24.3.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri kesärengastesti: ekorengas syntyy keventämällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alhaisen vierintävastuksen kesärengas on vieläkin haasteellisempi kehiteltävä kuin tavalliset kesärenkaat. Tuorein rengastestimme valottaa taustoja ekorenkaiden takana. Kuten aiemmassa ennakkojutussa kerroimme, kaikkiin Euroopan unionin alueella myytäviin kesärenkaisiin on nykyisin liimattava tarra, josta käy ilmi renkaan suorituskyky vierintävastuksessa, märkäjarrutuspidossa sekä ohiajomelussa. Tämä marraskuussa 2012 voimaan tullut EU-merkintä on osaltaan muuttanut renkaiden kehitystä turvallisempaan suuntaan. Samalla viralliselta taholta tullut luokitteluvaatimus yhdistettynä nykyiseen hiilidioksidikeskusteluun on kohdistanut rengasvalmistajille entistä enemmän paineita: uusia teknisiä ratkaisuja ajonaikaisten päästöjen alentamiseen vaativat niin kuluttajat kuin autonvalmistajatkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lämmönhukan minimointia Tällä hetkellä markkinoilla on jo useampia renkaita, joissa sekä kulutus että märkäjarrutuspito on saatu puristettua EU-luokituksessa parhaaseen A-luokkaan. Mutta miten tähän on päästy? Merkittävimpinä syinä renkaiden suorituskyvyn parantumiseen ovat olleet kumiseosten ja runkorakenteiden muutokset. Esimerkiksi alhaisen vierintävastuksen saavuttamiseksi kehitystyössä on kiinnitettävä huomiota matalaan ajonaikaiseen lämmönkehitykseen, koska renkaaseen muodostuva lämpö on suurimmalta osin hukattua energiaa. Asia ei ole vähäpätöinen, sillä vierintävastuksen osuus tavanomaisen henkilöauton kokonaisajovastuksista on viidenneksen luokkaa. Liiallinen lämpö lisää myös renkaan ennenaikaista kulumista. Keinona keventäminen Renkaan massan keventäminen ja kulutuspinnan urasyvyyden madaltaminen vähentävät niin ikään vierintävastusta. Nämä keinot on helppo havaita, kun tutkii nykyrenkaita tarkemmin. Ylimääräisiä grammoja pyritään viilaamaan pois, ja testimme parhaiten rullaavien renkaiden urasyvyydet osuvat 6,2–6,5 millimetrin välimaastoon, kun tavallisesti kesärenkaiden kohdalla puhutaan seitsemällä tai kahdeksalla alkavista millimetrimääristä. Ja kun tavoitellaan hyvää märkäpitoa, materiaalivalinnat ja kumiseoksen täyteaineet ovat tärkeitä. Esimerkiksi nykyisin suosiossa oleva synteettinen SSBR-kumiseos ja silikan käyttö sideaineena parantavat märkäpitoa aiempiin ratkaisuihin nähden. Kulutuspinnallakin merkitystä Myös renkaan kontaktialueen koolla, muodolla ja painejakautumalla on omat vaikutuksensa märkäpitoa maksimoitaessa. Ylettömän pehmeäksi kulutuspintakumia ei kannata suunnitella, sillä yksi tärkeimmistä kuluttajien määrittelemistä renkaan ominaisuuksista on hyvä kulutuskestävyys. Sitä pyritäänkin parantamaan nykyisin muun muassa hartsin käytöllä. Moottorin numeron 4/2020 suureen kesärengastestiin ottaa osaa kahdeksan rengasta. Täydellisen testiraportin voit lukea lehden ilmestymisen (25.3.) jälkeen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland Oy Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Bridgestone Turanza T005 Continental Eco Contact 6 Goodyear Efficient Grip 2 Kumho Wattrun VS31 Michelin Energy Saver + Michelin Primacy 4 Nokian Hakka Blue 2 Pirelli Cinturato P7 Blue Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt