11.12.2021

Piikarbidisiruista apua sähköautojen kantamaan – Boschilla jo massatuotanto käynnissä

Bosch piikarbidisirut

Boschin visioissa piikarbidisirut ovat vuoteen 2025 mennessä miljardibisnes ja iso tekijä sähköisen liikenteen tehostamisessa.

Siitä on kaksi vuotta, kun Bosch ilmoitti aloittavansa piikarbidisirujen kehitystyön ja valmistuksen, ja nyt ollaan edetty jo massatuotantovaiheeseen. Bosch haluaa tulla maailman johtavaksi sähköisen liikenteen piikarbidisirujen tuottajaksi. Saksalaisvalmistajan mukaan vuoteen 2025 mennessä niiden markkinan arvioidaan olevan 2,5 miljardin dollarin arvoinen. Tästä 1,5 miljardia dollaria arvioidaan sähköisen liikenteen osuudeksi, piikarbidisiruja kun hyödynnetään muuallakin. Markkinan vuotuinen kasvuvauhti on 30 prosentin luokkaa.

Ensimmäiset Boschin massatuottamat piikarbidisirut ovat olleet näytekappaleita asiakkaiden arvioitaviksi. Tulevaisuudessa toiminta laajenee huomattavasti uusien tehdaslaajennuksien myötä, ja onhan kehitteillä jo entistä tehokkaampia seuraavan sukupolven piikarbidisiruja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korkeampaa tiedettä

Piikarbidisirujen ylivoimaisuus puhtaasta piistä tehtyihin siruihin verrattuna liittyy huomattavasti pienempiin lämpöhäviöihin. Koska hiiliatomilla ryyditetystä piistä valmistetut komponentit säteilevät merkittävästi vähemmän lämpöä, myös tehoelektroniikan jäähdyttämiseen kuluu paljon vähemmän energiaa. Sillä on suora vaikutus sähköajoneuvon toimintamatkaan, joka kasvaa Boschin mukaan kuudella prosentilla.

Citroën ë-C4 Sähköauton lataus – kuvituskuva – hybridi- ja sähköauton osto
Myös latausaikojen odotetaan lyhenevän.

Ihan tuosta vain eivät piikarbidisirut valmistu, vaan satojen eri työvaiheiden kautta yhden sirun valmistuminen kestää kuukausia (toki niitä valmistuu isoja määriä rinnakkain). Jotta valmistusta saataisiin tehostettua, ottaa Bosch tulevaisuudessa käyttöön nykyistä 25 prosenttia leveämmät, 200 millimetrin kiekot, joille piikarbidipuolijohteita valmistetaan.

Boschin sitoutuminen piikarbidipuolijohteisiin vahvistaa mikroelektroniikan ekosysteemiä Euroopassa ja lisää maanosamme omavaraisuusastetta tällä digitalisoitumisen avainalueella.

Lähde: Bosch Kuvat: Bosch, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat