15.1.2018 Matkailu Rukan hyytävin haaste – 35 metriä jääseinää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koillismaalla on tarjolla monenlaisia matkailuelämyksiä. Rohkeutta koettelevin elämys on kiipeily ylös pystysuoraa ja muhkuraista jääseinää. Suomessa on kolme jäädytettävää jääkiipeilypaikkaa, joista Kuusamon Rukalla sijaitseva jääseinä peittoaa korkeudessa Pyhän Tajukankaan ja Vantaan Pirunkallion. Luonnon muovaamista jääputouksista kuuluin ja haastavin on Posion Korouoma.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy35-metrinen jääseinämäTalsimme laskettelukeskuksen ytimessä sijaitsevasta tukikohdasta seinämälle. Rukan jääseinä näyttää etäältä viattomalta, mutta juurelta lannistavalta. Jääseinällä on korkeutta 35 metriä.Muhkurainen ja pystysuora nousu tuntuu omalle kohdalle asetettuna haasteena ihan mahdottomalta. Minäkö, tuonne ylös, jos toisen kerran!Outdoor Passion Finland -yrityksen opas Jussi Tupasela on kuitenkin päättäväinen. Kiipeilyvaljaat ovat tiukalla, vuoristokengät jalassa ja niihin kiinnitettävät jääraudat hyvässä terässä. Enää ei peräännytä.Perusohjeet on kuultu varusteita puettaessa, mutta nyt on aika tarkempien ohjeiden. Yritän sisäistää Tupaselan useat ohjeet, joista tärkein on miettiä mitä on tekemässä ja tehdä vasta sitten.– Kun olet huiputtanut seinämän, haluat tehdä sen uudestaan, takaan sen, kannustaa mies empivää.En ole ihan vakuuttunut.Kokeneissa käsissäKiipeilyvaljaat tuntuvat napakoilta ja köydet vahvoilta. Koettelemuksen ja köyden varmistajana on kokenut kiipeilijä. Tupasela on kouluttautunut luontoelämysohjaajaksi ja Suomen Kiipeilyliiton köysitoiminnan ohjaajaksi. Silti hitusen hirvittää.Köyden kiristävä varmistaja seuraa aina alhaalta nousemista. Jos ote tyystin lipeäisi, jäisi kiipeilijä roikkumaan köyden varaan. Kun köydelle tulee 300 käyttökertaa täyteen, vaihdetaan se uuteen.Tupaselan Outdoor Passion Finland -yritys tarjoaa aktiivimatkailijoille Rukatunturin ja Oulangan kansallispuiston maisemissa jää- ja kalliokiipeilyelämysten lisäksi karvapohjasuksi-retkiä, kesäisin suppailua vesillä.Ohjeet unohtuvatHakun kädensijan muoto, terän kulma ja sahalaita ovat hioutuneet täydellisiksi tehtäväänsä. Kumpikin hakku kantaa 80 kilon verran ja vuoristokenkien jääraudat oman osansa, joten ei huolta.Unohdan valtaosan ohjeista hakun iskeytyessä jäähän.Käytän liikaa käsivoimia itseni ylöspäin kiskomiseen, enkä anna jalkojen tehdä rankinta työtä. Jo ennen nousun puoliväliä olkapäät, yläselkä ja käsivarret ovat tulessa. On pakko huohottaa hetki.Ja on turha muistuttaa, että eihän teräshakku paina kuin 600 grammaa. Käsivarret ovat maitohapoilla, vaikka matkaa ylös on vielä kolmannes.Onneksi kuvaaja hihkaisee pysähtymään hetkeksi – sen ajan saa tasata hengitystä. Navakka, puuskittainen sivutuuli tuo kiipeämiseen oman mausteensa.Jääraudat toimittavat tehtävänsä oivasti: ne eivät lipeä kuin pari kertaa ja silloinkin on syynä se, että isken vuoristokengän seinämään väärässä kulmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaskeutuminen yllättääLaskeutuminen sujuu yllättävän vaivattomasti, kunhan uskaltaa nojata yläkropan taaksepäin ja pitää jalat harallaan.Sitten uudestaan ylös, vähän haastavammasta kohdasta. Toinen kerta sujuu jo helpommin, kun muistan käyttää jalkoja.Teksti Marko Jokela Kuvat Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa