18.5.2025

Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita – amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen

Kuva Benjamin Helander

Irlantilaishalpalentoyhtiöjätti harkitsisi kiinalaisen COMAC C919:n ostoa, jos sen hinta olisi riittävän kilpailukykyinen Airbusiin ja Boeingiin nähden.

Ryanair on joillain mittareilla Euroopan suurin lentoyhtiö, ja maanosan suurin halpalentoyhtiö tämä omalaatuinen irlantilaisoperaattori vähintäänkin on. Ryanair pyrkii pitämään kustannuksensa niin matalana kuin mahdollista, käyttäen siihen lukuisia eri keinoja, muun muassa operointia halvemmilta maakuntakentiltä.

Yksi Ryanairin säästökeinoista on myös yhden konetyypin politiikka. Se on yleinen halpalentoyhtiöiden tapa pitää kustannukset kurissa, ja sitä voi pitää myös yhtenä selvänä piirteenä, joka ylipäätään tekee lentoyhtiöstä halpalentoyhtiön. Uskokaa tai älkää, Ryanair täyttää ne kaikki.

Ryanairilla on pelkästään emoyhtiön laivastossa noin 330 kappaletta Boeing 737:ää, yhden niistä ollessa kuvan 737-800.

Helsinki-Vantaallekin viime vuosina useita reittejä avannut irlantilaisyhtiö on jo pitkään luottanut yhteen konetyyppiin, Boeing 737:ään. Käytössä on tällä hetkellä sekä NG-sukupolven 737:iä että tuoreimpia 737 MAX:eja. Tähän saattaa tulla muutos, jos asiat eskaloituvat siihen pisteeseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

10 tai 20 prosenttia riittäisi

Ryanair ilmoitti mahdollisesta avoimuudestaan Kiinan varteenotettavinta matkustajakonetta, COMAC C919:ää kohtaan rääväsuisenakin tunnetun toimitusjohtajansa Michael O'Learyn suulla.

- Kiinalaiset ovat periaatteessa tekemässä v***n A320:ta. Jos se olisi tarpeeksi halpa - 10-20 prosenttia halvempi kuin Airbusin kone - tilaisimme sen, totesi rääväsuinen irlantilaistoimitusjohtaja taannoin matkailualan uutissivusto Skiftille. O'Leary sanoi pitävänsä yhdentekevänä kuka valmistaa koneet, kunhan hinta on oikea.

Kymmenestä kahteenkymmeneen prosentin hintaetu ei kuulosta järisyttävältä, mutta kun koneita tilataan jopa kolminumeroinen lukumäärä, alkaa se kummasti tuntua. Toisella puolella, Airbusin ja Boeingin muodostamassa duopolissa hinnat eivät ole ainakaan laskemassa, vielä kun ilmassa on erinäisiä epävarmuustekijöitä - vaikkapa esimerkiksi tariffeja. Tariffit olivatkin yksi keskeinen syy, joka sai O'Learyn avautumaan Ryanairin Boeing-tilauksien mahdollisesta viivästämisestä ja väläyttämään kiinalaisvaihtoehtoa.

Ryanair on yksi "kohukone" Boeing 737 MAX:in suurimmista asiakkaista. Kiinalainen COMAC C919 on tähdätty MAX:in suoraksi kilpailijaksi.

"Vain" 10-20 prosentin hintaetu on Airbusin ja Boeingin kannalta suorastaan pelottavan lähellä.

Amerikkalaiset huolestuivat

O'Learyn puheet kuultiin myös Boeingin kotimaassa USA:ssa, ja ne saivat aikaan reaktion kongressia myöten.

O'Leary sai Reutersin mukaan varoituskirjeen Yhdysvaltain edustajainhuoneen Kiina-asioista vastaavan nimihirviön "United States House Select Committee on Strategic Competition between the United States and the Chinese Communist Partyn" ylimmältä demokraattijäseneltä Raja Krishnamoorthilta. Kyseinen komitea on nimensä mukaisesti tarkoitettu käsittelemään strategista kilpailua Yhdysvaltojen ja Kiinan kommunistisen puolueen välillä.

Yhdysvaltain kahdesta pääpuolueesta demokraatit ovat tyypillisesti kannoissaan republikaaneja hieman pehmeämpiä Kiina-kannoissaan, mutta Krishnamoorthi ei Reutersin itse näkemässä kirjeessä säästellyt sanoissaan, miksi Ryanairin ei tulisi edes harkita kiinalaiskoneen ostoa.

"Kaikella kunnioituksella, yhdysvaltalaisten ja eurooppalaisten lentoyhtiöiden ei tulisi edes harkita tulevia koneostoja kiinalaisilta sotateollisuusyhtiöiltä", kirjeessä todetaan. Yhdysvaltalaisnäkökulmasta Comac, "Commercial Aircraft Corporation of China" eli "Kiinan kaupallisten lentokoneiden valmistaja" on sotateollisuusyhtiö, johtuen tämän Kiinan valtion omistaman yhtiön läheisistä yhteyksistä Kiinan Kansan vapautusarmeijaan.

Edustajan O'Learylle lähettämässä kirjeessä kantaa perustellaan lisäksi eritoten sillä, että Kiinan on todettu teollisuusvakoilun keinoin varastaneen Yhdysvalloista tietoja ilmailuteollisuutensa hyväksi. Hän siteerasi muun muassa Yhdysvaltain oikeusministeriön vuonna 2018 nostamaa syytettä, jossa kymmentä kiinalaisvakoojaa syytettiin teollisuusvakoilukampanjasta suihkumoottoreiden valmistajia kohtaan. Kiinalaisethan eivät ole kaikkien näiden vuosikymmenien vakoilusta huolimatta onnistuneet kunnollista suihkumoottoria kehittämään, vaikka nyt hankkeen huhutaan olevan lähellä onnistumista.

Perusteeksi kirjeessa katsotaan myös se, että "todisteiden mukaan" Comac vastaanottaa valtiolta tukia eli toisin sanoen valtio auttaa yhtiötä valmistamaan koneitaan halvemmalla, osaltaan vääristäen kilpailua. Sama meininki on toki tuttua myös autoteollisuuden puolelta, jonka saralla Kiina on jo levittäytynyt Eurooppaan.

Paluupostina Krishnamoorthille O'Leary lähetti kirjeen, jossa hän perustelee keskustelunavaustaan lähinnä tariffien mahdollisilla vaikutuksilla länsikoneiden hintaan.

COMAC C919 - ei niin kovin kiinalainen kiinalainen lentokone

Sillekin on syitä, miksei amerikkalaisten ja eurooppalaisten tarvitse ainakaan lyhyellä aikavälillä huolestua kiinalaisten matkustajakoneiden mahdollisesta vyörystä länsiyhtiöille, ja mahdollisesta Airbusin ja Boeingin duopolin rikkomisesta.

COMAC C919 on ollut nyt kaksi vuotta kaupallisessa liikenteessä. China Eastern Airlines oli tyypin avausasiakas, ja se on tilannut C919:ää yli sata kappaletta. On kuitenkin huomioitava, että näiden sadan koneen jälkeenkin China Easternin laivasto tulee koostumaan reilulla enemmistöllä länsikoneista. KUVA: via Wikimedia Commons

Ensinnäkin COMAC C919:n tyyppihyväksyntää, jonka se on jo saanut Kiinassa, saa odottaa Euroopan ilmailuviranomaisilta optimistisimpienkin arvioiden mukaan vielä vuosia.

Toisekseen, ilmailuteollisuuden näkökulmasta COMAC C919 ei ole suunnittelu- ja valmistusmaastaan huolimatta loppujen lopuksi kovinkaan kiinalainen konetyyppi.

C919:hän on Airbus A320neon ja Boeing 737 MAX:in yhteiseksi päänsäryksi kehitetty noin 160-paikkainen kapearunkokone, joka on saanut jo tuhatkunta tilausta. Tähän mennessä lähes kaikki tilaukset ovat tulleet kiinalaislentoyhtiöiltä, joidenkin harvojen muiden itäisen Aasian maiden lentoyhtiöiden tehdessä tästä poikkeuksen. Jo parisenkymmentä konetta on kaupallisessa käytössä Kiinassa.

Kun puretaan C919 osiin, ja katsotaan mistä ne osat ovat peräisin, yllättävän harvassa osassa tai komponentissa lopulta lukee "Made in China."

Jos aloitetaan pyrstöstä, ensimmäisenä vastaan tulee tietysti apuvoimalaite eli APU, joka on yhdysvaltalaisen Honeywellin valmistama. Takaosasta löytyvät myös yhdysvaltalaisen General Electricin valmistamat mustat laatikot. Koneen runko on koottu alumiinikomponenteista, jotka ovat pitkälti yhdysvaltalaisen Arconicin toimittamia.

KUVA: via Wikimedia Commons

Matkustamossa sisällä istutaan kiinalaisvalmisteisilla istuimilla, mutta matkustamon viihdejärjestelmässä on sormensa pelissä ranskalaisella Thalesilla. Ilmastointijärjestelmä on sen sijaan saksalaisen Liebherrin käsialaa, ja palovaroitusjärjestelmä puolestaan tulee brittiläiseltä Kiddeltä.

COMAC C919:n siivet ovat kiinaisvalmisteiset, mutta niiden jäätymisenestojärjestelmän on toimittanut saksalainen Liebherr. Niin ikään koneen laskutelineet ovat Liebherrin käsialaa. Laskutelineiden pyöräjarrut on toimittanut yhdysvaltalainen Honeywell ja renkaat ranskalainen Michelin.

Siivistä löytyvät myös polttoainesäiliöt, ja koneen polttoainejärjestelmän valmistaa yhdysvaltalainen Parker Aerospace. Moottoripylonit ovat kiinalaisvalmisteiset, mutta itse moottorit ovat ranskalais-yhdysvaltalaisen yhteisyrityksen CFM Internationalin käsialaa. Moottorit - CFM International LEAP-1:t - ovat muuten samat kuin Airbus A320neossa ja Boeing 737 MAX:issa. Moottoreiden suihkujarrut ovat ranskalaisen Safranin tuotantoa.

COMAC C919:n sähköjärjestelmän on tehnyt yhdysvaltalainen Honeywell, kun taas lentotietokone tulee Parker Aerospacelta, niin ikään Yhdysvalloista. Koneen ohjaamon on valmistanut yhdysvaltalainen Eaton, mutta lentäjät kyllä tyyppikoulutetaan Rockwell Collinsin simulaattoreilla - nekin siis Yhdysvalloista.

Koneen nokasta löytyy vielä Rockwell Collinsin valmistama säätutka.

Lähteet: Reuters, Skift, Extreme Tech, Planespotters, Simple Flying, Business Insider, COMAC

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat