24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta Teksti Aapeli Rytkönen Kuva Moottorin arkisto Sisustaergonomia on tuttu muista uusista Toyotoista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Plug-in-hybridien sähköisen toimintamatkan kasvattaminen ei enää houkuttele kaikkia valmistajia. Toyota ja Hyundai ilmoittavat vetäytyvänsä kilpajuoksusta ultrapitkien PHEV-mallien kehittämisessä, vedoten kustannuksiin ja teknologian monimutkaisuuteen. Torinossa järjestetyssä Automotive News Europe -kongressissa kaksi suurta autonvalmistajaa, Toyota ja Hyundai, kertoivat suhtautuvansa varauksella plug-in-hybridien (PHEV) toimintamatkan kasvattamiseen yli 100 kilometrin. Vaikka osa valmistajista, kuten Volkswagen ja kiinalainen Geely, panostavat yhä pidemmälle kulkeviin hybrideihin, Toyota ja Hyundai näkevät kehityksen rajat.– Kun saavutamme 100 kilometrin rajan, olemme hyvällä tasapainopisteellä. Isompien akkujen asentaminen ajoneuvoon, joka ei ole täyssähköauto, on kallista, koska se vaatii enemmän komponentteja, sanoo Toyota Europen tuote- ja markkinointijohtaja Andrea Carlucci.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota luottaa maltilliseen kehitykseenToyotan PHEV-myynti Euroopassa kasvoi alkuvuonna 139 prosenttia verrattuna vuoden 2024 vastaavaan ajanjaksoon. Suosituin malli oli C-HR, jonka sähköinen toimintamatka on 66 km. Uusi RAV4 PHEV tarjoaa 100 km sähköajoa, mikä vastaa Toyotan näkemystä optimaalisesta tasapainosta suorituskyvyn ja kustannusten välillä.Hyundai: "Missä menee raja?"Hyundain Euroopan-johtaja Xavier Martinet kyseenalaistaa, kuinka pitkälle PHEV-teknologiaa kannattaa kehittää.– PHEV ja EREV ovat siirtymäteknologioita, mutta niiden kehittäminen yhä monimutkaisemmiksi pidentää siirtymää täyssähköautoihin ja kasvattaa kustannuksia. Missä vaiheessa pysähdymme? hän kysyy.Martinetin mukaan ratkaisu ei voi olla aina vain lisätä monimutkaisuutta yhdistämällä kaksi moottoria ja akku yhteen ajoneuvoon.Sääntely kiristyy – mutta muuttuuko suunta?Vuoden 2025 alusta käyttöön otettu uusi päästömittaustapa (Euro 6e-bis) vaatii PHEV-malleilta realistisempaa käyttöprofiilia, mikä voi jopa kaksinkertaistaa ilmoitetut CO₂-päästöt. Tämä on saanut valmistajat kasvattamaan akkuja ja toimintamatkoja, mutta Toyota ja Hyundai näkevät kehityksen olevan vain väliaikainen strateginen liike.– Kahden tai kolmen vuoden päästä PHEV:t eivät enää ole yhtä kiinnostavia, Martinet arvioi.Samaan aikaan kiinalaiset valmistajat, kuten Lynk & Co, Li Auto ja Aito, sekä eurooppalaiset premium-merkit kuten Audi ja Volvo, jatkavat pidempien toimintamatkojen kehittämistä. Lynk & Co 08 PHEV tarjoaa jopa 200 km sähköajoa, ja Volvon uusi XC70 PHEV on jo tilattavissa Kiinassa vastaavalla kantamalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2025 Sähköautot Polestar lähtee voittamaan – koko mallisto mukana Mille Miglia Greenissä 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 15.6.2025 Sähköautot Kiinan sähköautot vyöryvät Britanniaan – Tesla jää jalkoihin 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Sähköautot Sähköautopakko yleistyy yrityksissä – joko suosituksin tai suoranaisella pakolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla