojen seurannasta ja ilmoittamisesta annettu EU:n täytäntöönpanoasetus edellyttää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavoitteena päästöjen vähentäminen

Päästömanipulaatioiden kieltäminen ja konversioiden salliminen tähtäävät liikenteen päästöjen vähentämiseen, kerrotaan liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Lakien porsaanreikiä hyödyntäminen ja kikkailu halutaan kuriin.

”Ajoneuvolain täydennyksen tavoitteena on myös selkeyttää päästömanipulaatioita koskevaa sääntelyä. Sääntelyllä kiellettäisiin päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden myynti ja asentaminen. Myös ajoneuvon muuttaminen päästöjä manipuloimalla olisi kiellettyä.”

Sääntelyllä tiukennettaisiin myös päästömanipulaatioiden sanktiointia eli liikennevirhemaksun ja seuraamusmaksun määräämistä. Seuraamusmaksun määräisi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Tarkoituksena on siis kitkeä päästömanipulaatioihin perustuva liiketoiminta sekä päästömanipuloitujen ajoneuvojen käyttö tieliikenteessä – ja osaltaan vähentää liikenteen päästöjä.

Käyttövoimien muutokseen tukea

Ministeriön mukaan ajoneuvolain täydennyksen pontimena on myös mahdollistaa autojen käyttövoimien muuttamisen, kuten etanolikonversioiden, toteuttamisen nykyistä joustavammin. Tarkoitus on, että Traficom antaisi tarkemmat määräykset konversioiden teknisistä vaatimuksista ja toteuttamisedellytyksistä.

Mitä seuraavaksi?

Hallituksen eduskunnalle antamasta esityksestä käydään täysistunnossa lähetekeskustelu, jonka jälkeen esitys siirtyy valiokuntaan, jonka mietinnön valmistuttua asian käsittely jatkuu täysistunnossa.

Aikataulullisena tavoitteena on, että lakimuutokset tulisivat voimaan vuoden 2023 alusta.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat