6.1.2020 Ajoneuvot Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – tekniikoissa puristusta ja sähköä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Minkälaista mekaniikkaa uudistuneet Mazda 3 ja Toyota Corolla sisältävät näennäisesti samanlaisien numeroarvojen takana? Nyt paneudumme vertailuautojen tekniikkaan tarkemmin. Jos katsoo uusimpaan parivertailuumme osallistuvien Mazda 3- ja Toyota Corolla -mallien numeroarvoja pikaisesti, teknisiä eroja ei heti tajua. Kummankin auton keulalta löytyvät kaksilitraiset, nelisylinteriset bensiinimoottorit, ja myös suurin ilmoitettu teho 180 hevosvoimaa on molemmissa sama.Siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin. Uusinta uutta moottoririntamalle on tuonut Mazda, jonka syksyllä myyntiin tulleen Skyactiv-X -voimanlähteen kerrotaan yhdistävän bensiini- ja dieselmoottorien parhaat puolet. Toyota puolestaan luottaa entistä selvemmin hybriditekniikkaansa, joka on ollut käytössä jo useamman mallisukupolven ajan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevythybridi ja mekaaninen ahdinMazda 3 -tekniikan, jota syväluotasimme ulkomaan ensikoeajossa, idea on yksinkertaisesti seuraava: moottorin käyttövoimana on bensiini, mutta siinä hyödynnetään dieseleistä tuttua puristussytytystä. Erona on se, että kun dieselmoottorin ilma-polttoaineseos syttyy itsestään, Skyactiv-X:ssä syttymisen rajalle puristettu seos saa ratkaisevan kipinänsä sytytystulpan välityksellä, pienen lisäbensamäärän avittamana.Moottorin kylkiäisenä tulee vielä hihnakäyttöinen kevythybridijärjestelmä, joka taltioi energiaa hidastuksissa ja vapauttaa sitä polttomoottorin avuksi kiihdytyksissä – sekä mekaaninen ahdin, jolla varmistetaan, että sylinteri täyttyy tehokkaasti imuilmalla.Kaikella tällä on selvä tavoite: parantaa polttoainetaloutta sekä poistaa haitalliset typenoksidipäästöt miltei kokonaan.Kaikkien voimanlähteiden hyödytInnovatiivisuutta totisesti Mazdalla tarvitaankin, sillä vastassa on talouspuolen tunnettu luu, Toyota. Se lähti jo parikymmentä vuotta sitten avaamaan uutta latua hybriditekniikallaan, joka näyttää nykyisessä ilmastonmuutoskulttuurissa osuneen maaliin – etenkin, kun hybridit ovat pienissä perheautoissa edelleen harvinaista herkkua.Toyotan järjestelmä on säilynyt vuosien mittaan pääpiirteittään ennallaan, vaikka sen tuottamaa tehoa onkin vähitellen nosteltu. Portaattomaan hybridivoimalinjaan sisältyvät bensiinimoottori sekä kaksi sähkömoottori/generaattoria, ja nämä kaikki toimivat yhteistyössä ilman, että kuljettajan tarvitsee kiinnittää asiaan huomiota. Eikä myöskään latausjohdoista tarvitse tietenkään huolehtia.Vertailun asetelma on siis jälleen kerran kutkuttava: Mazdan (ainakin melkein) itsestään syttyvä vastaan Toyotan (markkinointiterminä) itsestään lataava. Tarkemmat mittaustulokset, jotka sisältyvät täydelliseen vertailuraporttiin, julkaistaan Moottorin 8.1. ilmestyvässä numerossa 1/2020. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – perusmallit vastakkain Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – talouden tavoittelijat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle