26.2.2016 Ajoneuvot Porschen uusi urheiluauto 718 Boxster pintaa syvemmältä – ja pitkässä sivuluisussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi nimi 718 Boxster viestii nelisylinterisestä bokserista. Moottori tutustui auton tekniikkaan ja muutoksiin Porschen tekniikkapäivillä. Vuonna 1996 Porsche julkaisi bokserimoottorisen kaksipaikkaisen roadsterin, Boxsterin. Muodokkaan korin ja nautinnollisen ajettavuuden yhdistelmä osoittautui menestysreseptiksi, joka jatkuu nyt lisänimen 718 kera.Porsche raotti uutuuden salaisuuksia Ranskassa järjestetyillä tekniikkapäivillä.Kustannussyistä ensimmäinen Boxster kehitettiin yhdessä uuden 996-sukupolven 911 Carreran kanssa. Erityisesti autojen keularakenteissa oli paljon samaa. Yhteiseltä kehityspöydältä oli peräisin myös kuusisylinterinen bokserimoottori, joskin huomattavan erikokoisena.Alkuun Boxsterin oli tultava toimeen vain 2,5-litraisen 205 hevosvoimalla. Se kiihdytti auton nollasta sataan 6,9 sekunnissa, mikä kaksikymmentä vuotta sitten oli oikein kelpo arvo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuudesta neljäänSoinnikkaalla kuusisylinterisellä on ollut suuri vaikutus avoauton ajokokemukseen. Mallihistoriansa ajan Boxster, sekä vuonna 2005 julkaistu sisarmalli Cayman, ovatkin tuntuneet autoilta, joihin on asennettu huomattavasti kalliimmasta luokasta lainattu moottori.Vahvemmin muotoillut helmat ja keulan voimakkaammat ilmanottoaukot helpottavat 718 Boxsterin tunnistusta.Nyt kaksi vuosikymmentä myöhemmin tilanne normalisoituu. Kolmannen sukupolven Boxsterin päätyessä keski-ikään mallinimi muuttuu Porsche 718 Boxsteriksi ja moottori vaihtuu nelisylinteriseksi turboahdetuksi bokseriksi.718-numerosarja viittaa Porschen taannoiseen avokattoiseen kilpuriin, mutta tehtaan sisäinen mallikoodi uutuudelle on 982 – kuusisylinterinen edeltäjä oli 981.Kahden sylinterin amputaatio ei johda kärsimykseen. Perus-Boxsterin kaksilitraisessa on nyt pyöreät 300 hevosvoimaa, suorituskykyisemmän S-mallin 2,5-litraisesta irtoaa 350.VTG-ahtimessa pakokaasuvirtaa turbiinisiivelle ohjataan raossa näkyvillä siivekkeillä.Jälkimmäisen turboahdin on varustettu muuttuvageometrisellä turbiinilla, eli VTG-turboahtimella (VTG, eli Variable Turbine Geometry). Järjestelmä laajentaa ahtimen toiminta-aluetta. Ratkaisu on hyvin yleinen dieseleissä, mutta bensiinimoottoreiden lähes 1 000 °C pakolämpötilojen vuoksi VTG-ahdin on aikaisemmin jäänyt Porsche 911 Turbon yksinoikeudeksi.Vääntöä kaikilla kierroksillaMoottoreiden toiminta-alue on todella laaja. Boxsterin 380 newtonmetriä on käytettävissä alueella 1 950–4 500 1/min, ja Boxster S:n 420 newtonmetriä on tarjolla välillä 1 900–4 500 1/min. Vahvasta alaväännöstä huolimatta moottorikaksikko saavuttaa huipputehonsa vasta 6 500 kierroksella, ja rajoitin katkaisee riemun vasta tuhatta kierrosta myöhemmin.Uusi moottori ei ole kaunis, mutta eipä sitä mistään näe.Uusiin moottoreihin ja turboahtimiin on päädytty nykyajan muotisyystä, taloudellisuudesta. Hiilidioksidipäästöjen kerrotaan laskeneen 25 grammalla kilometriä kohden.Sylinterimäärän laskeminen on keventänyt moottoria, mutta vain kahdeksan kilogrammaa. Vaikka sylinteriryhmä ja sylinterikannet ovat aiempaa keveämpiä, kertyy turboahtimesta ja ahtoilman jäähdytykseen käytetystä ilma-vesi -lämmönvaihtajasta (eng. chargecooler) lisäpainoa.Kauniista laulusta voimakkaaseen papatukseenEntä kaksipaikkaisen roadsterin tärkein ominaisuus, ääni?Tilanne on epäreilu 718 Boxsteria kohtaan. Juuri äänimaailman rikkaus sai edeltäjän kuusisylinterisen bokserin tuntumaan eksoottiselta. Uusi turbomoottori ei tarjoa samanlaista elämystä, mutta nelisylinteriseksi se kuulostaa erittäin hyvälle.Oikeanlaista äänimaailmaa etsiessään Porschen akustikot päätyivät Subarun vanhaan temppuun, jossa vasemman ja oikean sylinteriryhmän pakosarjat ovat eri pituiset. Tuloksena on harvakäyntinen ja voimakas papatus. Moottorit kuulostavat todellisia litratilavuuksiaan suuremmilta.Erityisesti ulkoapäin kuultuna yläkierroksilta löytyy myös Toyota GT86:sta/Subaru BRZ:sta tuttua karkeaa laulua, joskin hivenen turboahtimen vaimentamana.Äänimaailmaa vaikuttavampaa moottorissa on vaste kaasuun. Sitä tosin piti tarkkailla kartturin paikalta, sillä 718 Boxsterin ohjaksiin ei vielä päässyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkää luisuaPorsche Motorsportin testikuljettaja Lars Kerniä ei tarvitse innostaa viemään prototyyppiä leveässä sivuluisussa. Kilpa-autojen ohjaksissa millintarkkoihin ajolinjoihin tottuneelle driftaus on harvinaista herkkua – ja sen huomaa.Huippulahjakas kuljettaja aloittaa vastaheitolla pitkän luisun. Herkkäliikkeisen keskimoottoriauton luisu vaatii tasapainottelua kaasupolkimen napautuksilla. Kartturin paikalta tarkasteltuna turbobokserin reagoi vapaasti hengittävän tavoin.Sivuprofiilista 718 Boxsterin selkein tunnusmerkki on uusi suurempi takasiipi.Moottorin lisäksi vaihdos Boxsterista 718 Boxsteriksi on tuonut joukon ulkonäkömuutoksia. Tehtaan mukaan ainoastaan kattorakenteet, tuulilasi ja konepelti periytyvät edeltäjästä. Etupuskurin ilmanottoaukoja on suurennettu, ja lokasuojat ovat saaneet aiempaa korkeammat pokkaukset. Uusia ajovaloja ympyröi muista Porsche-malleista tuttu neljän ledin päiväajovalokuvio.Takana huomio kiinnittyy suurempaan takasiipeen, joka yhdistää sulavasti viirumaisten takavalojen linjat ja kätkee Porsche-kirjaimet.Sisätilojen näkyvin muutos on uusi ohjauspyörä. Käyttöä helpottaa uusi PCM-järjestelmä, joka on Porschen nimitys navigaatio- ja kommunikaatiojärjestelmälle. Kosketusnäyttöinen järjestelmä tukee muun muassa Applen älypuhelinten CarPlay-peilaustoimintoa.Uusi ohjauspyörä on superauto 918 Spyderin innoittama.Pientä hienosäätöä on tehty lähes kaikkialle. Esimerkiksi taka-apurunkoa on jäykistetty Cayman GT4:ään kehitetyllä poikkituella, ja 10 prosenttia aiempaa nopeamman ohjauksen osia lainataan 911 Turbosta.Porsche 718 Boxster on tehtaan urheiluautomalliston lähtökohta, mutta satasen vauhti saavutetaan hitaimmillaankin vain 5,1 sekunnissa. Aika pitkälle on tultu kahdessakymmenessä vuodessa....ja vielä yksi luisukuva!Päivitetty klo. 20.41: Korjattu takaspoileriin liittyviä väitteitä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta