26.1.2019 Ajoneuvot Arctic Lapland Rally: Mika Salo aikoo pitää autonsa tiellä, ja siihen on hyvä syy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalainen F1-kuski Arctic Lapland Rallyssa, perinteisemmin Tunturirallissa, on jo perinteinen näky. Yksi kokeneimmista kisaajista tällä saralla on Mika Salo, joka osallistuu tämänvuotiseen ralliin Skoda Fabia R5 -autolla. Kausilla 1994–2002 formula ykkösissä Lotus-, Tyrrell-, Arrows-, BAR-, Sauber- sekä Toyota-talleissa ja sokerina pohjalla myös Ferrarin väreissä ajanut Mika Salo tunnettiin aktiiviaikoinaan eräänlaisena pojanviikarina julkisuuskuvaltaan hieman asiallisempaan Mika Häkkiseen nähden. Vaikka ikää on kertynyt jo 52 vuotta, tuo sanavalmius ja napakka huumori ei ole kadonnut minnekään, ja miehen olemus on muutenkin entisenlainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi mitään lomaaTunturirallissakin Salo on jo vanha tekijä. Tämän vuoden ralli on järjestyksessään neljäs, tosin edellisestä kerrasta on vierähtänyt kahdeksan vuotta.– Ajoin täällä kaksi kertaa Mitsubishilla, yhden kisan Fiestalla ja nyt alla on ensimmäistä kertaa ihan oikea peli, Salo luettelee ja viittaa tämän vuoden kilpuriinsa, Printsport-tallin Škoda Fabia R5:een.Miltä modernimpi auto tuntuu?– Ihan hauskalta. Se menee tuolla metsikössä joka paikkaan kuin ajatus, ja alusta on ihan mieletön. Eihän se mihinkään kiihdy, mutta sovimme jo, että tulen ensi vuonna ajamaan Tunturin vielä kerran oikealla WRC-autolla, Salo paljastaa.Hän ei osaa sinänsä sanoa, mikä saa osallistumaan ralliin kerta toisensa jälkeen, etenkin kun viikko on ollut jälleen kerran rankka.– Ei tämä mitään lomaa ole ollut, kun joka aamu lähdetään seitsemältä tuonne metsään ja tullaan myöhään illalla takaisin. Nuotteja on ajettu nyt 2 500 kilometriä, ja sen myötä mies alkaa olla aika hyytelöä, Salo kuvailee.Vanha kilpailuvietti pyrkii taustalta esiin, mutta Salolla on hyvä syy hillitä sitä.– Otetaan iisisti vaan ja ajetaan maaliin asti. Nuotitusjaksolla on ollut pahimmillaan 34 astetta pakkasta, enkä todellakaan halua ajokengissä kaivaa autoa hangesta! Eli lämpimässä autossa pitää pysyä koko rallin läpi, ja sitä tahtia edetään, Salo paljastaa taktiikkansa.Legendaarinen talviralli sisältää runsaasti vauhdikkaita osuuksia, mikä sävähdyttää myös F1-nopeuksiin tottunutta kuljettajaa.– Sieltä löytyy yhdeksän kilometrin pätkiä, missä kosketaan jarruun kaksi kertaa. Keskinopeudet ovat 160–170 km/h tienoilla, mikä alkaa olla jo aika hurjaa.Tuomariston jäsenenäArctic Lapland Rally on Salolle kauden ainoa rallikilpailu. Myös rata-ajot ovat ainakin tällä erää tauolla. Moottoriurheilussa hänellä on silti edelleen vastuullinen asema, sillä Salo on jo pitkään toiminut F1-viikonloppujen tuomaristossa.Juuri tuomariston tasapuolinen kohtelu on ollut viime aikoina kuninkuusluokassa kritiikin kohteena. Eräät kilpailijat vaikuttavat saavan samankaltaisesta rikkeestä radalla hyvinkin erilaisia rangaistuksia.Salo jakaa monesti esitetyn mielipiteen, minkä mukaan tuomariston pitäisi olla joka kilpailussa sama.– Esimerkiksi itse olen tuomarina 5–6 kilpailussa vuosittain. Muissa kisoissa päätökset tekevät jotkut muut henkilöt, eikä se voi millään olla johdonmukaista, koska eri tyypit näkevät asiat eri tavoin.Salo ei silti ihan heti olisi lähdössä pysyväksi tuomariston jäseneksi joka ikiseen kauteen mahtuvaan F1-kisaan.– Totta kai siitä voidaan aina keskustella, mutta elämässä on muutakin tekemistä kuin istua katsomassa formulakisoja. Etenkin, kun kilpailujen määrä kasvaa koko ajan.Ei tulostavoitteitaMutta vielä takaisin rallin pariin. Miten vertaat itseäsi samassa tallissa ajaviin muihin Fabia R5 -kuskeihin?– En ole kauheasti siitä välittänyt. Testeissä jäin vähän Niclas Grönholmille, mikä on hyvä vauhti minulle. Ei ole mitään tulostavoitteita, kunhan nautitaan ja pidetään hauskaa.Arctic Lapland Rallyyn niin ikään osallistuvan Valtteri Bottaksen Salo oli torstai-iltaan mennessä ehtinyt nähdä ”vain pikaisesti”. Bottaksen auto, tehdastallin Ford Fiesta WRC, asettaa menoon omat paineensa.– Kaikki tietää, että Valtterin auto on vähintään kaksi sekuntia kilometrillä esimerkiksi meidän autoamme nopeampi. Sillä pitäisi siis periaatteessa pystyä vetämään pohjat jokaisella pätkällä, Salo vertailee, mutta myöntää häntä itseäänkin haastavan saman ongelman kuin muita rallia kokeilleita ratakuskeja.– Kun on koko ikänsä istunut yksin kilpa-autossa, nuotin kuunteleminen ja sen mukaan ajaminen on vaikeaa. Siksi vaihdoimme nuotit numeropohjaisiksi, kun aiemmin minulla on ollut käytössä sanoihin perustuvat nuotit. Niitä on paitsi nopeampaa tehdä, myös paljon selkeämpää kuunnella, varsinkin kun kartturi Peter Flythströmillä on tosi hyvä ääni ja hän osaa painottaa sitä oikein, Salo kiittelee.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 13.12.2024 Uutinen Nissanin maahantuonti siirtyy Bassadonelle 12.12.2024 Uutinen Vuoden auto Suomessa 2025 voittaja on Kia EV3! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä