15.10.2018 Ajoneuvot Rättisitikan seitsenkymppisille kokoontui yli 80 autokuntaa: auto yhdistää ihmisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Värikäs autokulkue todistaa yksinkertaisen kansanauton elinvoimasta. Citroën 2CV eli rättisitikka esiteltiin autokansalle 70 vuotta sitten Pariisin autonäyttelyssä. Vetreän vanhuksen kunniaksi Suomen rättäriharrastajat kokoontuivat Vantaan Petikossa. Paikalle saapui yli 80 autokuntaa. Tarjolla oli kakkukahvit ranskalaismerkin maahantuoja Auto-Bonin isännöimänä.Tärkeää oli myös toisten harrastajien kohtaaminen. Kunnostustarinoita ja autoretkien iloja sekä kommelluksia on helppo jakaa samoin ajattelevien porukoissa.– Terve, olit sitten päässyt…– Toki, toki. Auto kulki moottoritiellä niin iloisesti että, ei ongelmia...Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsältä pojalleSuomen rättäriharrastajien 2CV kilta on vuonna 1962 perustettu Suomen vanhin merkkikerho.Monella kiltalaisella saattaa olla useampi rättäri, eikä tavatonta ole sekään, että rättäriharrastus periytyy perheessä jälkipolville.Mika Koivunen on aktiiveja kiltalaisia ja ollut järjestämässä juhlavaa viikonvaihdetta. Koivunen esittelee itsensä harrastajana aloittelijaksi, onhan kiltavuosia vasta viitisen. Mutta miksi juuri rättäriys?– Halusin itselleni persoonallisen avoauton, joten rättisitikka oli luonteva valinta. Meillä ei suvussa ole koskaan ollut aiemmin rättäreitä. Kiltalaisille on hyvin tyypillistä, että rättäriharrastus periytyy perheessä, Koivunen kertoo.Ja tyypillistä on sekin, että autoja kertyy useampi. Koivusellakin on kaksi ajokuntoista rättäriä vuosimallia 1974 (2CV4) ja 1978 (2CV6).Mukavaa porukkaaHelsinkiläisen Paula Linnapuomin ei tarvitse kauaa miettiä harrastuksen houkuttelevuutta.– Auto toki, mutta ne ihmiset. Killan porukka on mukavaa, huumorintajuista ja hassuttelevaa, näissä ympyröissä ei käy aika pitkäksi, Linnapuomi erittelee.Kiltaan kuuluu noin 1 200 jäsentä. Linnapuomi kiittelee yhdistyksen aktiivisuutta.– Lähes joka viikonlopuksi on tarjolla jotakin, jos vain haluaa osallistua.Linnapuomin oma 2CV6 on vuosimallia 1973. Auton hän on omistanut jo vuodesta 1981.Autolla on kierretty ympäri Suomea ja myös Euroopassa, myös harrastustapahtumissa.– Ajoin kerran Pariisissakin, mutta Riemukaarta kiertävään liikenneympyrään en uskaltautunut, on niitä kaistoja ympyrässä sen verran paljon ja se liikenne sen verran vilkasta, Linnapuomi naurahtaa.Autoon on vaihdettu moottori kerran, eikä Linnapuomi osaa edes arvailla montako kilometriä autolla on ajettu. Kilometrejä on myös edessä ja seuraavat niistä Linnapuomi taittaa juhlavuoden autokolonnassa kohti Hyvinkäätä ja yhdistyksen juhlahumua. Hyötykulkimeksi tehty – kohuttu ja ihasteltu jo vuodesta 1948 Citroën 2CV:n kehittely alkoi vuonna 1936. Ohjenuorana oli tehdä hyötykuljin, jossa on neljä pyörää, sateensuoja ja joka pystyy kuljettamaan neljää aikuista ja heidän eväitään 50 kilometrin tuntinopeudella. Auton ensiesiintyminen oli suunniteltu Pariisin autonäyttelyyn lokakuulle 1939. Prototyypin voimanlähteenä oli kaksisylinterinen vesijäähdytteinen boxer-moottori. Prototyyppi ehti valmiiksi, mutta hanke hautautui toisen maailmansodan melskeissä. Lehdistö oudoksui uutuutta Usko automalliin ei kuitenkaan hiipunut, vaan Citroën 2CV:n kehittely jatkui. Sittemmin kulttimaineen saanut automalli oli valmis esiteltäväksi Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1948. Lehdistö tyrmäsi uutuuden, mutta kansa rakastui siihen. Rättäristä tuli yksi Volkswagenin Kuplan kaltaisista autoikoneista, jonka tietää jokainen. Moottori oli muuttunut ilmajäähdytteiseksi boxeriksi, joka kehitti 9 SAE-hevosvoimaa vauhdittaen sätkän 55 kilometrin tuntinopeuteen. Suomeen ensimmäiset Citroën 2CV:t tuotiin vuonna 1952. Yli viisi miljoonaa autoa Omintakeisen näköinen automalli osoitti kykynsä arkiajossa eikä se jäänyt sympaattisen näköiseksi mutta lyhytikäiseksi päivänperhoksi automallien taistossa. Rättäriksi, rättisitikaksi tai sätkäksi lempinimetty automalli säilyi tuotannossa Ranskassa aina vuoteen 1988 ja Portugalissa vuoteen 1990. Autoja valmistettiin yli viisi miljoonaa kappaletta. Rättäri-sanalla on muuten toinenkin merkitys: rättäri oli 1500-luvulta 1800-luvulle nimismiehen apulaisena toiminut alempi kruununpalvelija. Tiettävästi kallein maailmassa myyty Citroën 2CV on malliltaan 4×4 Sahara, jolla oli myyntihetkellä vuonna 2016 ajettu 11 367 kilometriä. Autoyksilön myyntihinta nousi huutokaupassa peräti 172 840 euroon. www.suomen2cvkilta.fi Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous