9.4.2016 Kotimaanmatkailu Pakettiraketit – pakettiautoja joka lähtöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautot, nuo tavarajuhdat, viettävät rankkaa kiertue-elämää. Pkettiauto voi olla jakelu- tai matkailuauto, keikkabussi ja jopa salakuunteluvaunu! Vuosien kuljetusrallin jälkeen parhaimpienkin autojen olemus paljastaa taiteluväsymyksen, eikä jälkipolville juuri jää valokuvia vahvempia muistoja edes myyntitilastojen kärkimalleista. Milloin näit viimeksi liikenteessä hippisymboliksi nousseen ilmajäähdytteisen Volkswagenin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTransporterista KleinbussiinMobilian Pakettiraketit esittelee tavarankuljetuksen värikästä historiaa yli 30 auton voimin. Volkswagenit ovat esillä monena versiona Transporterista Kleinbussiin. Mahtuupa näyttelyyn jopa myöhäistä brasilian tuotantoa edustava yksilö.Ikiklassikoita edustavat myös seitsemänkymmentäluvun Ford Transit -kaksikko ja suomalaiseen kansanperinteeseen juurtunut Toyota Hiace.Näyttely esittelee autojen lisäksi pakettiautojen rooleja eri vuosikymmenillä. Nähtävillä on ambulansseja, keikkabussi ja vaikkapa jakeluauto. Erikoisempaa päätä edustaa runsaalla radiolaitteistolla varustettu virkavallan entinen tarkkailuauto, päällepäin viattoman näköinen Ford Transit.Fordista VolkswageniinAikansa autokantaa kuvaavasti näyttelyn vanhimmat autot ovat Fordeja. Vuoden 1924 TT-Fordin lisäksi paikalla on 1930-luvulla pakettiautoksi muokattu Ford AA Pick-Up.Kun 1920-luvun Fordeja vertaa sotien jälkeiseen Citroën HY -malliin, Volkswagen Transporteriin tai kahdeksankymmentäluvun Toyota Hiaceen, näkee yhdellä vilkaisulla kertauksen pakettiautojen kehityksen historiaan.Pakettiautot erotettiin omaksi ajoneuvoluokakseen vuonna 1940. Valtio näki tavaraliikenteen vauhdittajissa kansantaloudellista etua, joten ajoneuvojen suosiota vauhditettiin henkilöautoja alhaisemmalla verotuksella.Veronkiertoa parhaimmillaanSivuilmiönä pakettiautojen verohelpotukset toivat uuden ajoneuvoluokan, niin sanotut veronkiertoautot tai piilofarmarit. Pakettiautoille asetetut vaatimukset muuttuivat vuosikymmenten mukana, mutta kansalta eivät konstit loppuneet kesken. Henkilöautoja muokattiin pakettiautoksi erilaisin viritelmin veronkevennysten toivossa.Näyttävimmät viritelmät varustettiin kiinteän suksiboksin näköisellä kattokorotuksella, jolla taattiin vaatimusten mukainen sisäkorkeus tai -tilavuus. Veronkiertoautoista näyttävimmästä voi kiistellä, mutta keskustelua ei voi ohittaa mainitsematta Citroën BX Vania.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoliisilta Pelle HermanniinSuomen pakettiautohistoriassa valtion virka-autoilla on ollut merkittävä rooli. Postin lisäksi pakettiautokantaa ovat kartuttaneet poliisipakettiautot, mustat maijat. Yksi sellainen on vuosimallin 1962 Renault Goelette, joka virkauransa jälkeen tuli tutuksi televisiossa: auto nimittäin esiintyi Pelle Hermannissa.Esillä ovat myös kotimaiset Teijo ja Elcat. Viivottimella muotoiltu Teijo oli yritys avolavamarkkinoille 1970-luvun puolivälissä. Wihurin valmistaman ja Volkswagenin vauhdittaman Teijon kohtaloksi koitui japanilainen laadukkuus: kansa valitsi avolavaisen Toyota Hiacen.Pikkupakettiauto Elcat aloitti perinteisenä Subaruna, mutta koki kotimaisen elinsiirron sähköautoksi. Vaatimaton 70 kilometrin toimintamatka ja vain 72 kilometriin tunnissa yltänyt huippunopeus olivat kaukana nykypäivän Teslasta, mutta autoja valmistui silti 160 kappaletta.Näytteillä oleva yksilö on palvellut Suomen Postin käytössä.Kun piskuisen Elcatin laittaa tuhdin jenkkiavolavan vierelle, saa melko hyvän käsityksen autoluokan äärirajoista. Niiden väliin mahtuu melkoisesti erilaisia autoja, käyttötarkoituksia ja pakettiautohistoriaa.Näyttely on esillä Mobiliassa joulukuun 18. päivään asti. Rallimuseo aukeaa kesäkuussa Rallimuseo kertoo lajin tarinan 1900-luvun alusta nykypäivään. Näyttely keskittyy erityisesti suomalaisen rallin historiaan Jyväskylän Suurajojen perustamisesta 1980-luvun B-ryhmän kautta nykypäivään. Näyttelystä tulee osa Mobilian pysyväisnäyttelyä. Suurajojen lisäksi Rallimuseo kertoo kuljettajat ja ajoneuvot äärimmilleen venyttävistä aavikko- ja talviralleista. Eikä kilvanajoa mahdollistavaa huoltotoimintaakaan unohdeta. Mobilian rallikuljettajiin keskittyvä Rally Hall of Fame liitetään osaksi Rallimuseota. Rallimuseon vuosittain vaihtuva teemanäyttely keskittyy ensimmäisenä vuotena Henri Toivoseen. Kuljettajalegendan syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 60 vuotta, ja kohtalokkaasta onnettomuudesta 30 vuotta. Rallimuseo aukeaa yleisölle 17. kesäkuuta. www.mobilia.fi Kangasalalla sijaitseva tieliikenteen alan erikoismuseo Mobilia tarjoaa Autoliiton jäsenille 50 % alennusta yhdistelmälipusta jäsenkorttia näyttämällä. Yhdistelmälipulla pääsee teemanäyttelyyn ja Galleryyn. Galleryssa on klassikkoautojen näyttely sekä Rally Hall of Fame. Lisäksi Autoliiton jäsenet saavat 10 % alennuksen Mobilian klassikkoauton vuokraushinnoista. Pääsyliput Mobilian automuseoon on arvottu. Moottori onnittelee voittajia.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Petra Kotro, Mobilia Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Matkailu Algarven viinit tutuiksi kodikkaasti sukutilalla, jonka juuret ulottuvat 1800-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ã…landsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ã…landsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster