10.10.2017

Palkittu Apuri-palvelu optimoi talvikunnossapitoa – kokeilu käyntiin Helsingissä

Talviautoilu

StreetReboot-innovaatiokisan huipentaneessa hackathonissa palkittu Apuri ehdottaa optimoituja ajoreittejä talvikunnossapidon töihin. Lopullisen päätöksen tekee kuitenkin kuljettaja.

StreetReboot -innovaatiokisan huipentaneen hackathonin parhaana palkittiin Karttakeskuksen joukkue Karttis, jonka kehittelemä Apuri-palvelu yhdistelee keli- ja työtietoja sekä tietoa katujen hoitoluokituksistaja ehdottaa tietojen avulla optimoituja ajoreittejä talvikunnossapidon töihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voittaneen tiimin ideaa kehitellään kohti tuotantokäyttöä 20 000 euron pilottiprojektina Helsingin Kalasatamassa talvella 2017–2018. Karttiksen tiimiin kuuluvat teknologiajohtaja Hannu Korhonen, Senior Developer Jan Wolski ja Full Stack Developer Ville Tenhunen.

Apuri ehdottaa, kuski päättää

Apuri on suunniteltu siten, että sen jatkokehittely ja yhdistely muihin palveluihin on helppoa. Siihen voidaan liittää koneoppimista ja tekoälyä, jolloin se tekee yhä saumattomampaa yhteistyötä kuskin kanssa. Palvelu on myös sovellettavissa muihin toimintoihin kuin talvikunnossapitoon.

Apuri ehdottaa, missä järjestyksessä kadut kannattaisi hoitaa, mutta päätös jää aina kuskeille. Palvelu osaa esittää jatkoehdotuksia kuskin päätöksen pohjalta.

– Karttiksen valttina oli käyttäjälähtöisyys ja ihmistoiminnan huomioiminen. He myös kutsuivat muut yritykset kehittämään palvelua yhdessä kanssaan, kertoo kilpailun tuomaristoon kuulunut Staran logistiikan yksikönjohtaja Sami Aherva.

Kunniamaininnan kisassa saivat Oulun yliopiston tiimi Medintrex, jonka työ keskittyi myös talvihoidon töiden ennakointiin sekä ohjelmistoyritys Twenty Hexagonsin tiimi, jonka ehdotus sujuvoittaisi autojen siirtoa katujen kevätpesun aikaan.

harmaat autot

Arvokkaat tietovarannot auki

Loppukilpailun kahdeksan tiimiä saivat työstettäväkseen raakadataa, jota Staran hyötyajoneuvot ovat keränneet tekemästään työstä ja kulkemistaan reiteistä. Kisassa dataosaajat jalostivat useista eri datalähteistä tietoa ja uusia palveluja, palvelukonsepteja ja liiketoimintamalleja.

Raakadataa on kerätty Staran hyötyajoneuvoihin kiinnitetyillä antureilla sekä kuljettajien mobiilisovelluksilla.

Hyötyajoneuvojen käytön tehostamisen lisäksi kisa toimi koelaboratoriona kaupungin tietovarantojen avaamiselle ja uudenlaiselle yhteistyölle dataosaajien ja kaupungin kesken. Tavoitteena on sekä parantaa kaupungin palveluja että luoda yrityksille liiketoiminnan mahdollisuuksia.

Innovaatiokilpailu on osa isompaa kokonaisuutta, jolla Helsingistä rakennetaan älykästä kaupunkia. Jatkoa seuraa pian, sillä innovaatiokisan jatko-osa StreetReboot 2 järjestetään 24-25.11.2017 osana Hackjunction-tapahtumaa Espoon Otaniemessä.

Massadata hyöytykäyttöön

StreetReboot-kilpailu on osa kaksivuotista Euroopan unionin aluerahaston tukemaa Massadata kaupunkiympäristön ja -liikenteen kehittämisessä sekä innovaatioalustana palvelulle ja liiketoiminnalle -hanketta.

Tässä hankkeessa Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara, Tampereen kaupunki ja Tampereen yliopiston tutkimus- ja koulutuskeskus Synergos edistävät kaupunkien tuottaman massadatan hyödyntämistä yhdessä yritysten ja yhteisöjen kanssa.

Hanke liittyy Suomen suurimpien kaupunkien 6Aika-strategiaan, joka edistää tiedolla johtamista sekä avoimien ja älykkäiden palveluiden kehittämistä massadatan pohjalta.

Lisätietoja: www.rebootthecity.fi

Lähde: Stara/STT Info Voittajajoukkueen kuva: Teemu Heljo Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat