24.6.2025

Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta

Kuva Moottorin arkisto
Toyota Prius PHEV lataushybridi
Sisustaergonomia on tuttu muista uusista Toyotoista.

Plug-in-hybridien sähköisen toimintamatkan kasvattaminen ei enää houkuttele kaikkia valmistajia. Toyota ja Hyundai ilmoittavat vetäytyvänsä kilpajuoksusta ultrapitkien PHEV-mallien kehittämisessä, vedoten kustannuksiin ja teknologian monimutkaisuuteen.

Torinossa järjestetyssä Automotive News Europe -kongressissa kaksi suurta autonvalmistajaa, Toyota ja Hyundai, kertoivat suhtautuvansa varauksella plug-in-hybridien (PHEV) toimintamatkan kasvattamiseen yli 100 kilometrin. Vaikka osa valmistajista, kuten Volkswagen ja kiinalainen Geely, panostavat yhä pidemmälle kulkeviin hybrideihin, Toyota ja Hyundai näkevät kehityksen rajat.

– Kun saavutamme 100 kilometrin rajan, olemme hyvällä tasapainopisteellä. Isompien akkujen asentaminen ajoneuvoon, joka ei ole täyssähköauto, on kallista, koska se vaatii enemmän komponentteja, sanoo Toyota Europen tuote- ja markkinointijohtaja Andrea Carlucci.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota luottaa maltilliseen kehitykseen

Toyotan PHEV-myynti Euroopassa kasvoi alkuvuonna 139 prosenttia verrattuna vuoden 2024 vastaavaan ajanjaksoon. Suosituin malli oli C-HR, jonka sähköinen toimintamatka on 66 km. Uusi RAV4 PHEV tarjoaa 100 km sähköajoa, mikä vastaa Toyotan näkemystä optimaalisesta tasapainosta suorituskyvyn ja kustannusten välillä.

Hyundai: "Missä menee raja?"

Hyundain Euroopan-johtaja Xavier Martinet kyseenalaistaa, kuinka pitkälle PHEV-teknologiaa kannattaa kehittää.

– PHEV ja EREV ovat siirtymäteknologioita, mutta niiden kehittäminen yhä monimutkaisemmiksi pidentää siirtymää täyssähköautoihin ja kasvattaa kustannuksia. Missä vaiheessa pysähdymme? hän kysyy.

Martinetin mukaan ratkaisu ei voi olla aina vain lisätä monimutkaisuutta yhdistämällä kaksi moottoria ja akku yhteen ajoneuvoon.

Sääntely kiristyy – mutta muuttuuko suunta?

Vuoden 2025 alusta käyttöön otettu uusi päästömittaustapa (Euro 6e-bis) vaatii PHEV-malleilta realistisempaa käyttöprofiilia, mikä voi jopa kaksinkertaistaa ilmoitetut CO₂-päästöt. Tämä on saanut valmistajat kasvattamaan akkuja ja toimintamatkoja, mutta Toyota ja Hyundai näkevät kehityksen olevan vain väliaikainen strateginen liike.

– Kahden tai kolmen vuoden päästä PHEV:t eivät enää ole yhtä kiinnostavia, Martinet arvioi.

Samaan aikaan kiinalaiset valmistajat, kuten Lynk & Co, Li Auto ja Aito, sekä eurooppalaiset premium-merkit kuten Audi ja Volvo, jatkavat pidempien toimintamatkojen kehittämistä. Lynk & Co 08 PHEV tarjoaa jopa 200 km sähköajoa, ja Volvon uusi XC70 PHEV on jo tilattavissa Kiinassa vastaavalla kantamalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat