18.12.2023 Autoilu P***kärpäset ärsyttävät ja pelottavat autoilijoita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikennelain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole. Takapuskurissa liki kiinni ajavat p***kärpäset kismittävät ja pelottavat.Ajattelematon tai jopa muita provosoiva ajotapa on monelle tuttu ilmiö, joka aiheuttaa pelkoa: Liikenneturvan kyselyn mukaan lähes puolet (48 %) suomalaisista pelkää tällaisia jahtaajia.– Autoilijat, jotka ajavat lähes edessä olevan takakontissa kiinni, ovat turhankin tuttu ja arkinen näky liikenteessä. Ihmiset nostavat asian usein puheissa esiin. Pelon lisäksi tapa aiheuttaa ärtymystä edellä ajavissa, Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä kertoo.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää, että pitämällä riittävää etäisyyttä edellä ajavaan ajaminen on turvallisempaa, sujuvampaa, miellyttävämpää ja taloudellisempaa.– Jos toinen ajoneuvo roikkuu kiinni takapuskurissa, on järkevintä kasvattaa omaa turvaväliä eteenpäin. Kun itsellä on riittävästi aikaa reagoida edellä ajavan toimiin, todennäköisyys sille, että tulisi itse yllättäneeksi perässä liian lähellä ajavan, pienenee, Vesalainen neuvoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaki on selkeäTieliikennelain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole. Turvaväli turvaa myös autoa, kun tiestä kimpoilevat kivet tai nastat eivät heti kolahda auton pintoihin.Mutta mistä autoilija tietää, mikä on riittävä turvaväli?Kivilän mukaan kesäaikaan maantiellä turvavälin on oltava metreinä vähintään sama kuin mikä vauhti on. Eli jos ajaa 80 km/h, turvavälin on oltava 80 metriä tai vähintään neljä sekuntia.– Taajamassa sopiva turvaväli on vähintään puolet ajonopeudesta, eli 40 km/h nopeudessa ainakin 20 metriä.Ja kuten jokainen mieltää, on turvavälin oltava talvella pidempi.– Talvikelillä turvavälin pitää olla puolet pidempi ja jäisellä kelillä vieläkin enemmän, Kivilä tähdentää.Sekunteja helpompi laskeaAutoliiton Teppo Vesalainen ohjeistaa miettimään turvavälin sekunteina, koska niiden laskeminen on käytännössä paljon helpompaa kuin metrimäärän arvioiminen. Kun turvaväliä edellä ajavaan pyrkii aina pitämään vähintään neljä sekuntia, toimii sama ohje erilaisissa liikenneympäristöissä ja olosuhteissa sekä eri nopeuksilla. Sen vaikeampaa ei asiasta kannata Vesalaisen mukaan tehdä.– Käytännössä neljän sekunnin turvaväli määritetään valitsemalla kiintopiste tien varresta. Kun edellä ajava auto on sen kohdalla, aletaan laskea rauhallisesti neljään. Vasta sen jälkeen saadaan itse olla aikaisintaan samaisen kiintopisteen kohdalla, Vesalainen vinkkaa.Jos ajo-olosuhteet ovat huonot, tienpinta märkä, jäinen tai polanteinen, on ensimmäiseksi syytä alentaa nopeutta.Liikenneturvan kyselytutkimuksen toteutti Kantar Public talvella 2022. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 113 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenneturva, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Autoilu Junamatkustaminen kasvussa erityisesti nuorilla – joka neljäs suunnittelee autoilun vähentämistä 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenneturvallisuus Uudet säännöt sähköisille liikkumisvälineille – nämä asiat jokaisen liikkujan on hyvä tietää 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Autoilu Antti Nevalainen on Vuoden tiepalvelumies 2025 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster