4.3.2022

Polttomoottoreille mahdollisuus: Saksasta ja Italiasta punaista valoa niiden kieltämisaikeille 2035 mennessä

Audi R8 V10 Decennium

Euroopan komission aie polttomoottoriautojen kieltämiseksi vuoteen 2035 mennessä ei näytä käyvän ainakaan Saksalle eikä Italialle. Nämä autoteollisuuden suurvallat asettavat kuitenkin polttomoottoreille yhden ehdon, joka lienee helposti arvattavissa.

Euroopan komission kiistelty aie polttomoottorikiellosta nousi pöydälle viime kesänä. Sen mukaan bensiini- ja dieselautoja ei voisi myydä EU:ssa vuoden 2035 jälkeen. Hurjan tavoitteen toteutuessa olisimme tilanteessa, jossa 13 vuoden kuluttua meillä ei myytäisi enää lainkaan sentyyppisiä autoja, jotka tällä hetkellä muodostavat maaliikennejärjestelmämme perustan. Joka tapauksessa kyseessä on Euroopan komission puolelta vasta aikomus, joka toteutuakseen vaatisi paljon isoja suostumuksia jäsenvaltioilta.

Mercedes-AMG GT 63S

Ranskassa helmikuussa pidetyssä ministeritapaamisessa Saksan liikenneministeri Volker Wissing kertoi maansa haluavan sallia polttomoottorit myös vuoden 2035 jälkeen.

– Emme voi tulevaisuudessa laskea pelkästään sähkön ja vedyn varaan, hän totesi. Saksa haluaa myös pysyä ”teknologisesti neutraalina” eli toisin sanoen ei halua syrjiä mitään tiettyä muotoa.

Saksalla on mainittuun yksi vahva ehto, ja se on vaatimus synteettisten polttoaineiden käytöstä bensiini- ja dieselmoottoreissa. Vuoteen 2035 mennessä pitäisi siis olla ratkaisu fossiilisten polttoaineiden korvaamiseksi polttomoottoreissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Italia samoilla linjoilla

Jo ennen Saksan liikenneministerin ulostuloa kuultiin vastaavaa viestiä Italian vihreän siirtymän ministeriltä, Roberto Cingolanilta. Hänenkään mukaansa autoilun tulevaisuus ”ei voi olla yksinomaan sähköinen.” Hän nostaa esiin hybridiautot, ja toteaa niiden tulevilla sukupolvilla olevan mahdollisuus kitkeä hiilidioksidipäästöjä.

Jo aiemmin komission hankkeesta keskusteltaessa Italiassa nousi huoli maan superautoteollisuuden tulevaisuudesta. Maa haluaisi superautonsa erityisluvalla vähintäänkin polttomoottorikiellon ulkopuolelle.

Ferrari osasto LaFerrari Aperta

Lähde: Motor1 Kuvat: Moottorin arkisto, Audi Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat