15.1.2018 Matkailu Rukan hyytävin haaste – 35 metriä jääseinää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koillismaalla on tarjolla monenlaisia matkailuelämyksiä. Rohkeutta koettelevin elämys on kiipeily ylös pystysuoraa ja muhkuraista jääseinää. Suomessa on kolme jäädytettävää jääkiipeilypaikkaa, joista Kuusamon Rukalla sijaitseva jääseinä peittoaa korkeudessa Pyhän Tajukankaan ja Vantaan Pirunkallion. Luonnon muovaamista jääputouksista kuuluin ja haastavin on Posion Korouoma.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy35-metrinen jääseinämäTalsimme laskettelukeskuksen ytimessä sijaitsevasta tukikohdasta seinämälle. Rukan jääseinä näyttää etäältä viattomalta, mutta juurelta lannistavalta. Jääseinällä on korkeutta 35 metriä.Muhkurainen ja pystysuora nousu tuntuu omalle kohdalle asetettuna haasteena ihan mahdottomalta. Minäkö, tuonne ylös, jos toisen kerran!Outdoor Passion Finland -yrityksen opas Jussi Tupasela on kuitenkin päättäväinen. Kiipeilyvaljaat ovat tiukalla, vuoristokengät jalassa ja niihin kiinnitettävät jääraudat hyvässä terässä. Enää ei peräännytä.Perusohjeet on kuultu varusteita puettaessa, mutta nyt on aika tarkempien ohjeiden. Yritän sisäistää Tupaselan useat ohjeet, joista tärkein on miettiä mitä on tekemässä ja tehdä vasta sitten.– Kun olet huiputtanut seinämän, haluat tehdä sen uudestaan, takaan sen, kannustaa mies empivää.En ole ihan vakuuttunut.Kokeneissa käsissäKiipeilyvaljaat tuntuvat napakoilta ja köydet vahvoilta. Koettelemuksen ja köyden varmistajana on kokenut kiipeilijä. Tupasela on kouluttautunut luontoelämysohjaajaksi ja Suomen Kiipeilyliiton köysitoiminnan ohjaajaksi. Silti hitusen hirvittää.Köyden kiristävä varmistaja seuraa aina alhaalta nousemista. Jos ote tyystin lipeäisi, jäisi kiipeilijä roikkumaan köyden varaan. Kun köydelle tulee 300 käyttökertaa täyteen, vaihdetaan se uuteen.Tupaselan Outdoor Passion Finland -yritys tarjoaa aktiivimatkailijoille Rukatunturin ja Oulangan kansallispuiston maisemissa jää- ja kalliokiipeilyelämysten lisäksi karvapohjasuksi-retkiä, kesäisin suppailua vesillä.Ohjeet unohtuvatHakun kädensijan muoto, terän kulma ja sahalaita ovat hioutuneet täydellisiksi tehtäväänsä. Kumpikin hakku kantaa 80 kilon verran ja vuoristokenkien jääraudat oman osansa, joten ei huolta.Unohdan valtaosan ohjeista hakun iskeytyessä jäähän.Käytän liikaa käsivoimia itseni ylöspäin kiskomiseen, enkä anna jalkojen tehdä rankinta työtä. Jo ennen nousun puoliväliä olkapäät, yläselkä ja käsivarret ovat tulessa. On pakko huohottaa hetki.Ja on turha muistuttaa, että eihän teräshakku paina kuin 600 grammaa. Käsivarret ovat maitohapoilla, vaikka matkaa ylös on vielä kolmannes.Onneksi kuvaaja hihkaisee pysähtymään hetkeksi – sen ajan saa tasata hengitystä. Navakka, puuskittainen sivutuuli tuo kiipeämiseen oman mausteensa.Jääraudat toimittavat tehtävänsä oivasti: ne eivät lipeä kuin pari kertaa ja silloinkin on syynä se, että isken vuoristokengän seinämään väärässä kulmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaskeutuminen yllättääLaskeutuminen sujuu yllättävän vaivattomasti, kunhan uskaltaa nojata yläkropan taaksepäin ja pitää jalat harallaan.Sitten uudestaan ylös, vähän haastavammasta kohdasta. Toinen kerta sujuu jo helpommin, kun muistan käyttää jalkoja.Teksti Marko Jokela Kuvat Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava 7.3.2025 Matkailu Espanja viehättää: yli 600 000 suomalaista matkaili maassa viime vuonna 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle