13.4.2020

S-sarjan ulkopuolella: BMW 7 uskoo täyssähköön, Audi A8 luottaa hybridiin

audi a8 bmw 7 sähkö

Audi, BMW ja Mercedes-Benz ovat pohtineet tahoillaan seuraavan polven edustussedaneita ja niiden sähköautoversioita. Seuraavan polven A8 on kuitenkin luottamassa lataushybridiin.

Audi ja BMW ovat valottaneet hiukan suunnitelmiaan tulevien edustuslippulaivojensa suhteen. Mercedes-Benz on vihjannut tulevan S-sarjan sähköistetyistä versioista jo useasti, tutun S-sarjan lataushybridin saadessa rinnalleen EQS-sähköautoversion.

Myös BMW:llä uskotaan, että edustussedan kiinnostaisi täyssähköisenä. Toimitusjohtaja Oliver Zipse kertoi vuotuisen yhtiökokouksen yhteydessä, että lataushybridin lisäksi 7-sarja tullaan näkemään täyssähköisenä. Todennäköisesti sähköautoversio menee vuoden 2022 loppupuolelle, jolloin odotetaan markkinoille jo seuraavan sukupolven edustussedania. Vaikka nykyisen 7-sarjan keula on suunniteltu Euroopan ulkopuolisia markkinoita varten, nähtäneen täyssähkö ensimmäiseksi Euroopassa ja Kiinassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Naapurissa uskotaan katumaastureihin

Audi on puolestaan käynyt läpi saman kehityskeskustelun A8:n kanssa ja päätynyt ajatukseen, että edustussedan ja täyssähkö on huono yhdistelmä. Niinpä seuraavan A8:n sähköistetty versio luottaa jälleen lataushybridivoimalinjaan.

Yhtiön ajatuksena on, että täyssähköautoissa keskitytään katumaastureihin ja crossovereihin, sillä niiden markkinaosuus kasvaa voimakkaasti. Suurten sedanien myynti puolestaan on ollut laskussa viimeisten vuosien ajan.

– Keskitymme sen sijaan siihen, että lataushybridimme sähköajomatka pitenee yli 47 kilometrin, kommentoi Audin kehitysjohtaja Hans-Joachim Rothenpieler Automotive News Europelle.

Vielä vuosi sitten Audin jo väistynyt toimitusjohtaja Bram Schott kertoi, että seuraava A8 saattaisi tulla markkinoille vain täyssähköisenä.

Edustusautoilla on kuitenkin edelleen merkitystä malliston lippulaivoina ja uuden teknologian esittelyalustoina. 2019 A8:n myynti nousi 22 300 autoon ja BMW 7-sarjan myynti putosi 50 550 autoon. Mercedeksen S-sarjaa myytiin vastaavana aikana 71 700 kappaletta. Täyssähköisten edustussedanien luokkaan kuuluu myös Tesla Model S, mutta amerikkalaisyhtiö kertoo vain Model S:n ja tila-auto Model X:n yhteismyynnin, joka oli 66 771 autoa vuonna 2019.

Lähde: Automotive News Europe Kuvat: BMW, Audi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat