18.12.2023 Autoilu P***kärpäset ärsyttävät ja pelottavat autoilijoita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikennelain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole. Takapuskurissa liki kiinni ajavat p***kärpäset kismittävät ja pelottavat.Ajattelematon tai jopa muita provosoiva ajotapa on monelle tuttu ilmiö, joka aiheuttaa pelkoa: Liikenneturvan kyselyn mukaan lähes puolet (48 %) suomalaisista pelkää tällaisia jahtaajia.– Autoilijat, jotka ajavat lähes edessä olevan takakontissa kiinni, ovat turhankin tuttu ja arkinen näky liikenteessä. Ihmiset nostavat asian usein puheissa esiin. Pelon lisäksi tapa aiheuttaa ärtymystä edellä ajavissa, Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä kertoo.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää, että pitämällä riittävää etäisyyttä edellä ajavaan ajaminen on turvallisempaa, sujuvampaa, miellyttävämpää ja taloudellisempaa.– Jos toinen ajoneuvo roikkuu kiinni takapuskurissa, on järkevintä kasvattaa omaa turvaväliä eteenpäin. Kun itsellä on riittävästi aikaa reagoida edellä ajavan toimiin, todennäköisyys sille, että tulisi itse yllättäneeksi perässä liian lähellä ajavan, pienenee, Vesalainen neuvoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaki on selkeäTieliikennelain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole. Turvaväli turvaa myös autoa, kun tiestä kimpoilevat kivet tai nastat eivät heti kolahda auton pintoihin.Mutta mistä autoilija tietää, mikä on riittävä turvaväli?Kivilän mukaan kesäaikaan maantiellä turvavälin on oltava metreinä vähintään sama kuin mikä vauhti on. Eli jos ajaa 80 km/h, turvavälin on oltava 80 metriä tai vähintään neljä sekuntia.– Taajamassa sopiva turvaväli on vähintään puolet ajonopeudesta, eli 40 km/h nopeudessa ainakin 20 metriä.Ja kuten jokainen mieltää, on turvavälin oltava talvella pidempi.– Talvikelillä turvavälin pitää olla puolet pidempi ja jäisellä kelillä vieläkin enemmän, Kivilä tähdentää.Sekunteja helpompi laskeaAutoliiton Teppo Vesalainen ohjeistaa miettimään turvavälin sekunteina, koska niiden laskeminen on käytännössä paljon helpompaa kuin metrimäärän arvioiminen. Kun turvaväliä edellä ajavaan pyrkii aina pitämään vähintään neljä sekuntia, toimii sama ohje erilaisissa liikenneympäristöissä ja olosuhteissa sekä eri nopeuksilla. Sen vaikeampaa ei asiasta kannata Vesalaisen mukaan tehdä.– Käytännössä neljän sekunnin turvaväli määritetään valitsemalla kiintopiste tien varresta. Kun edellä ajava auto on sen kohdalla, aletaan laskea rauhallisesti neljään. Vasta sen jälkeen saadaan itse olla aikaisintaan samaisen kiintopisteen kohdalla, Vesalainen vinkkaa.Jos ajo-olosuhteet ovat huonot, tienpinta märkä, jäinen tai polanteinen, on ensimmäiseksi syytä alentaa nopeutta.Liikenneturvan kyselytutkimuksen toteutti Kantar Public talvella 2022. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 113 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenneturva, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Autoilu Taidetta ensihoidon keskelle – uudet Taidelanssit liikenteessä Kanta-Hämeessä 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 7.7.2025 Autoilu Taksiyritys laajenee koko Suomeen 5.7.2025 Liikenneturvallisuus Älä aja vesilammikkoon – sade voi yllättää autoilijan kalliisti 4.7.2025 Liikenneturvallisuus Nuorten ja iäkkäiden liikennekäyttäytyminen herättää huolta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen