12.4.2016 Liikenne Pihien autojen kysyntä koheni ja verotulot kasvoivat – kiitos romutuspalkkion! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokeilu osoittautui menestykseksi: 8 000 autoa romuksi. Viime vuonna toteutettu romutuspalkkiokokeilu, jossa uuden vähäpäästöisen auton ostaja sai 1 500 euron romutuspalkkion romuttaessaan samaan aikaan omistamansa vähintään 10 vuotta vanhan henkilöauton. Kokeilun tavoitteena oli edistää autokannan uudistumista, vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta.Tavoitteena oli myös lisätä kierrätysjärjestelmään kulkeutuvien vanhojen autojen määrää.Trafin ja autoalan yhteistyössä toteuttaman seurantatutkimuksen tulosten perusteella noin 60 prosenttia kokeilussa hankituista uusista autoista olisi jäänyt ostamatta ilman kokeilua. Suurin osa romutuspalkkion hyödyntäneistä olisi ilman kokeilua hankkinut uuden auton sijasta käytetyn auton tai ei olisi vaihtanut autoa lainkaan. Vain joka kymmenes arvioi, että olisi varmasti ostanut uuden auton ilman kokeilua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUuden auton ostajia nuorempiaRomutuspalkkion hyödyntäneet olivat muita uuden auton ostajia nuorempia ja joukossa on selvästi enemmän naisia ja pienituloisia kuin uusien autojen ostajissa keskimäärin. Lähes 40 prosenttia romutuspalkkion hyödyntäneistä osti kokeilun yhteydessä ensimmäistä kertaa elämässään uuden auton. Alle 40-vuotiaista palkkiolla uuden auton ostaneista 60–85 prosenttia hankki kokeilun innoittamana ensimmäistä kertaa uuden auton.5 500 ajossa ollutta autoa romuksiKokeilun tuloksena romutettiin noin 5 500 liikennekäytössä ollutta autoa ja noin 2 500, liikennekäytöstä jo poistettua vanhaa autoa.Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan vain noin kymmenesosa näistä autoista olisi romutettu ilman kokeilun tuomaa taloudellista kannustetta.Keski-ikä 18,6 vuottaRomutettujen autojen keski-ikä oli 18,6 vuotta eli 2,5 vuotta alempi kuin muiden samaan aikaan romutettujen henkilöautojen. Romutuspalkkiolla hankittujen autojen hiilidioksidipäästöt olivat 12 % alemmat kuin muiden samaan aikaan hankittujen uusien autojen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtiolle 25,5 miljonaa euroaValtiolle kertyi kokeilun aikana myydyistä uusista autoista noin 28,4 miljoonaa euroa autoverotuloja ja lisäksi 27,5 miljoonaa euroa arvonlisäverotuloja. Arviolta 17,0 miljoonaa euroa autoverotuloa ja 16,5 miljoonaa euroa arvonlisäverotuloa on peräisin autoista, joita ei olisi ilman kokeilua hankittu.Valtio maksoi romutuspalkkioina 8 miljoonaa euroa, joten kokeilu tuotti valtiolle selvästi kustannuksiaan enemmän. Autoalan tiedotuskeskus laskee, että romutuspalkkion nettotulos valtiolle oli 25,5 miljoonaa euroa.Kokeilun saama valtaisia suosio kielii osaltaan romutuspalkkion tarpeellisuudesta – ensimmäinen 3 000 auton määräraha käytettiin loppuun alle kahdessa kuukaudessa ja lisämäärärahan mahdollistama 5 000 auton määrä täyttyi noin viiden kuukauden kuluttua kokeilun alkamisesta.Tutkimukseen vastanneet kuluttajat toivoivatkin, että hyvin onnistuneelle kokeilulle saataisiin jatkoa.Lähde: Autoalan tiedotuskeskus Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti