22.8.2024

Päivän kuva: Škoda 200 RS on tuntematon ralliauto 1970-luvulta

Kuva Eetu Kokkonen
Skoda 200 RS

Škoda halusi kovasti kehittää kilpailukykyisen ralliauton 1970-luvulla. Lopputuloksena oli Škoda 200 RS, joka syntyi vain kuollakseen.

Škodalla on tunnetusti rallihistoriaa vuosikymmenien varrelta. Kaikken parasta menestystä tšekkiläisvalmistaja on saanut nyt viime vuosien aikana R5- ja Rally 2-luokissa, joissa sen autoilla on voitettu uskomattoman paljon kilpailuja. Lisäksi valmistaja kilpaili myös huipputasolla WRC:ssä vuodesta 1999 vuoteen 2003 Škoda Octavia WRC:llä ja sen jälkeen vielä muutaman vuoden Fabia WRC:llä. Näiden vuosien menestys ei tosin ollut päätähuimaavaa.

Mutta Škodan rallihistoria ulottuu kuitenkin huomattavasti kauemmaksi kuin näihin WRC-vuosiin. Yksi esimerkki tästä on erittäin harvinainen Škoda 200 RS, jollaiseen Moottori pääsi tutustumaan auton kotimaassa.

Skoda 200 RS

1970-luvun alussa Škoda alkoi ymmärtää, ettei alle 1,3-litraiset moottorit riitä kansainvälisissä rallikilpailuissa pärjäämiseen, joten heidän täytyi alkaa kehittämään jotain tehokkaampaa kuin Škoda 120 S Rallye.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vahvasti muokattu versio

Projektin perustana toimi Škoda 110 R Coupé, jonka kattoa madallettiin 7,5 senttimetriä. Katto ja konepelti tehtiin 0,7-millimetrin vahvuisesta alumiinista keveyden nimissä. Lopulta autoon päätyi kaksilitrainen moottori ja Weber 45 DCOE -tuplakaasuttimet. Tämä yhdistelmä tuotti parhaillaan 122 kilowatin (163 hevosvoiman) tehon. Voima välitettiin takapyörille viisivaihteisen Porschen vaihteiston kautta. Koko auto painoi ainoastaan hieman yli 800 kilogrammaa.

Kyseisiä autoja valmistettiin ainoastaan kaksi kappaletta, ja niiden lisäksi yksi Škoda 180 RS -nimeä kantanut malli pienemmällä iskutilavuudella. Projektin valmistumisen aikaan rallimaailma oli kuitenkin jo muuttunut, nimittäin jatkossa ralliautojen täytyi pohjautua aiempaa vahvemmin tuotantomalleihin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat