16.7.2021 Liikenne Autoala kritisoi päätöstä: Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet kieltävät polttomoottoriautot 2035 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet aiheuttavat kritiikkiä autoalan puolella. Polttomoottorikieltoa ei pidetä järkevänä eikä edes tehokkaana. Tuorein Euroopan vihreän kehityksen ohjelma on nyt julkistettu. Komission ehdotusten tavoitteena on ohjata Euroopan unionin talous ja yhteiskunta kohti ilmastotavoitteiden saavuttamista. Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet ovat yksityisautoilun osalta hyvinkin merkittäviä. Tavoitteiden mukaan kaikki rekisteröidyt uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen päästöttömiä, joka vaatisi käytännössä bensiini- ja dieselmoottoreiden poistumista markkinoilta. Tämä toki tarkoittaa vain uusia rekisteröitäviä autoja eikä suinkaan jo käytössä olevia yksilöitä. Lisäksi sähköautoilun mahdollistamiseksi oltaisiin vaatimassa jäsenmailta erittäin kattavaa sähkölataus- ja vetytankkauspisteverkostoa. Sähkölatauspisteitä tulisi olla jo vuonna 2025 peräti 60 kilometrin välein – ainakin olennaisilla väylillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet kritiikissä Euroopan komission mukaan tieliikenteen kasvavien päästöjen torjumiseksi tarvitaan monenlaisia toimenpiteitä, joilla täydennetään päästökauppaa. Aiempaa tiukemmilla henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästönormeilla nopeutetaan siirtymistä päästöttömään liikenteeseen. Nyt julkaistuissa hiilidioksidipäästönormeissa edellytetään, että uusien autojen keskimääräiset päästöt vähenevät täydet 100 prosenttia vuodesta 2035 alkaen. Näin ollen kaikki rekisteröidyt uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen päästöttömiä, joten polttomoottoriautoja ei tähän ajattelutapaan mahdu. Euroopan autoteollisuutta edustava ACEA (European Automobile Manufacturers Association) on kritisoinut polttomoottoriautojen kieltämistä kovalla kädellä. Heidän mukaansa polttomoottoreiden, mukaan lukien hybriditeknologia, tulee olla osa muutosta. Myös Saksan autoteollisuutta edustava VDA on omalta osaltaan vuoden 2035 nollarajaa vastaan. Heidän mukaansa päätös rajoittaa kuluttajan valinnanvapautta. Henkilöautojen osuus Euroopan hiilidioksidipäästöistä on noin 12 prosenttia ja se siis pyritään nyt nollaamaan vuoteen 2035 mennessä. Jo vuosi 2030 lähestyy tiukemmin Samalla vuoden 2030 tavoitearvoa tiukennetaan tuntuvasti. Tuoreimmissa hiilidioksidipäästönormeissa edellytetään, että uusien autojen keskimääräiset päästöt vähenevät 55 prosenttia vuodesta 2030 alkaen vuoden 2021 tasoon verrattuna. Tämä on merkittävä muutos aiempaan 37,5 prosentin tavoitteeseen verrattuna. ACEA:n puheenjohtajana toimiva Oliver Zipse kommentoi tiedotteessa, että 2030 päästönormien tiukentaminen vaatii täyssähköautojen markkinaosuuden valtavaa kasvua äärimmäisen lyhyessä ajassa. Hänen mukaansa vuoden 2035 taso kieltää tehokkaasti polttomoottori, joka on rajoittaa myös innovaatioita. Nyt julkaistujen päästötavoitteiden vahvistaminen vaatii hyväksyntää jäsenmaiden lisäksi Euroopan parlamentilta ja koko prosessi voi viedä vielä noin kaksi vuottakin. Täysin varmasta asiasta ei siis vielä ole kyse. Autonvalmistajat osin edellä Moni autonvalmistaja on jo ehtinyt julkistamaan luopuvansa Euroopan osalta polttomoottereista vuoteen 2035 mennessä – tai aiemminkin. Näihin lukeutuvat muun muassa Audi, Bentley, Jaguar, Opel, Volkswagen ja Volvo. Automotive News Europe kertoo Volvon toivottavan nollarajan tervetulleeksi, mutta muun muassa Mercedes-Benzin takana oleva Daimler suhtautuu asiaan huolestuneemmin. Daimlerin edustajan mukaan nollaraja ei ole mahdoton, mutta vähintäänkin hyvin kunnianhimoinen. Tästä huolimatta uusi nollapäästöraja saattaa vielä aiheuttaa lisää voimakasta vastustusta autoteollisuuteen nojaavissa maissa, kuten Saksassa ja Ranskassa. Asian sulattelu on vasta ehtinyt alkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isolla rahalla latausverkostoa Polttomoottoriautojen kieltäminen vaatii valmiutta siirtyä sähköiseen liikennöintiin. Tämän tiedostaa myös Euroopan komissio. Jotta autoilijat voisivat ladata ajoneuvojaan luotettavassa verkossa kaikkialla Euroopassa, tarkistetussa vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria koskevassa asetuksessa edellytetään, että jäsenmaat lisäävät latauskapasiteettia päästöttömien autojen myynnin mukaan ja perustavat suurimmille teille lataus- ja tankkauspisteitä säännöllisin välimatkoin. Sähkölatauspisteitä olisi oltava 60 kilometrin välein ainakin suurimmilla ja tärkeimmillä väylillä. Tätä muutosta haluttaisiin saada aikaan selvästi nopeammalla aikataululla, jo vuoteen 2025 mennessä. Lisäksi vetytankkauspisteitä olisi saatava 150 kilometrin välein. Komission arvion mukaan Euroopan unionin latausverkkoon on panostettava 80 - 120 miljardia euroa vuoteen 2040 mennessä. Se on suuri rahasumma. Kuva: Euroopan unioni, Lähteet: Euroopan unioni, ACEA, VDA, Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku