26.1.2019 Ajoneuvot Arctic Lapland Rally: Mika Salo aikoo pitää autonsa tiellä, ja siihen on hyvä syy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalainen F1-kuski Arctic Lapland Rallyssa, perinteisemmin Tunturirallissa, on jo perinteinen näky. Yksi kokeneimmista kisaajista tällä saralla on Mika Salo, joka osallistuu tämänvuotiseen ralliin Skoda Fabia R5 -autolla. Kausilla 1994–2002 formula ykkösissä Lotus-, Tyrrell-, Arrows-, BAR-, Sauber- sekä Toyota-talleissa ja sokerina pohjalla myös Ferrarin väreissä ajanut Mika Salo tunnettiin aktiiviaikoinaan eräänlaisena pojanviikarina julkisuuskuvaltaan hieman asiallisempaan Mika Häkkiseen nähden. Vaikka ikää on kertynyt jo 52 vuotta, tuo sanavalmius ja napakka huumori ei ole kadonnut minnekään, ja miehen olemus on muutenkin entisenlainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei mitään lomaa Tunturirallissakin Salo on jo vanha tekijä. Tämän vuoden ralli on järjestyksessään neljäs, tosin edellisestä kerrasta on vierähtänyt kahdeksan vuotta. – Ajoin täällä kaksi kertaa Mitsubishilla, yhden kisan Fiestalla ja nyt alla on ensimmäistä kertaa ihan oikea peli, Salo luettelee ja viittaa tämän vuoden kilpuriinsa, Printsport-tallin Škoda Fabia R5:een. Miltä modernimpi auto tuntuu? – Ihan hauskalta. Se menee tuolla metsikössä joka paikkaan kuin ajatus, ja alusta on ihan mieletön. Eihän se mihinkään kiihdy, mutta sovimme jo, että tulen ensi vuonna ajamaan Tunturin vielä kerran oikealla WRC-autolla, Salo paljastaa. Hän ei osaa sinänsä sanoa, mikä saa osallistumaan ralliin kerta toisensa jälkeen, etenkin kun viikko on ollut jälleen kerran rankka. – Ei tämä mitään lomaa ole ollut, kun joka aamu lähdetään seitsemältä tuonne metsään ja tullaan myöhään illalla takaisin. Nuotteja on ajettu nyt 2 500 kilometriä, ja sen myötä mies alkaa olla aika hyytelöä, Salo kuvailee. Vanha kilpailuvietti pyrkii taustalta esiin, mutta Salolla on hyvä syy hillitä sitä. – Otetaan iisisti vaan ja ajetaan maaliin asti. Nuotitusjaksolla on ollut pahimmillaan 34 astetta pakkasta, enkä todellakaan halua ajokengissä kaivaa autoa hangesta! Eli lämpimässä autossa pitää pysyä koko rallin läpi, ja sitä tahtia edetään, Salo paljastaa taktiikkansa. Legendaarinen talviralli sisältää runsaasti vauhdikkaita osuuksia, mikä sävähdyttää myös F1-nopeuksiin tottunutta kuljettajaa. – Sieltä löytyy yhdeksän kilometrin pätkiä, missä kosketaan jarruun kaksi kertaa. Keskinopeudet ovat 160–170 km/h tienoilla, mikä alkaa olla jo aika hurjaa. Tuomariston jäsenenä Arctic Lapland Rally on Salolle kauden ainoa rallikilpailu. Myös rata-ajot ovat ainakin tällä erää tauolla. Moottoriurheilussa hänellä on silti edelleen vastuullinen asema, sillä Salo on jo pitkään toiminut F1-viikonloppujen tuomaristossa. Juuri tuomariston tasapuolinen kohtelu on ollut viime aikoina kuninkuusluokassa kritiikin kohteena. Eräät kilpailijat vaikuttavat saavan samankaltaisesta rikkeestä radalla hyvinkin erilaisia rangaistuksia. Salo jakaa monesti esitetyn mielipiteen, minkä mukaan tuomariston pitäisi olla joka kilpailussa sama. – Esimerkiksi itse olen tuomarina 5–6 kilpailussa vuosittain. Muissa kisoissa päätökset tekevät jotkut muut henkilöt, eikä se voi millään olla johdonmukaista, koska eri tyypit näkevät asiat eri tavoin. Salo ei silti ihan heti olisi lähdössä pysyväksi tuomariston jäseneksi joka ikiseen kauteen mahtuvaan F1-kisaan. – Totta kai siitä voidaan aina keskustella, mutta elämässä on muutakin tekemistä kuin istua katsomassa formulakisoja. Etenkin, kun kilpailujen määrä kasvaa koko ajan. Ei tulostavoitteita Mutta vielä takaisin rallin pariin. Miten vertaat itseäsi samassa tallissa ajaviin muihin Fabia R5 -kuskeihin? – En ole kauheasti siitä välittänyt. Testeissä jäin vähän Niclas Grönholmille, mikä on hyvä vauhti minulle. Ei ole mitään tulostavoitteita, kunhan nautitaan ja pidetään hauskaa. Arctic Lapland Rallyyn niin ikään osallistuvan Valtteri Bottaksen Salo oli torstai-iltaan mennessä ehtinyt nähdä ”vain pikaisesti”. Bottaksen auto, tehdastallin Ford Fiesta WRC, asettaa menoon omat paineensa. – Kaikki tietää, että Valtterin auto on vähintään kaksi sekuntia kilometrillä esimerkiksi meidän autoamme nopeampi. Sillä pitäisi siis periaatteessa pystyä vetämään pohjat jokaisella pätkällä, Salo vertailee, mutta myöntää häntä itseäänkin haastavan saman ongelman kuin muita rallia kokeilleita ratakuskeja. – Kun on koko ikänsä istunut yksin kilpa-autossa, nuotin kuunteleminen ja sen mukaan ajaminen on vaikeaa. Siksi vaihdoimme nuotit numeropohjaisiksi, kun aiemmin minulla on ollut käytössä sanoihin perustuvat nuotit. Niitä on paitsi nopeampaa tehdä, myös paljon selkeämpää kuunnella, varsinkin kun kartturi Peter Flythströmillä on tosi hyvä ääni ja hän osaa painottaa sitä oikein, Salo kiittelee. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia