1.8.2019 Ajoneuvot Neste Ralli 2019: Nuoret Škoda-kuljettajat hyvin mielin kotikisaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan tehdastiimissä ajavat suomalaiset tulevaisuuden tähdet lähtevät ajamaan voitosta Neste Rallin WRC2 -luokassa. Kalle Rovanperän lisäksi nyt myös Eerik Pietarinen saa käyttöönsä uuden version Škodan R5 -autosta. WRC2 Pro -luokkaa johtava 19-vuotias Kalle Rovanperä ja viime vuonna luokkavoittoon ajanut vuoden 2018 rallin SM1-luokan mestari Eerik Pietarinen ovat valmiita kamppailemaan tänäkin vuonna kotikilpailun voitosta. Viime vuonna Rovanperä johti ylivoimaisesti luokkaansa, kunnes tekniikkamurheet tiputtivat hänet neljänneksi ja tämän ansiosta Pietarinen nousi voittoon. Viime vuodesta poiketen myös Pietarinen ajaa tänä vuonna Škodan tehdastiimin autolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoittajasuosikki nauttii täysiä ajamisestaKuljettajamarkkinoiden kuumimpiin nimiin lukeutuva Rovanperä ajaa nyt toista kertaa Suomen mm-rallissa WRC2 -kalustolla. Viime vuoteen verrattuna tavoitteet ovat korkeammalla, mutta liikaa stressiä hän osaa välttää vaikka lähteekin kisaan kirkkaimpana voittajasuosikkina.Tuoko uusi vuosi enemmän painetta pärjäämiseen, vai onko rento asenne säilynyt? – Kyllähän se kotikisa vähän painetta tuo, mutta pitää yrittää lähteä rennosti. Ei se puristaminen mitään auta vaan se on se oma ajo mikä pitää löytää ja mennä sillä.Entäpä mietteet Suomen MM-rallista? – Onhan kotikisa aina hieno tapahtuma. Pidän Suomen rallista, koska täällä voi mennä täysillä kokoajan ja nauttia ajamisesta, eikä tarvitse esimerkiksi huolehtia renkaiden kulumisesta ja säästellä niitä.Ketkä ovat kovimmat kilpakumppanit tässä rallissa? – Kyllä varmasti Eerik antaa vastusta ja Eric Camillin vauhtia uudella autolla ei vielä tiedetä. Sitten tietenkin suomalaiset yleisesti ovat kovia täällä ja Nikolay Gryazin voi olla myös aika kova.Teiden ollessa suurimmaksi osaksi Rovanperälle tuttuja jo viime vuodesta, ei yllättäviä muutoksia teistä ollut löytynyt ainakaan keskiviikkoon mennessä. Isossa roolissa Suomessa ovat myös kivet, sillä ralliautoissa ei ole saanut enää vuosiin käyttää puhkeamattomia renkaita.Tuliko nuotteihin muutosta tälle vuodelle? – Ei kauheasti, muutama sellainen kohta missä on tyyli muuttunut, ei oikeastaan muuta. Sitten on joitain paikkoja, joissa tie on muuttunut hieman erilaiseksi viime vuodesta.Mitkä ovat kisan ratkaisupaikat? – Ei mitään erikoisia. Oittilasta kun selviää ilman rengasrikkoa aamulla niin se on aika hyvä. Pihlajakoskenkin pikkutie on aika rajussa kunnossa, vähän niin kuin Oittila. Ne on sellaisia paikkoja joista pitää selvitä ilman mitään kömmähdyksiä läpi.Olosuhteet eivät Rovanperän mukaan ole oleellisessa asemassa WRC2 ja WRC2 Pro luokissa. Onko kelillä sitten väliä? – Ei oikeastaan, tietysti kuivalla kelillä on aina mukava ajaa, mutta ei sillä minulle niin suurta merkitystä ole.Vaikuttaako lähtöpaikka WRC2:ssa, vai onko WRC -autot jo auranneet tien hyväksi? – On auranneet, jotain pikkuteitä saattaa olla missä lähtöpaikka vaikuttaa vähän. Oittilan alku ja sellaiset paikat missä on isoa ryyniä. Tietenkin kun WRC2 Pro luokan autot ajetaan ensimmäisinä, niin joillain 5–10 autoa jälkeenpäin ajavilla jotain eroa on, se on ihan selvää, mutta en tiedä onko siinä mitään kauhean isoa. WRC:t auraa myös toisella ajokerralla vetomiesten ajolinjat pois.Voittoaan puolustava Pietarisella vähäinen määrä testiä uudella autollaViime vuoden voittoaan puolustava Eerik Pietarinen on ajanut tämän vuoden ajan Saksan ADAC Opel Cupia ja kaksi MM-osakilpailua WRC2 -luokassa. Nyt hän on saanut alle tehtaan uusimman version Škodasta, josta testikilometrejä on kasassa erittäin vähäinen määrä.Miten uusi auto eroaa edellisestä? – On se aika paljon helpompi ajaa, kun on setuppi kunnossa. Moottori käyttäytyy paremmin, jarrut ovat herkemmät ja ohjaustuntuma on parempi. Pitäisi olla hieman nopeampi kuin entinen, mutten tiedä kuinka paljon.Uudesta autosta ja vähäisistä testeistä huolimatta Pietarinen kertoo auton olevan aika hyvin säädöissä, perjantain shakedownilla oli tarkoitus hakea ainoastaan hieman alusta hienosäätöjä. – Luotto autoon pitää olla hyvä. Kokeiltiin Virossa vanhalla autolla aika paljon eri juttuja. Tavoitteena oli saada uusi auto jo Viroon, mutta se ei ehtinyt vielä sinne.Viime vuoden voittoaan puolustava Pietarinen ei ota myöskään paineita kotikisaan. Viime vuoden kokemuksesta on myös hyötyä tälle vuodelle. Jyväskylän jälkeen hän palaa takaisiin normaaliin rutiiniinsa Opel Cupin ajamiseen.Voiko Jyväskylässä tarkkailla, vai pitääkö mennä alusta alkaen täysiä? – Mennään täysiä, viime vuonna huomasi, kun ensimmäisellä pätkällä vähän tarkkaili, niin turpaan tuli että tukka heilahti. Eli ei kyllä parane nyt tarkkailla, sen verran kovia ukkoja on viivalla.Millainen ohjelma on Jyväskylän jälkeen? – Saksaan ainakin lähdetään nuotittamaan, viikko tämän jälkeen ajetaan asvalttikisa Opelilla. Opel Cup on ollut hyvää ja halpaa harjoitusta, mutta ennemmin ajaisin tietenkin nelikolla.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Śkoda ja Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen