20.3.2022

Pihi ja vähäpäästöinen: Heart Aerospace ES-19 -sähkölentokone

sähkölentokone Finnair

Sähköiset lentokoneet ovat taloudellinen ja vähäpäästöinen ratkaisu lyhyille lentoreiteille. Sähkölentokoneiden valttina ovat edullisemmat operointikustannukset.

Sähköiset lentokoneet tulevat. Ne ovat taloudellinen ja vähäpäästöinen ratkaisu lyhyille lentoreiteille, todettiin MAF (Mission Aviation Fellowship) Suomen järjestämässä Ekologisen ja sähköisen lentämisen konferenssissa. Tilaisuudessa Vantaalla esiteltiin sähkötoimisia lentokoneita, vaihtoehtoisia lentokoneiden polttoaineita, droneja ja paljon muuta.

Nopeasti kehittyvä teknologia tarjoaa uusia ratkaisuja hyödyntää olemassa olevia pieniä lentokenttiä matkustajaliikenteeseen. Sähköisten lentokoneiden operointikustannukset ovat merkittävästi edullisempia kuin nykyisessä vastaavan kokoisessa lentokonekalustossa. Lisäksi uudet sähkötoimiset lentokoneet ovat hiljaisia, joten ne soveltuvat operoitavaksi asutuskeskuksissa tai lähellä asutuskeskuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Finnairilla aiesopimus sähkölentokoneista

Finnair on allekirjoittanut Letter of Interest -aiesopimuksen Heart Aerospacen kehitteillä olevista Heart ES-19 -sähkölentokoneista. Finnair näkee potentiaalia kahdellekymmenelle 19-paikkaiselle sähkölentokoneelle, joita käytettäisiin lyhyillä, alle 400 kilometrin reiteillä. Suunniteltu käyttöönotto olisi vuoden 2026 lopussa.

sähkölentokone Finnair

Finnairin tavoitteena on puolittaa lentämisen nettopäästöt vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta ja saavuttaa hiilineutralius vuonna 2045.

Olemattomat lähipäästöt

Miksi sähkötoiminen 19-paikkainen lentokone?

Sen lähipäästöt ovat olemattomat, melutaso on alhainen niin matkustamossa kuin ulospäin. Sen käyttökustannukset ovat edulliset ja huoltotarve vähäinen.

sähkölentokone Finnair

Potkuriturbiinikoneita edullisemmat käyttökustannukset antavat mahdollisuuden operoida pienemmällä 19-paikkaisella lentokonekalustolla, mikä avaa suuria mahdollisuuksia avata täysin uusia alueellisia reittejä ja lisätä lentovuoroja ja siten parantaa eri paikkakuntien välisiä nopeita liikenneyhteyksiä, joita erityisesti liike-elämä tarvitsee – vapaa-ajan matkustusta ja turismiakaan unohtamatta.

Matkustusmukavuus kohentuisi

Moni matkustaja on vierastanut pienehköjä potkuriturbiinikoneita niiden heikon matkustusmukavuuden ja meluisuuden vuoksi. Sähkötoimisen Heart ES-19 -lentokoneen matkustusmukavuus on merkittävästi parempi kuin mihin tässä kokoluokassa on totuttu.

Tasaisesti käyvien sähkömoottorien ansiosta matkustamossa on tavallista vähemmän melua ja värähtelyä.

Moderni avioniikka (ilmailuelektroniikka) ja tietokoneistettu fly-by-wire -ohjausjärjestelmä varmistavat tasaisen kyydin ja hyvän lentoturvallisuuden.

Paineistettu matkustamo antaa mahdollisuuden valita mukavuuden kannalta suurempi lentokorkeus kuin paineistamattomissa pienissä lentokoneissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

19-paikkaiset olivat suosittuja

Muutama vuosikymmen sitten 1980–1990-luvuilla 19-paikkaiset lentokoneet olivat lyhyillä lentoreiteillä suosittuja ympäri maailman, esimerkiksi British Aerospace Jetstream 31/32 ja Beechraft 1900, joissa oli paineistetty matkustamo, mutta sittemmin on siirrytty isompaan kalustoon.

Suomessa Air Botnia, Wasawings sekä Finnairin yhteistyökumppani Finnaviation lensivät lyhyitä reittejä muun muassa 19-paikkaisilla Embraer EMB-110-Bandeirante -koneilla. Pieni Emppu ei kuitenkaan saavuttanut matkustajien suosiota melun ja paineistamattoman matkustamon edellyttämän matalan lentokorkeuden vuoksi.

Miksi lyhyiden reittien 19-paikkaisista luovuttiin? Matkustajat eivät arvostaneet niitä. Lisäksi lyhyiden reittien lukuisat lentoonlähdöt rasittavat kalliita potkuriturbiinimoottoreita ja heikentävät lentojen taloudellisuutta. Moottorien kuluminen menee suurelta osin syklien mukaan ja on liki sama, lensikö koneella 100 kilometrin tai 500 kilometrin reittiä.

sähkölentokone Finnair

Pienehköjen 19-paikkaisten potkuriturbiinikoneiden moottorien hankinta-, huolto- ja korjauskulut olivat lähes samaa luokkaa kuin isommilla 70-paikkaisilla potkuriturbiinikoneilla, mikä teki 19-paikkaisten koneiden kokonaiskustannukset matkustajapaikkaa kohden aivan liian kalliiksi lyhyillä reiteillä, tästä seurauksena siirtyminen isompiin lentokoneisiin. Niinpä isommat, noin 70-paikkaiset potkuriturbiinikoneet valtasivat alueellisen liikenteen lentokonemarkkinat.

Kaikkein suosituimmaksi alueellisen liikenteen lentokoneeksi nousi ATR 72, joka ohitti suosiossa pienemmän 44–50-paikkaisen ATR 42:n.

Sähkömoottori on halvempi

Heart Aerospace -valmistajan mukaan sähkölentokone yhdistää ympäristöystävällisyyden ja käytön taloudellisuuden, minkä vuoksi lyhyetkin alueelliset lennot voidaan lentää kannattavasti ja sen vuoksi paikkakuntien saavutettavuus paranee.

Valmistaja väittää, että teknisesti yksinkertainen sähkömoottori on 20 kertaa halvempi kuin vastaava potkuriturbiinimoottori ja 100 kertaa halvempi kuin halvin suihkumoottori. Mikä tärkeintä, yksinkertaisen sähkömoottorin huolto- ja korjauskustannukset ovat valmistajan mukaan monikymmenkertaisesti edullisemmat kuin potkuriturbiinikoneissa. Jos sähkö tuotetaan puhtaasti esimerkiksi tuuli- tai aurinkovoimalla, sähköllä kulkeva lentokone voi kulkea todella vähäpäästöisesti.

Sähkömoottorien ansiosta 19-paikkaisen Heart ES-19 -lentokoneen edulliset operointikustannukset matkustajapaikkaa kohti ovat kilpailukykyiset isoon 70-paikkaiseen potkuriturbiinikoneeseen verrattuna, mikä antaa lentoyhtiöille taloudellisia mahdollisuuksia laajentaa reittiverkostoa alueellisille, lyhyille reiteille.

Finnairin reiteille sopiva

Finnairin aiesopimus sähkötoimisen lentokoneen hankinnasta kotimaan lentoliikenteen lentokonekalustouudistuksessa on todella tärkeä asia, koska Finnairin ja Norran nykyinen kalusto ei parhaalla mahdollisella tavalla sovi kaikille kotimaan lentoreiteille.

Finnairilla on pelkästään suihkukoneita ja sen osaomistusyhtiön Norran nykyisen lentokonelaivaston pienin lentokone on ATR 72-500 -potkuriturbiinikone, jossa on koneyksilöstä riippuen 68 tai 72 matkustajapaikkaa.

Ei siis ihme, että osa kotimaan lentoreiteistä on siirtynyt ulkomaisille lentoyhtiöille, joilla on ohuille reiteille sopivampaa, pienempää lentokonekalustoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pandemiasta elpyminen kestää

sähkölentokone Finnair

Koronapandemia on vähentänyt lentämistä. Pandemian jälkeisenä aikana entistä pienemmät lentokoneet tulevat todelliseen tarpeeseen, koska monet reitit, etenkin kotimaassa ”ohenivat” matkustajamäärien pienentyessä vuoden 2019 tasoon verrattuna.

Kestää useita vuosia ennen kuin lentäminen elpyy entiselle tasolle. Alueelliset lentoreitit ovat kuitenkin harvaan asutussa Suomessa erittäin tarpeellisia ja oleellinen osa matkaketjuja. Junalla, bussilla ja autolla ei kovin kaukaa ehdi ulkomaan aamulennolle esimerkiksi Helsinki–Vantaan tai Tampereen lentoasemille.

Sujuvat ja turvalliset lentoyhteydet ovat erittäin tärkeitä etenkin yrityksille. Harvaan asutussa Suomessa pienehköillä 10–19-paikkaisilla sähkölentokoneilla on suuri potentiaali korvata osa Suomen sisäisistä lennoista tulevaisuudessa ja samalla lisätä uusia reittejä.

Tiheämpiä yhteyksiä

Sähkölentokoneet ovat todennäköisesti hyvä ratkaisu Suomen ohuille matkustusvirroille. Nykyään Suomen poikittaissuuntainen lentoliikenne on puutteellinen. Kotimaan lentoliikenteestä suuri osa kulkee pääkaupunkiseudun kautta. Pienemmillä, energiatehokkailla ja vähäpäästöisillä ja vähämeluisilla lentokoneilla voidaan saada tiheämmät lentoyhteydet esimerkiksi idän ja lännen välisille poikittaisreiteille, esimerkiksi reiteille Kuopio–Vaasa, Vaasa–Uumaja ja Helsinki–Turku sekä lisää yhteyksiä Ruotsiin, Ahvenanmaalle ja Viroon.

Edullisilla 10–19-paikkaisilla sähkölentokoneilla voidaan tarjota nykyistä useammalta paikkakunnalta lentoyhteyksiä Helsinki–Vantaalle sekä Tampereen, ja Turun ja Oulun lentoasemille, joiden kautta matka jatkuu kansainvälisillä lennolla.

Kaikki istuimet ikkuna- ja käytäväpaikkoja

Heart Aerospace ES-19 -koneessa on 19 matkustajapaikkaa, istuinrivi on 1+1, välissä käytävä, eli kaikki istuinpaikat ovat samalla sekä ikkuna- että käytäväpaikkoja. Istuinväli on 76 senttiä. Toimintamatka yhdellä latauksella on 400 kilometriä koneen esittelyvaiheessa vuonna 2026.

Akkuteknologia kehittyy nopeasti ja akkujen energiatiheys kasvaa, joten vuosien saatossa pitempikin kantama on todennäköisesti mahdollinen. Lentoturvallisuuden vuoksi sähköenergiaa on oltava reservissä tietty määrä esimerkiksi huonon sään vuoksi tehtyihin keskeytettyihin lähestymisiin ja varakentälle pääsyyn. ES-19 sertifioidaan 19-paikkaisten lentokoneiden CS-23-standardien mukaan sen vaativimmalle tasolle 4.

ES-19-lentokone on ensisijaisesti tarkoitettu lyhyille reiteille, missä sähkökäyttöinen lentokone on parhaimmillaan. Lyhyillä reiteillä latausaika on nopea, akun kuluminen vähäistä ja se tekee mahdolliseksi lentää useita kertoja päivässä. Akkujen latausaika on noin 40 minuuttia 1MW latausteholla.

ES-19-lentokoneen hankintahinta on samaa luokkaa kuin vastaavilla potkuriturbiinikoneilla, mutta käyttökustannusten (energia, huollot ja korjaukset) arvioidaan olevan 50–70 prosenttia edullisemmat.

Akkujen kustannukset ovat vain kaksi prosenttia koneen hinnasta, kun esimerkiksi sähköautoissa akkujen kustannus voi olla 30 prosenttia auton hankintahinnasta. Akkujen kuoletus/uusimiskustannusten arvioidaan olevan alle 10 prosenttia käyttökuluista.

Akkujen arvioidaan kestävän noin 1 000–3 000 lataussykliä riippuen lentoreittien pituudesta.

ES-19 on niin sanottu STOL-lentokone (Short Take-Off and Landing), joka pystyy nousemaan ja laskeutumaan lyhyiltä kiitoteiltä kiitotien pituusvaatimuksen ollessa vähintään 750 metriä. Kone tullaan sertifioimaan tavallisen kolmen asteen lähestymisliukukulman lisäksi myös jyrkempään 5,5 asteen lähestymiskulmaan.

ES-19-lentokoneen sertifiointi on tarkoitus suorittaa vuoden 2026 kolmannella vuosineljänneksellä ja käyttöönotto on todennäköisesti vuoden 2026 lopussa.

Heart Aerospace on ruotsalainen sähkölentokoneita suunnitteleva ja valmistava vuonna 2018 perustettu yhtiö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Heart Aerospace ES-19

  • 19 matkustajapaikkaa
  • Neljä sähkömoottoria
  • Toimintamatka yhdellä latauksella 400 kilometriä
  • Latausaika 40 minuuttia
  • Kiitotievaatimus vähintään 750 metriä
  • Matkanopeus 180 solmua (333 km/h)
  • Suurin lentonopeus 215 solmua (398 km/h)

Viiden maakunnan lennot turvattu

Viiden maakuntakentän lentoliikenne jatkuu valtion tukemana 14.8.2022 asti. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kilpailutti alkuvuonna 2021 säännölliset reittilennot Helsingistä viiteen maakuntakeskukseen: Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemi-Tornioon ja Kokkola-Pietarsaareen. Traficom on täydentänyt sopimuksiaan kolmen ulkomaisen lentoyhtiön kanssa, jotta maakuntien tuettu lentoliikenne voi jatkua 14.8.2022 asti.

– Lennot toteutetaan sopimuksessa olevan option avulla, joten kyseessä on nykyisen sopimuskauden pidennys. Samat lentoyhtiöt jatkavat liikennöintiä, ja aikataulut pysyvät pääosin samoina. Aikatauluihin on tehty pieniä muutoksia ja alueiden tärkeimpien tapahtumien ympärille on hankittu muutamia lisälentoja, johtaja Pipsa Eklund kertoo.

Tavoitteena on, että tuetun kauden jälkeen lentoliikenne alueille jatkuu markkinaehtoisesti.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Heart Aerospace Lähde: MAF Suomi: Ekologisen ja sähköisen lentämisen konferenssi 9.3.2022, Heart Aerospace

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat