29.4.2021 Liikenne Poliisi päivittää sakkokäsikirjan – avaa tiiviisti oikeuskäytännöt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisien kenttäkäytössä tärkeä ohjeistus eli sakkokäsikirja on päivittymässä. Poliisihallituksen työstämässä sakkokäsikirjassa määritellään, minkä suuruinen päiväsakkorangaistus on määrättävä tietynlaisesta nopeusylityksestä. Liikennevalvontaa suorittavien poliisien kenttäkäytössä oleva niin sanottu sakkokäsikirja on päivittymässä. Tieliikennelaki ja ajoneuvolaki on uudistettu kauttaaltaan, joka vaatii myös muutoksia liikennevalvonnan käytäntöihin. Sakkokäsikirja uudistui edellisen kerran syksyllä 2019. – Sakkokäsikirja on tarkoitus uudistaa vastaamaan tieliikennelain kokonaisuudistuksessa muotoiltuja tavoitteita. Lakivaliokuntahan totesi, että teosta määrätään päiväsakkoja, vaikka niiden lukumäärä olisikin pienempi kuin nykyisin ohjeistettu määrä, jos teko täyttää liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön, Poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopa yli sata päiväsakkoa Liikennerikoksista määrättävät sakot pohjautuvat Poliisihallituksen julkaisemaan sakkokäsikirjaan. Sakkokäsikirja liittyy kiinteästi ylinopeuksiin, sillä siinä määritellään, minkä suuruinen päiväsakkorangaistus on määrättävä tietynlaisesta nopeusylityksestä. Arvelin taustoittaa, että sakkokäsikirjassa esitetyt rangaistusasteikot sijoittuvat lähes aina päiväsakkoasteikon ensimmäiseen neljännekseen eli 1—30 päiväsakon väliin, koska sakkomenettelyssä käsitellään moitittavuudeltaan vähäisiä rikoksia. Asteikon yläpäähän sijoittuvat Arvelinin mukaan yksinkertaiset ja selvät alkoholirattijuopumukset, joissa normaalipäiväsakko voi nousta lähemmäksi 100 päiväsakkoa riippuen todetun alkoholin määrästä. Päiväsakkoasteikon yläraja on 120 päiväsakkoa. Tärkeä työkalu oikeusturvan kannalta Sakkomenettelyssä poliisi voi käyttää sakkoasiassa asianosaisen suostumuksella merkittävää tuomiovaltaa ratkaistakseen erilaisia yksinkertaisia ja selviä rikosasioita rikesakkomääräyksillä ja sakkomääräyksillä. Osa sakkoasioista kuuluu syyttäjän tuomiovaltaan riippuen asian vakavuudesta ja teon moitittavuudesta. Poliisi käsittelee syyttäjän ratkaistavaksi kuuluvat asiat sakkovaatimuksella. Sakkokäsikirja on poliisin arjessa keskeinen työkalu, jonka käyttöön liittyy myös autoilijoiden oikeusturva. On hyvä mieltää, että sakkomenettelyssä poliisi toimii tuomarin roolissa ja tekee päätöksiä rikosasioissa. Kun näin on, tulee tuomiovallan käytön olla yhdenmukaista eri puolilla maata. – Sakkomenettelyn käyttämisen tulee olla laadukasta, huolellista, vastuullista ja yhdenmukaista rikosasioiden laadusta riippumatta, Arvelin tähdentää. Riittääkö sakkokäsikirja takaamaan, että lakia tulkitaan samanlaisissa liikennerikostilanteissa yhdenmukaisesti eri puolilla maata? – Riittää. Sakkokäsikirja on tehty juuri tätä tarkoitusta varten. Poliisi noudattaa hyvin säntillisesti ja suorastaan orjallisesti sakkokäsikirjassa ohjeistettuja normaalipäiväsakkomääriä. Kaavamaisuudesta tilannetulkintaan Päivitetyssä ja käyttöön otettavassa uudessa sakkokäsikirjassa johtoteemana ei ole yksinomaan kaavamainen sakkoeurosummien taulukko, vaan päiväsakkorangaistuksen määrittämisessä otetaan huomioon myös ylinopeustilanteen moitittavuus. Arvelin myöntää, että kentällä liikennevalvontaa tekevien poliisien keskuudessa on epäselvyyksiä ylinopeuksien osalta. – Olen törmännyt niihin epäselvyyksiin itsekin ja niissä on hieman sellaista kaihoa vanhoihin hyviin aikoihin. Toisin sanoen vanhan tieliikennelain soveltamista pidettiin vaivattomana ja uuden omaksumisessa nähdään asiaan kuuluvia kasvukipuja. Virkamiehenhän pitäisi aina yhdessä yössä (kuten 1.6.2020 välisenä yönä, uuden tieliikennelain tultua käyttöön) muuttaa moraalikäsitystään ja ryhtyä noudattamaan kokonaan uutta lainsäädäntöä. Vuoden tai kahden päästä kasvukivut ovat kuitenkin usein historiaa, Arvelin uskoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puuttumiskynnys ohjeistettu erikseen Ylinopeuksien puuttumiskynnystä ei määritellä sakkokäsikirjassa. – Sitä varten Poliisihallitus on antanut oman erillisen ohjeen, joka on ollut jo jonkun tovin voimassa, jossa huomautuksen ja liikennevirhemaksun rajaa aina tasaisin väliajoin tarkastellaan, Arvelin taustoittaa. Poliisihallituksen päivittyville erillisohjeille on Arvelinin mukaan tarvetta jo ihan yhtenäisen linjauksen ja muistuttamisen näkökulmista. – On hyvä muistuttaa jokaista tienkäyttäjää siitä, että nopeusrajoitus on aina enintään se mitä taulussa tai tiessä erikseen lukee, eikä ole olemassa mitään sallittua ylinopeutta, Arvelin linjaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Poliisihallitus a:6:{i:0;s:5:"93377";i:1;s:5:"93665";i:2;s:5:"93772";i:3;s:5:"89977";i:4;s:5:"88549";i:5;s:5:"93133";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan