27.8.2020

Uudistunut Porsche Panamera on aiempaa terävämpi – tarjolla enemmän tehoa ja sähköä

Porsche Panameraa viilataan mallistona, virkistetään ulkonäöltä ja varustelulta, ja luvassa on hiukan enemmän menoa polttomoottorista. Myös lataushybridi saa enemmän sähköä.

2016 esitelty toisen polven Porsche Panamera on saanut elinkaaripäivityksen, joka pistää entistäkin enemmän vauhtia luksusauton rattaisiin. Kattavien viilausten lisäksi Panameran mallisto kokee kevyen uudelleenjärjestelyn.

Uutena huippumallina nähdään Porsche Panamera Turbo S, joka tekee 80 hevosvoiman ja 50 newtonmetrin pesäeron aiempaan Panamera Turboon. Uudet suoritusarvot ovat 630 hevosvoimaa ja 820 newtonmetriä, 0–100 km/h 3,1 sekunnissa. Tehtaan mukaan tuttu 4,0-litrainen kahdella turboahtimella varustettu V8 on viritetty uuteen uskoon. Uusi huippunopeus on sekin riittävät 315 km/h.

Uudistunut Porsche Panamera

Porsche ennätti valjastaa Panamera Turbo S:n jo ennätystehtailuunkin, sillä testikuljettaja Lars Kern luotsasi auton Nürburgringin Nordschleifen halki ajassa 7:29.81. Kyseessä on tehtaan mukaan uusi edustusautojen ennätys.

Toisaalta aiempi 680 hevosvoiman Panamera Turbo S E-Hybrid puuttuu joukosta, ainakin toistaiseksi.

Uudistunut Porsche Panamera

Hiukan maltillisempaan kiireseen soveltunee päivitetty Porsche Panamera GTS, jossa sama bensiini-V8 on 480 hevosvoiman ja 620 newtonmetrin vedossa. Kyseessä on 20 hevosvoiman tsemppaus aiempaan GTS:ään verrattuna. Panamera ja Panamera 4 -perusmallit luottavat 2,9-litraiseen V6-tuplaturboon, jonka 330 hevosvoimaa ja 450 newtonmetriä ovat ennallaan.

Uuden Turbo S:n lisäksi mielenkiintoisin uutuus on Panamera 4S E-Hybrid. Malliston tuttu lataushybridimalli on päivitetty. 14,1 kilowattitunnin akku on kasvanut 17,9 kilowattituntiin kiitos uudistetun kennorakenteen. Porsche on myös päivittänyt ajotilat, jotta energiaa käytetään aiempaa viisaammin. Tehdas lupaileekin nyt 54 kilometrin sähkötoimintamatkaa WLTP-syklillä mitattuna.

Uudistunut Porsche Panamera

4S E-Hybridin sähkömoottori on teholtaan 100 kilowattia (136 hv) ja se on integroitu kahdeksanvaihteisen PDK-kaksoiskytkinautomaatin yhteyteen. Polttomoottorina lataushybridissä on 2,9-litrainen V6, joka tuottaa nyt S-merkinnän kunniaksi 440 hevosvoimaa. Järjestelmän yhteisteho on nyt 560 hevosvoimaa ja yhteisvääntö 750 newtonmetriä. Huippunopeus on 298 km/h ja kiihdytys nollasta 100 km/:h:n onnistuu 3,7 sekunnissa.

Porsche muistuttaa, että myös Panameran alusta ja alustan elektroniset järjestelmät ovat saaneet uutta eloa. Erityisesti säädettävä PASM-iskunvaimennus lupailee parempaa vaimennusmukavuutta. PDCC-kallistuksenvakaus puolestaan pitää korin liikeet entistä tarkemmin kurissa.

Kaikki mallit on edelleen saatavissa perinteisen Panameran lisäksi myös lifestyle-farkku Sport Turismona tai vetotavasta riippuen pitkän akselivälin Executivena. Uusi Turbo S eroaa keulasta muita malleja aggressiivisemmalla ilmeellään, johon kuuluvat korostetut ilmanottoaukot. Takana yhtenäinen valopalkki on saanut päivityksen mukaillakseen takaluukun muotoja. Lisäksi vannevalikoimaan on lisätty uusia vaihtoehtoja.

Sisällä matkustamossa PCM-tietoviihdejärjestelmä tukee nyt muun muassa langatonta Apple CarPlaytä. Liikennemerkkitunnistuksella varustettu kaistallapysymisavustin on nyt vakiovaruste ja varustelistalta löytyvät edelleen yönäkötoiminto, mukautuva vakionopeudensäädin, kaistanvaihtoavustin ja PDLS Plus -toiminnolla varustetut ledimatriisivalot.

Uudistunut Porsche Panamera

Porsche Panamerat ovat tilattavissa nyt ja ensimmäiset autot saapuvat liikkeisiin lokakuussa.

Lähde ja kuvat: Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat