12.11.2020

Piste niin kuin ympäristöystävällinen: Michelin e.Primacy lupailee 7 prosenttia lisäkantamaa sähköautoille

Michelin_e.Primacy-3

Ympäristötietoisuus on noussut keskiöön muidenkin kuin autonvalmistajien tuotannossa. Michelin e.Primacy on valmistajan mukaan vierivämpi ja vähemmän kuluttava kuin muut saman luokan renkaat. Hiilijalanjälkeä on hyvitetty myös puiden istutuksella ja energiatehokkaammalla tuotannolla.

Rengasvalmistaja Michelin esitteli vastikään uuden tuotteensa nimeltään Michelin e.Primacy, jonka painopiste on varsin muodikkaasti ekologisuudessa. Onkohan pisteestä tuotenimessä tulossa uusi symboli ympäristöystävällisyydelle? Autopuolellahan Volkswagen otti pisteen käyttöön täyssähköisessä ID.-mallistossaan.

Valmistaja kertoo uutuuden vierinvastuksen olevan 27 prosenttia muita vastaavan luokan renkaita pienempi. Tämä tarkoittaisi Michelinin laskelmissa keskimäärin 0,21 litran polttoainesäästöä sadalla kilometrillä, 174 kilogramman säästöä CO2-päästöissä renkaan elinkaaren aikana ja seitsemän prosenttia pidempää toimintamatkaa sähköautoissa. Rengas tulee saataville 56 eri koossa 15–21 -tuumaisten renkaiden mallistoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kehitetty toimimaan myös kuluneena

Millään yksittäisellä innovaatiolla säästöjä ei ole onnistuttu tekemään. Eri osatekijöinä mainitaan muun muassa taipuva, vähemmän energiaa vievä renkaan kylki, ohuemmat ja ilmatiiviit Energy Airshield -tukivyöt, joiden kerrotaan vähentävän energiahäviöitä ja vierinvastusta.

Michelin e.Primacy

Keskeisimpänä tekijänä Michelin e.Primacy -ekorenkaan energiatehokkuudessa on valmistajan mukaan hyvin taipuisa elastomeeri. Rengasseoksen parannettu elastomeerin ja täyteaineen yhdistelmä vähentää valmistajan mukaan energiahäviöitä, joka tarkoittaa edelleen pienempää vierinvastusta.

Ilmastoystävällisyyteen vaikuttaa myös renkaan kesto. Michelinin mukaan e.Primacy täyttää vielä 30 000 kilometrin jälkeenkin eurooppalaisen R117 -standardin, joka on uusille renkaille määritelty märän kelin jarrutuskoe.

Renkaan pitkäikäisyyteen vaikuttaa esimerkiksi u-kirjaimen muotoinen vesiura, joka on tuttu jo Michelin Primacy 4 -kesärenkaasta. Muodon tarkoituksena on tehokas vedenpoisto vielä silloinkin kun rengas on jo kulunut, jolloin rengas olisi kauemmin käyttökelpoinen. Renkaan kulutuspinnan ja tien kontakti on yritetty maksimoida tekniikalla jonka markkinointinimi kuuluu MaxTouch Construction. Tekniikan tarkoituksena on pitää renkaan pinta tasaisesti kiinni tiessä myös kiihdytysten, jarrutusten ja kääntymisien aikana.

Ympäristöystävällisyys keskiössä

Michelinin kyselytutkimusten mukaan ihmiset ovat nykyään huomattavasti aiempaa halukkaampia maksamaan hieman lisää energiatehokkaammasta ja ympäristöystävällisemmästä renkaasta.

Michelin_e.Primacy-3

– Se, mikä alkoi kasvavana tietoisuutena ensimmäisellä pienen vierinvastuksen ’’vihreällä’’ renkaalla vuonna 1992, on nyt yksi Michelinin keskeisistä tekijöistä, Michelinin Scott Clark, viitaten valmistajan -90 luvun ensimmäisiin ekorengaskokeiluihin.

Michelin e.Primacy on valmistajan ensimmäinen rengas, jonka hiilidioksidipäästöt ovat hyvitetty jo myyntihetkellä. CO2-päästöjä on hyvitetty muun muassa puiden istutuksella ja tehtaiden energiatehokkaammilla uuneilla. Yhtiö kertoo muutenkin tavoittelevansa vuoteen 2030 mennessä viidenneksen energiatehokkaampaa mallistoa vuoteen 2010 verrattuna.

Lähde ja kuvat: Michelin

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat