1.8.2019 Ajoneuvot Neste Ralli 2019: Nuoret Škoda-kuljettajat hyvin mielin kotikisaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan tehdastiimissä ajavat suomalaiset tulevaisuuden tähdet lähtevät ajamaan voitosta Neste Rallin WRC2 -luokassa. Kalle Rovanperän lisäksi nyt myös Eerik Pietarinen saa käyttöönsä uuden version Škodan R5 -autosta. WRC2 Pro -luokkaa johtava 19-vuotias Kalle Rovanperä ja viime vuonna luokkavoittoon ajanut vuoden 2018 rallin SM1-luokan mestari Eerik Pietarinen ovat valmiita kamppailemaan tänäkin vuonna kotikilpailun voitosta. Viime vuonna Rovanperä johti ylivoimaisesti luokkaansa, kunnes tekniikkamurheet tiputtivat hänet neljänneksi ja tämän ansiosta Pietarinen nousi voittoon. Viime vuodesta poiketen myös Pietarinen ajaa tänä vuonna Škodan tehdastiimin autolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voittajasuosikki nauttii täysiä ajamisesta Kuljettajamarkkinoiden kuumimpiin nimiin lukeutuva Rovanperä ajaa nyt toista kertaa Suomen mm-rallissa WRC2 -kalustolla. Viime vuoteen verrattuna tavoitteet ovat korkeammalla, mutta liikaa stressiä hän osaa välttää vaikka lähteekin kisaan kirkkaimpana voittajasuosikkina. Tuoko uusi vuosi enemmän painetta pärjäämiseen, vai onko rento asenne säilynyt? – Kyllähän se kotikisa vähän painetta tuo, mutta pitää yrittää lähteä rennosti. Ei se puristaminen mitään auta vaan se on se oma ajo mikä pitää löytää ja mennä sillä. Entäpä mietteet Suomen MM-rallista? – Onhan kotikisa aina hieno tapahtuma. Pidän Suomen rallista, koska täällä voi mennä täysillä kokoajan ja nauttia ajamisesta, eikä tarvitse esimerkiksi huolehtia renkaiden kulumisesta ja säästellä niitä. Ketkä ovat kovimmat kilpakumppanit tässä rallissa? – Kyllä varmasti Eerik antaa vastusta ja Eric Camillin vauhtia uudella autolla ei vielä tiedetä. Sitten tietenkin suomalaiset yleisesti ovat kovia täällä ja Nikolay Gryazin voi olla myös aika kova. Teiden ollessa suurimmaksi osaksi Rovanperälle tuttuja jo viime vuodesta, ei yllättäviä muutoksia teistä ollut löytynyt ainakaan keskiviikkoon mennessä. Isossa roolissa Suomessa ovat myös kivet, sillä ralliautoissa ei ole saanut enää vuosiin käyttää puhkeamattomia renkaita. Tuliko nuotteihin muutosta tälle vuodelle? – Ei kauheasti, muutama sellainen kohta missä on tyyli muuttunut, ei oikeastaan muuta. Sitten on joitain paikkoja, joissa tie on muuttunut hieman erilaiseksi viime vuodesta. Mitkä ovat kisan ratkaisupaikat? – Ei mitään erikoisia. Oittilasta kun selviää ilman rengasrikkoa aamulla niin se on aika hyvä. Pihlajakoskenkin pikkutie on aika rajussa kunnossa, vähän niin kuin Oittila. Ne on sellaisia paikkoja joista pitää selvitä ilman mitään kömmähdyksiä läpi. Olosuhteet eivät Rovanperän mukaan ole oleellisessa asemassa WRC2 ja WRC2 Pro luokissa. Onko kelillä sitten väliä? – Ei oikeastaan, tietysti kuivalla kelillä on aina mukava ajaa, mutta ei sillä minulle niin suurta merkitystä ole. Vaikuttaako lähtöpaikka WRC2:ssa, vai onko WRC -autot jo auranneet tien hyväksi? – On auranneet, jotain pikkuteitä saattaa olla missä lähtöpaikka vaikuttaa vähän. Oittilan alku ja sellaiset paikat missä on isoa ryyniä. Tietenkin kun WRC2 Pro luokan autot ajetaan ensimmäisinä, niin joillain 5–10 autoa jälkeenpäin ajavilla jotain eroa on, se on ihan selvää, mutta en tiedä onko siinä mitään kauhean isoa. WRC:t auraa myös toisella ajokerralla vetomiesten ajolinjat pois. Voittoaan puolustava Pietarisella vähäinen määrä testiä uudella autolla Viime vuoden voittoaan puolustava Eerik Pietarinen on ajanut tämän vuoden ajan Saksan ADAC Opel Cupia ja kaksi MM-osakilpailua WRC2 -luokassa. Nyt hän on saanut alle tehtaan uusimman version Škodasta, josta testikilometrejä on kasassa erittäin vähäinen määrä. Miten uusi auto eroaa edellisestä? – On se aika paljon helpompi ajaa, kun on setuppi kunnossa. Moottori käyttäytyy paremmin, jarrut ovat herkemmät ja ohjaustuntuma on parempi. Pitäisi olla hieman nopeampi kuin entinen, mutten tiedä kuinka paljon. Uudesta autosta ja vähäisistä testeistä huolimatta Pietarinen kertoo auton olevan aika hyvin säädöissä, perjantain shakedownilla oli tarkoitus hakea ainoastaan hieman alusta hienosäätöjä. – Luotto autoon pitää olla hyvä. Kokeiltiin Virossa vanhalla autolla aika paljon eri juttuja. Tavoitteena oli saada uusi auto jo Viroon, mutta se ei ehtinyt vielä sinne. Viime vuoden voittoaan puolustava Pietarinen ei ota myöskään paineita kotikisaan. Viime vuoden kokemuksesta on myös hyötyä tälle vuodelle. Jyväskylän jälkeen hän palaa takaisiin normaaliin rutiiniinsa Opel Cupin ajamiseen. Voiko Jyväskylässä tarkkailla, vai pitääkö mennä alusta alkaen täysiä? – Mennään täysiä, viime vuonna huomasi, kun ensimmäisellä pätkällä vähän tarkkaili, niin turpaan tuli että tukka heilahti. Eli ei kyllä parane nyt tarkkailla, sen verran kovia ukkoja on viivalla. Millainen ohjelma on Jyväskylän jälkeen? – Saksaan ainakin lähdetään nuotittamaan, viikko tämän jälkeen ajetaan asvalttikisa Opelilla. Opel Cup on ollut hyvää ja halpaa harjoitusta, mutta ennemmin ajaisin tietenkin nelikolla. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Śkoda ja Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia