30.1.2022

Perheenlisäystä Porsche Taycan -mallistoon: Sport Turismo

Porsche Taycan Sport Tourismo

Sedanin ja Cross Turismon jälkeen perinteisempi farmarikori on vähintäänkin odotettu lisä Taycan-mallistoon.

Sport Turismo jakaa korinsa Cross Turismon kanssa, mutta sen sovitus on muutoin identtinen matalakorisen sedan-mallisen Taycanin kanssa. Kyseessä on siis molempien aikaisempien mallien välimuoto, jolle varmasti löytyy niin ikään oma ostajakuntansa. Myös Panamerasta on tunnetusti farmariversio, joka on kenties ristiriitojakin herättäneestä ulkonäöstään huolimatta vedonnut hyvin perheellisiin Porsche-kuskeihin.

Ulkonäkö on aina mielipideasia, mutta ainakin allekirjoittaneen silmään farmari-Taycanissa on tässäkin muodossaan ihan sopusuhtaiset linjat. Esimerkiksi perä on edelleen riittävän viisto, jotta aerodynamiikkapuoli ei pahasti kärsi.

Porsche Taycan Sport Tourismo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisäsenttejä ja -litroja

Sport Turismon ideana on totta kai saada Taycanin suorituskyky ja Porsche-karisma yhdistettyä vähän käytännöllisempiin sisätiloihin. Mistään varsinaisesta tilaihmeestä ei edelleenkään ole kyse, mutta valmistajan mukaan esimerkiksi takaistuinten pääntila on kasvanut 4,5 sentillä, etuistuintenkin noin senttimetrillä.

Porsche Taycan Sport Tourismo

Tavaratila ja sen käytettävyys ovat tietenkin farmarin suola. Jos sedanin tavaratila on 407-litrainen, on se Sport Turismossa 446-litrainen, tosin Turbo-mallista alkaen vakiona on BOSE Surround Sound System, joka uhraa koko lisätilan musiikille. Sen sijaan luukun koko ja tilan käytettävyys ovat ylipäänsä paremmalla tolalla suppareistakin huolimatta.

Porsche Taycan Sport Tourismo

Sport Turismon herkkuihin kuuluu myös laaja panoraamalasikatto sähköisellä himmennystoiminnolla eli Sunshine Controlilla.

Peräti maailman nopein perhefarmari?

On hyvin paljon mahdollista, että huippumalli Turbo S todella on maailman nopein perhefarmari, ainakin sarjatuotantoinen sellainen, riippuen totta kai mitä käytetään mittapuuna. 0 – 100 km/h -kiihdytys on varsinkin sähköautojen aikakautena noussut tärkeimmäksi vertailun keinoksi, sillä niiden huippunopeus jää oikeastaan järjestäen polttomoottorivertailukohdista sähkövoimalinjan tiettyjen rajoitusten vuoksi.

Porsche Taycan Sport Tourismo

Koska Sport Turismo on vain farmariversio Taycan-sedanista, on mallien tekniikka käytännössä identtistä. Muun muassa Turbo S:n hämmästyttävästä suorituskyvystä meillä on siis jo käytännön kokemusta. Silti lukemat voi todeta tässäkin mustaa valkoisella: kiihtyvyys nollasta sataan 2,8 sekuntia, huippunopeus 260 km/h.

Liittyy seuraamme tulevina kuukausina

Porsche esittelee Taycan Sport Turismon kaikkinensa helmikuun lopussa malliston keskitasolle sijoittuvalla GTS-mallilla. Loput neljä mallia, alkaen 300-kilowattisesta ja takavetoisesta lähtötasosta, päättyen Turbo S:ään, saavat virallisen ensiesittelynsä maaliskuun puolella. Ja kuten todettua, itse tekniikan puolella mitään niin mullistavaa ei sedaniin verrattuna ole tässä vaiheessa luvassa, etteikö Moottori olisi siitä jo kirjoittanut.

Porsche Taycan Sport Tourismo

Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat