16.7.2021 Liikenne Autoala kritisoi päätöstä: Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet kieltävät polttomoottoriautot 2035 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet aiheuttavat kritiikkiä autoalan puolella. Polttomoottorikieltoa ei pidetä järkevänä eikä edes tehokkaana. Tuorein Euroopan vihreän kehityksen ohjelma on nyt julkistettu. Komission ehdotusten tavoitteena on ohjata Euroopan unionin talous ja yhteiskunta kohti ilmastotavoitteiden saavuttamista. Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet ovat yksityisautoilun osalta hyvinkin merkittäviä. Tavoitteiden mukaan kaikki rekisteröidyt uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen päästöttömiä, joka vaatisi käytännössä bensiini- ja dieselmoottoreiden poistumista markkinoilta. Tämä toki tarkoittaa vain uusia rekisteröitäviä autoja eikä suinkaan jo käytössä olevia yksilöitä. Lisäksi sähköautoilun mahdollistamiseksi oltaisiin vaatimassa jäsenmailta erittäin kattavaa sähkölataus- ja vetytankkauspisteverkostoa. Sähkölatauspisteitä tulisi olla jo vuonna 2025 peräti 60 kilometrin välein – ainakin olennaisilla väylillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet kritiikissä Euroopan komission mukaan tieliikenteen kasvavien päästöjen torjumiseksi tarvitaan monenlaisia toimenpiteitä, joilla täydennetään päästökauppaa. Aiempaa tiukemmilla henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästönormeilla nopeutetaan siirtymistä päästöttömään liikenteeseen. Nyt julkaistuissa hiilidioksidipäästönormeissa edellytetään, että uusien autojen keskimääräiset päästöt vähenevät täydet 100 prosenttia vuodesta 2035 alkaen. Näin ollen kaikki rekisteröidyt uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen päästöttömiä, joten polttomoottoriautoja ei tähän ajattelutapaan mahdu. Euroopan autoteollisuutta edustava ACEA (European Automobile Manufacturers Association) on kritisoinut polttomoottoriautojen kieltämistä kovalla kädellä. Heidän mukaansa polttomoottoreiden, mukaan lukien hybriditeknologia, tulee olla osa muutosta. Myös Saksan autoteollisuutta edustava VDA on omalta osaltaan vuoden 2035 nollarajaa vastaan. Heidän mukaansa päätös rajoittaa kuluttajan valinnanvapautta. Henkilöautojen osuus Euroopan hiilidioksidipäästöistä on noin 12 prosenttia ja se siis pyritään nyt nollaamaan vuoteen 2035 mennessä. Jo vuosi 2030 lähestyy tiukemmin Samalla vuoden 2030 tavoitearvoa tiukennetaan tuntuvasti. Tuoreimmissa hiilidioksidipäästönormeissa edellytetään, että uusien autojen keskimääräiset päästöt vähenevät 55 prosenttia vuodesta 2030 alkaen vuoden 2021 tasoon verrattuna. Tämä on merkittävä muutos aiempaan 37,5 prosentin tavoitteeseen verrattuna. ACEA:n puheenjohtajana toimiva Oliver Zipse kommentoi tiedotteessa, että 2030 päästönormien tiukentaminen vaatii täyssähköautojen markkinaosuuden valtavaa kasvua äärimmäisen lyhyessä ajassa. Hänen mukaansa vuoden 2035 taso kieltää tehokkaasti polttomoottori, joka on rajoittaa myös innovaatioita. Nyt julkaistujen päästötavoitteiden vahvistaminen vaatii hyväksyntää jäsenmaiden lisäksi Euroopan parlamentilta ja koko prosessi voi viedä vielä noin kaksi vuottakin. Täysin varmasta asiasta ei siis vielä ole kyse. Autonvalmistajat osin edellä Moni autonvalmistaja on jo ehtinyt julkistamaan luopuvansa Euroopan osalta polttomoottereista vuoteen 2035 mennessä – tai aiemminkin. Näihin lukeutuvat muun muassa Audi, Bentley, Jaguar, Opel, Volkswagen ja Volvo. Automotive News Europe kertoo Volvon toivottavan nollarajan tervetulleeksi, mutta muun muassa Mercedes-Benzin takana oleva Daimler suhtautuu asiaan huolestuneemmin. Daimlerin edustajan mukaan nollaraja ei ole mahdoton, mutta vähintäänkin hyvin kunnianhimoinen. Tästä huolimatta uusi nollapäästöraja saattaa vielä aiheuttaa lisää voimakasta vastustusta autoteollisuuteen nojaavissa maissa, kuten Saksassa ja Ranskassa. Asian sulattelu on vasta ehtinyt alkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isolla rahalla latausverkostoa Polttomoottoriautojen kieltäminen vaatii valmiutta siirtyä sähköiseen liikennöintiin. Tämän tiedostaa myös Euroopan komissio. Jotta autoilijat voisivat ladata ajoneuvojaan luotettavassa verkossa kaikkialla Euroopassa, tarkistetussa vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria koskevassa asetuksessa edellytetään, että jäsenmaat lisäävät latauskapasiteettia päästöttömien autojen myynnin mukaan ja perustavat suurimmille teille lataus- ja tankkauspisteitä säännöllisin välimatkoin. Sähkölatauspisteitä olisi oltava 60 kilometrin välein ainakin suurimmilla ja tärkeimmillä väylillä. Tätä muutosta haluttaisiin saada aikaan selvästi nopeammalla aikataululla, jo vuoteen 2025 mennessä. Lisäksi vetytankkauspisteitä olisi saatava 150 kilometrin välein. Komission arvion mukaan Euroopan unionin latausverkkoon on panostettava 80 - 120 miljardia euroa vuoteen 2040 mennessä. Se on suuri rahasumma. Kuva: Euroopan unioni, Lähteet: Euroopan unioni, ACEA, VDA, Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan