9.9.2015

Päräyttävä valistuskampanja – Kattokerho kutsuu ja pelti rypistyy

Joka vuosi turvavyö pelastaisi kymmeniä suomalaisia, mutta etenkin nuorilta miehiltä jää vyö herkästi kiinnittämättä. Liikenneturvan tuoreessa Musta vyö -kampanjassa vloggaajien näyttävät videot herättävät hitaimmankin napsauttamaan jatkossa vyön kiinni.

Vaikka valtaosa suomalaisista käyttää turvavyötä, ilman vyötä ajavat useimmiten 15–24-vuotiaat miehet. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimuksesta ilmenee, että nuoret miehet käyttävät turvavyötä useammin etu- kuin takapenkillä. Takapenkillä turvavyötä ilmoitti käyttävänsä 89 prosenttia nuorista miehistä kun etupenkillä luku oli 94 %.

– Yksi taustatekijä nuorten vakavissa liikenneonnettomuuksissa on turvavyön kiinnittämättömyys. Tärkeää on huolehtia, että jokaisella on kyydissä vyöt kiinni. Jos etupenkillä istutaan vöissä, mutta takana ei, onnettomuuden sattuessa ilman turvavyötä olevat takapenkkiläiset tulevat päälle”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen toteaa.

Liikenneturvan vuonna 2013 toteuttamaan nuorisotutkimukseen** vastanneista nuorista melkein kaksi kolmasosaa on ollut henkilöauton kyydissä ilman turvavyötä. Harvempi kertoo, että on puuttunut muiden henkilöautossa olevien turvavyöttömyyteen.

– Vastuu turvallisuudesta on kaveriporukassa kaikkien yhteinen. Voisi ajatella niin, että kaverista pidetään huolta, kun varmistetaan, että hänelläkin on turvavyö kiinni kaikilla automatkoilla”, Heiskanen sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vloggaajaajilta turvavyökampanja

Liikenneturvan turvavyökampanja "Musta vyö" on suunnattu 15–24-vuotiaille nuorille. Toteutuksesta vastaa kaksi YouTube -yhteisöä, joiden suositut vloggaajat kilpailevat toisiaan vastaan siitä, kumpi tekee toimivamman turvavyövalistusvideon. Tavoitteena on aktivoida nuoret ajattelemaan turvavyön merkitystä ja kiinnittää huomiota tavalla, joka on nykypäivän nuorille ominainen.

Kilpailun voittajan ratkaisevat katsojat ja voittajan kanssa toteutetaan vielä uusi valistusfilmi. Kilpailemassa ovat Splay Suomen Eeddspeaks ja Töttöröö.fi:n Biisonimafia feat. Justimus.

Biisonimafian kilpailuvideo:

Splayn kilpailuvideo

Äänestä omaa suosikkiasi kampanjasivustolla.

Kuva: Ruutukaappaus Biisonimafian kampanjavideosta  Lähde: Liikenneturva

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat