1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana Teksti Manu Tuppurainen Kuva Shutterstock Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoalan riitoihin erikoistuneen asianajajan mukaan käytettyjen autojen kauppa rehottaa Suomessa villinä. Bisnestä tehdäänkin kuluttajien kustannuksella. Tänä päivänä käytetyn auton kauppa menee kärjistettynä näin:– Ei ole väliä, mitä myydään, kunhan myydään, toteaa asianajaja Mikko Heinonkoski.Heinonkosken asianajotoimisto on erikoistunut autoalan riitojen ratkaisuun. Toimisto saa kuluttajilta noin 1 500 autoalan ongelmiin liittyvää yhteydenottoa vuodessa.– Noin sata päätyy toimeksiantoihin asti. Usein asiakas pärjää niillä neuvoilla, mitä hänelle yhteydenottotilanteessa annamme. Eikä se asiakaskaan ihan aina ole oikeassa, Heinonkoski muistuttaa.Heinonkoski kuitenkin kertoo, että käytettyjen autojen kaupassa on tällä hetkellä kuluttajan näkökulmasta isoja ongelmia. Käytettyjä autoja myyvät liikkeet tekevät bisnestä kuluttajien kustannuksella. Samaa viestiä julkisuuteen toi keväällä myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV), kun se julkaisi laajan tutkimuksen käytettyjen autojen kaupasta.KKV:n tekemässä tutkimuksessa tunnistettiin käytettyjen autojen kaupassa tyypillinen ongelmapolku, joka alkaa jo ennen kaupantekoa annetusta väärästä tai puutteellisesta tiedosta.KKV puuttui raportissaan siihenkin, että myöskään reklamointi ja niiden käsittely ei ole autokaupassa aina ongelmatonta. Raportissa muun muassa mainitaan, että reklamaatioiden käsittely on ikään kuin ulkoistettu kuluttajariitalautakunnalle – asiakkaille jopa kerrotaan monesti, että mihinkään ei suostuta ilman kuluttajariitalautakunnan päätöstä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että asiakas on usein mahdottoman paikan edessä, koska valitusten käsittely kuluttajariitalautakunnassa voi kestää useita kuukausia, jopa vuoden. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?