9.4.2016

Pakettiraketit – pakettiautoja joka lähtöön

Mobilia pakettiraketit

Pakettiautot, nuo tavarajuhdat, viettävät rankkaa kiertue-elämää. Pkettiauto voi olla jakelu- tai matkailuauto, keikkabussi ja jopa salakuunteluvaunu!

Vuosien kuljetusrallin jälkeen parhaimpienkin autojen olemus paljastaa taiteluväsymyksen, eikä jälkipolville juuri jää valokuvia vahvempia muistoja edes myyntitilastojen kärkimalleista. Milloin näit viimeksi liikenteessä hippisymboliksi nousseen ilmajäähdytteisen Volkswagenin?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Transporterista Kleinbussiin

Mobilian Pakettiraketit esittelee tavarankuljetuksen värikästä historiaa yli 30 auton voimin. Volkswagenit ovat esillä monena versiona Transporterista Kleinbussiin. Mahtuupa näyttelyyn jopa myöhäistä brasilian tuotantoa edustava yksilö.

Mobilia pakettiraketit

Ikiklassikoita edustavat myös seitsemänkymmentäluvun Ford Transit -kaksikko ja suomalaiseen kansanperinteeseen juurtunut Toyota Hiace.

Näyttely esittelee autojen lisäksi pakettiautojen rooleja eri vuosikymmenillä. Nähtävillä on ambulansseja, keikkabussi ja vaikkapa jakeluauto. Erikoisempaa päätä edustaa runsaalla radiolaitteistolla varustettu virkavallan entinen tarkkailuauto, päällepäin viattoman näköinen Ford Transit.

Mobilia pakettiraketit

Fordista Volkswageniin

Aikansa autokantaa kuvaavasti näyttelyn vanhimmat autot ovat Fordeja. Vuoden 1924 TT-Fordin lisäksi paikalla on 1930-luvulla pakettiautoksi muokattu Ford AA Pick-Up.

Mobilia pakettiraketit

Kun 1920-luvun Fordeja vertaa sotien jälkeiseen Citroën HY -malliin, Volkswagen Transporteriin tai kahdeksankymmentäluvun Toyota Hiaceen, näkee yhdellä vilkaisulla kertauksen pakettiautojen kehityksen historiaan.

Pakettiautot erotettiin omaksi ajoneuvoluokakseen vuonna 1940. Valtio näki tavaraliikenteen vauhdittajissa kansantaloudellista etua, joten ajoneuvojen suosiota vauhditettiin henkilöautoja alhaisemmalla verotuksella.

Mobilia pakettiraketit

Veronkiertoa parhaimmillaan

Sivuilmiönä pakettiautojen verohelpotukset toivat uuden ajoneuvoluokan, niin sanotut veronkiertoautot tai piilofarmarit. Pakettiautoille asetetut vaatimukset muuttuivat vuosikymmenten mukana, mutta kansalta eivät konstit loppuneet kesken. Henkilöautoja muokattiin pakettiautoksi erilaisin viritelmin veronkevennysten toivossa.

Näyttävimmät viritelmät varustettiin kiinteän suksiboksin näköisellä kattokorotuksella, jolla taattiin vaatimusten mukainen sisäkorkeus tai -tilavuus. Veronkiertoautoista näyttävimmästä voi kiistellä, mutta keskustelua ei voi ohittaa mainitsematta Citroën BX Vania.

Mobilia pakettiraketit

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Poliisilta Pelle Hermanniin

Suomen pakettiautohistoriassa valtion virka-autoilla on ollut merkittävä rooli. Postin lisäksi pakettiautokantaa ovat kartuttaneet poliisipakettiautot, mustat maijat. Yksi sellainen on vuosimallin 1962 Renault Goelette, joka virkauransa jälkeen tuli tutuksi televisiossa: auto nimittäin esiintyi Pelle Hermannissa.

Esillä ovat myös kotimaiset Teijo ja Elcat. Viivottimella muotoiltu Teijo oli yritys avolavamarkkinoille 1970-luvun puolivälissä. Wihurin valmistaman ja Volkswagenin vauhdittaman Teijon kohtaloksi koitui japanilainen laadukkuus: kansa valitsi avolavaisen Toyota Hiacen.

Mobilia pakettiraketit

Pikkupakettiauto Elcat aloitti perinteisenä Subaruna, mutta koki kotimaisen elinsiirron sähköautoksi. Vaatimaton 70 kilometrin toimintamatka ja vain 72 kilometriin tunnissa yltänyt huippunopeus olivat kaukana nykypäivän Teslasta, mutta autoja valmistui silti 160 kappaletta.

Näytteillä oleva yksilö on palvellut Suomen Postin käytössä.

Mobilia pakettiraketit

Kun piskuisen Elcatin laittaa tuhdin jenkkiavolavan vierelle, saa melko hyvän käsityksen autoluokan äärirajoista. Niiden väliin mahtuu melkoisesti erilaisia autoja, käyttötarkoituksia ja pakettiautohistoriaa.

Näyttely on esillä Mobiliassa joulukuun 18. päivään asti.

Rallimuseo aukeaa kesäkuussa

Mobilia

Rallimuseo kertoo lajin tarinan 1900-luvun alusta nykypäivään. Näyttely keskittyy erityisesti suomalaisen rallin historiaan Jyväskylän Suurajojen perustamisesta 1980-luvun B-ryhmän kautta nykypäivään. Näyttelystä tulee osa Mobilian pysyväisnäyttelyä.

Suurajojen lisäksi Rallimuseo kertoo kuljettajat ja ajoneuvot äärimmilleen venyttävistä aavikko- ja talviralleista. Eikä kilvanajoa mahdollistavaa huoltotoimintaakaan unohdeta. Mobilian rallikuljettajiin keskittyvä Rally Hall of Fame liitetään osaksi Rallimuseota.

Rallimuseon vuosittain vaihtuva teemanäyttely keskittyy ensimmäisenä vuotena Henri Toivoseen. Kuljettajalegendan syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 60 vuotta, ja kohtalokkaasta onnettomuudesta 30 vuotta.

Rallimuseo aukeaa yleisölle 17. kesäkuuta. www.mobilia.fi

Mobilia

Kangasalalla sijaitseva tieliikenteen alan erikoismuseo Mobilia tarjoaa Autoliiton jäsenille 50 % alennusta yhdistelmälipusta jäsenkorttia näyttämällä. Yhdistelmälipulla pääsee teemanäyttelyyn ja Galleryyn. Galleryssa on klassikkoautojen näyttely sekä Rally Hall of Fame.

Lisäksi Autoliiton jäsenet saavat 10 % alennuksen Mobilian klassikkoauton vuokraushinnoista.

Pääsyliput Mobilian automuseoon on arvottu. Moottori onnittelee voittajia.

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Petra Kotro, Mobilia

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat