1.11.2024

Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana

Kuva Shutterstock

Autoalan riitoihin erikoistuneen asianajajan mukaan käytettyjen autojen kauppa rehottaa Suomessa villinä. Bisnestä tehdäänkin kuluttajien kustannuksella.

Tänä päivänä käytetyn auton kauppa menee kärjistettynä näin:

– Ei ole väliä, mitä myydään, kunhan myydään, toteaa asianajaja Mikko Heinonkoski.

Heinonkosken asianajotoimisto on erikoistunut autoalan riitojen ratkaisuun. Toimisto saa kuluttajilta noin 1 500 autoalan ongelmiin liittyvää yhteydenottoa vuodessa.

– Noin sata päätyy toimeksiantoihin asti. Usein asiakas pärjää niillä neuvoilla, mitä hänelle yhteydenottotilanteessa annamme. Eikä se asiakaskaan ihan aina ole oikeassa, Heinonkoski muistuttaa.

Heinonkoski kuitenkin kertoo, että käytettyjen autojen kaupassa on tällä hetkellä kuluttajan näkökulmasta isoja ongelmia. Käytettyjä autoja myyvät liikkeet tekevät bisnestä kuluttajien kustannuksella. Samaa viestiä julkisuuteen toi keväällä myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV), kun se julkaisi laajan tutkimuksen käytettyjen autojen kaupasta.

KKV:n tekemässä tutkimuksessa tunnistettiin käytettyjen autojen kaupassa tyypillinen ongelmapolku, joka alkaa jo ennen kaupantekoa annetusta väärästä tai puutteellisesta tiedosta.

KKV puuttui raportissaan siihenkin, että myöskään reklamointi ja niiden käsittely ei ole autokaupassa aina ongelmatonta. Raportissa muun muassa mainitaan, että reklamaatioiden käsittely on ikään kuin ulkoistettu kuluttajariitalautakunnalle – asiakkaille jopa kerrotaan monesti, että mihinkään ei suostuta ilman kuluttajariitalautakunnan päätöstä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että asiakas on usein mahdottoman paikan edessä, koska valitusten käsittely kuluttajariitalautakunnassa voi kestää useita kuukausia, jopa vuoden.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat