27.10.2014

Romutettavan auton keski-ikä yli 20 vuotta

Autokanta on vanhenemassa ja autojen romutusikä kasvamassa.

Romutettavan auton keski-ikä on Suomessa yli 20 vuotta, kun se EU:ssa keskimäärin on 15 vuotta. Romutusikä on viime vuosikymmenen aikana kasvanut lähes kahdella vuodella.

Maassamme on EU:n toiseksi korkein autovero. Se toimii kuluttajalle kannustimena pitää ja korjata autoa mahdollisimman pitkään, arvioi Autotuojat ry.

Romutusiällä ja romutettavien ajoneuvojen määrällä on yhteys ensirekisteröinteihin – mitä enemmän uusia ajoneuvoja hankitaan, sitä enemmän autokannasta poistuu vanhoja autoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiihtyvää vanhenemista

Vuosina 2000–2008 ensirekisteröitiin keskimäärin 135 000 uutta henkilöautoa, mutta vuoden 2008 jälkeen uusia autoja on hankittu selvästi vähemmän, keskimäärin 110 000 vuodessa. Viime vuonna ensirekisteröintien määrä laski alle 104 000:n. Ensirekisteröintien kehitys heijastuu autokannan keski-ikään, joka on kasvanut vuosina 2008–2013 noin 10 prosenttia.

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli vuoden 2013 lopussa 11,2 vuotta. Alueellisesti autokannan ikäerot ovat suuria, esimerkiksi monissa Kainuun, Pohjois-Karjalan ja Itä-Lapin kunnissa yli 40 prosenttia autoista on yli 15-vuotiaita. Autojen ikätiedot perustuvat Trafin autokanta-aineistoon.

Autokannan keski-ikä kääntyy laskuun vasta kun ensirekisteröintien määrä kasvaa noin 150 000:een ja samaan aikaan autojen kierrätystahti kiihtyy, muistuttaa Autotuojat.

Uusien autojen pakokaasupäästöt ovat huomattavasti iäkkäitä autoja pienempiä. Autotuojien mukaan Suomen teillä liikkuu yhä noin 115 000 bensiiniautoa ilman katalysaattoria.

Nykyautot ovat myös vanhoja autoja turvallisempia. Ajonvakausjärjestelmän ja turvatyynyjen yleistyminen on vähentänyt merkittävästi liikennevahinkojen vakavuusastetta. Ajonvakausjärjestelmän on noin kolmanneksessa Suomen teillä liikkuvista autoista.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Santeri Petrell

Lähde: Trafi: Liikennekäytössä olevat henkilöautot 31.5.2014, avoin autokanta-aineisto, kuntarajat MML

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat