18.12.2023

P***kärpäset ärsyttävät ja pelottavat autoilijoita

Tieliikennelain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole.

Takapuskurissa liki kiinni ajavat p***kärpäset kismittävät ja pelottavat.

Ajattelematon tai jopa muita provosoiva ajotapa on monelle tuttu ilmiö, joka aiheuttaa pelkoa: Liikenneturvan kyselyn mukaan lähes puolet (48 %) suomalaisista pelkää tällaisia jahtaajia.

– Autoilijat, jotka ajavat lähes edessä olevan takakontissa kiinni, ovat turhankin tuttu ja arkinen näky liikenteessä. Ihmiset nostavat asian usein puheissa esiin. Pelon lisäksi tapa aiheuttaa ärtymystä edellä ajavissa, Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä kertoo.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää, että pitämällä riittävää etäisyyttä edellä ajavaan ajaminen on turvallisempaa, sujuvampaa, miellyttävämpää ja taloudellisempaa.

– Jos toinen ajoneuvo roikkuu kiinni takapuskurissa, on järkevintä kasvattaa omaa turvaväliä eteenpäin. Kun itsellä on riittävästi aikaa reagoida edellä ajavan toimiin, todennäköisyys sille, että tulisi itse yllättäneeksi perässä liian lähellä ajavan, pienenee, Vesalainen neuvoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laki on selkeä

Tieliikennelain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole. Turvaväli turvaa myös autoa, kun tiestä kimpoilevat kivet tai nastat eivät heti kolahda auton pintoihin.

Mutta mistä autoilija tietää, mikä on riittävä turvaväli?

Kivilän mukaan kesäaikaan maantiellä turvavälin on oltava metreinä vähintään sama kuin mikä vauhti on. Eli jos ajaa 80 km/h, turvavälin on oltava 80 metriä tai vähintään neljä sekuntia.

– Taajamassa sopiva turvaväli on vähintään puolet ajonopeudesta, eli 40 km/h nopeudessa ainakin 20 metriä.

Ja kuten jokainen mieltää, on turvavälin oltava talvella pidempi.

– Talvikelillä turvavälin pitää olla puolet pidempi ja jäisellä kelillä vieläkin enemmän, Kivilä tähdentää.

Sekunteja helpompi laskea

Autoliiton Teppo Vesalainen ohjeistaa miettimään turvavälin sekunteina, koska niiden laskeminen on käytännössä paljon helpompaa kuin metrimäärän arvioiminen. Kun turvaväliä edellä ajavaan pyrkii aina pitämään vähintään neljä sekuntia, toimii sama ohje erilaisissa liikenneympäristöissä ja olosuhteissa sekä eri nopeuksilla. Sen vaikeampaa ei asiasta kannata Vesalaisen mukaan tehdä.

– Käytännössä neljän sekunnin turvaväli määritetään valitsemalla kiintopiste tien varresta. Kun edellä ajava auto on sen kohdalla, aletaan laskea rauhallisesti neljään. Vasta sen jälkeen saadaan itse olla aikaisintaan samaisen kiintopisteen kohdalla, Vesalainen vinkkaa.

Jos ajo-olosuhteet ovat huonot, tienpinta märkä, jäinen tai polanteinen, on ensimmäiseksi syytä alentaa nopeutta.

Liikenneturvan kyselytutkimuksen toteutti Kantar Public talvella 2022. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 113 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenneturva, Autoliitto

Kommentoi artikkelia