16.7.2021

Autoala kritisoi päätöstä: Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet kieltävät polttomoottoriautot 2035

Euroopan komissio – Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet kieltämässä polttomoottoriautot 2035

Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet aiheuttavat kritiikkiä autoalan puolella. Polttomoottorikieltoa ei pidetä järkevänä eikä edes tehokkaana.

Tuorein Euroopan vihreän kehityksen ohjelma on nyt julkistettu. Komission ehdotusten tavoitteena on ohjata Euroopan unionin talous ja yhteiskunta kohti ilmastotavoitteiden saavuttamista. Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet ovat yksityisautoilun osalta hyvinkin merkittäviä.

Tavoitteiden mukaan kaikki rekisteröidyt uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen päästöttömiä, joka vaatisi käytännössä bensiini- ja dieselmoottoreiden poistumista markkinoilta. Tämä toki tarkoittaa vain uusia rekisteröitäviä autoja eikä suinkaan jo käytössä olevia yksilöitä.

Lisäksi sähköautoilun mahdollistamiseksi oltaisiin vaatimassa jäsenmailta erittäin kattavaa sähkölataus- ja vetytankkauspisteverkostoa. Sähkölatauspisteitä tulisi olla jo vuonna 2025 peräti 60 kilometrin välein – ainakin olennaisilla väylillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet kritiikissä

Euroopan komission mukaan tieliikenteen kasvavien päästöjen torjumiseksi tarvitaan monenlaisia toimenpiteitä, joilla täydennetään päästökauppaa. Aiempaa tiukemmilla henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästönormeilla nopeutetaan siirtymistä päästöttömään liikenteeseen.

Nyt julkaistuissa hiilidioksidipäästönormeissa edellytetään, että uusien autojen keskimääräiset päästöt vähenevät täydet 100 prosenttia vuodesta 2035 alkaen. Näin ollen kaikki rekisteröidyt uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen päästöttömiä, joten polttomoottoriautoja ei tähän ajattelutapaan mahdu.

Euroopan autoteollisuutta edustava ACEA (European Automobile Manufacturers Association) on kritisoinut polttomoottoriautojen kieltämistä kovalla kädellä. Heidän mukaansa polttomoottoreiden, mukaan lukien hybriditeknologia, tulee olla osa muutosta.

Myös Saksan autoteollisuutta edustava VDA on omalta osaltaan vuoden 2035 nollarajaa vastaan. Heidän mukaansa päätös rajoittaa kuluttajan valinnanvapautta. Henkilöautojen osuus Euroopan hiilidioksidipäästöistä on noin 12 prosenttia ja se siis pyritään nyt nollaamaan vuoteen 2035 mennessä.

Jo vuosi 2030 lähestyy tiukemmin

Samalla vuoden 2030 tavoitearvoa tiukennetaan tuntuvasti. Tuoreimmissa hiilidioksidipäästönormeissa edellytetään, että uusien autojen keskimääräiset päästöt vähenevät 55 prosenttia vuodesta 2030 alkaen vuoden 2021 tasoon verrattuna. Tämä on merkittävä muutos aiempaan 37,5 prosentin tavoitteeseen verrattuna.

ACEA:n puheenjohtajana toimiva Oliver Zipse kommentoi tiedotteessa, että 2030 päästönormien tiukentaminen vaatii täyssähköautojen markkinaosuuden valtavaa kasvua äärimmäisen lyhyessä ajassa. Hänen mukaansa vuoden 2035 taso kieltää tehokkaasti polttomoottori, joka on rajoittaa myös innovaatioita.

Nyt julkaistujen päästötavoitteiden vahvistaminen vaatii hyväksyntää jäsenmaiden lisäksi Euroopan parlamentilta ja koko prosessi voi viedä vielä noin kaksi vuottakin. Täysin varmasta asiasta ei siis vielä ole kyse.

Autonvalmistajat osin edellä

Moni autonvalmistaja on jo ehtinyt julkistamaan luopuvansa Euroopan osalta polttomoottereista vuoteen 2035 mennessä – tai aiemminkin. Näihin lukeutuvat muun muassa Audi, Bentley, Jaguar, OpelVolkswagen ja Volvo.

Automotive News Europe kertoo Volvon toivottavan nollarajan tervetulleeksi, mutta muun muassa Mercedes-Benzin takana oleva Daimler suhtautuu asiaan huolestuneemmin. Daimlerin edustajan mukaan nollaraja ei ole mahdoton, mutta vähintäänkin hyvin kunnianhimoinen.

Tästä huolimatta uusi nollapäästöraja saattaa vielä aiheuttaa lisää voimakasta vastustusta autoteollisuuteen nojaavissa maissa, kuten Saksassa ja Ranskassa. Asian sulattelu on vasta ehtinyt alkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isolla rahalla latausverkostoa

Polttomoottoriautojen kieltäminen vaatii valmiutta siirtyä sähköiseen liikennöintiin. Tämän tiedostaa myös Euroopan komissio.

Jotta autoilijat voisivat ladata ajoneuvojaan luotettavassa verkossa kaikkialla Euroopassa, tarkistetussa vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria koskevassa asetuksessa edellytetään, että jäsenmaat lisäävät latauskapasiteettia päästöttömien autojen myynnin mukaan ja perustavat suurimmille teille lataus- ja tankkauspisteitä säännöllisin välimatkoin.

Sähkölatauspisteitä olisi oltava 60 kilometrin välein ainakin suurimmilla ja tärkeimmillä väylillä. Tätä muutosta haluttaisiin saada aikaan selvästi nopeammalla aikataululla, jo vuoteen 2025 mennessä. Lisäksi vetytankkauspisteitä olisi saatava 150 kilometrin välein.

Komission arvion mukaan Euroopan unionin latausverkkoon on panostettava 80 - 120 miljardia euroa vuoteen 2040 mennessä. Se on suuri rahasumma.

Kuva: Euroopan unioni, Lähteet: Euroopan unioni, ACEA, VDA, Automotive News Europe

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat