8.4.2019 Ajoneuvot Sähköä, hybridejä ja pilvipalveluita: Ford Transit ja Ford Tourneo kehittyvät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Transit ja Ford Tourneo saavat sähköistettyjä voimalinjoja ja uusia ominaisuuksia osana valmistajan panostusta tulevaisuuden liikenteeseen. Ford esitteli Amsterdamin Go Further -liikkuvuustapahtumassa hengästyttävän määrän hybridejä, sähköautoja ja uusia konsepteja. Merkittävässä osassa olivat myös hyötyajoneuvot, joiden sähköistymisen lisäksi Ford haluaa olla osana hyötyliikenteen älyvallankumousta tarjoamalla yrityksille parempia työkaluja autokannan hallintaan.Mutta ensin ne voimalinjat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTransit ja Tourneo – piakkoin sähköllä ja hybridilläTuttu työjuhta Ford Transit esiintyi naamioituna konseptiautona, joka kätki sisäänsä täyssähköisen voimalinjan. Valmistaja ei kertonut tulevasta sähkö-Transitista vielä paljoa, mutta luvassa on ainakin suuri osa Transitin muokattavuudesta erilaisiin rooleihin esimerkiksi koripituuksien muodossa. Kaupunkiliikenteeseen suunniteltu sähköpaku nähtäneen markkinoilla 2021.Ford kertoi samalla, että se valmistaa jo täyssähköistä StreetScooter WORK XL -hyötyajoneuvoa DHL:n tarpeisiin Saksassa ja ajoneuvo pohjautuu Transitiin. StreetScooter WORK XL:n perusrakenteeseen perustuva Transit Smart Energy Concept -konseptiauto puolestaan testaa erilaisia energiaratkaisuja, kuten katolle sijoitettuja aurinkokennoja ja lämpöpumpun hyödyntämistä matkustamon ilmanvaihdossa.Nopeammalla aikataululla nähdään jo Transit Custom Plug-In Hybrid ja Tourneo Custom Plug-In Hybrid. Ford arvioi olevansa ensimmäinen merkittävä valmistaja, joka tarjoaa ladattavaa hybridiä tonniluokan pakuissa. Sarjahybridinä toteutettu hybridi-Transit liikkuu aina sähkömoottorin turvin. Lattian alle sijoitettu 13,6 kilowattitunnin akusto riittää noin 50 kilometrin ajoon puhtaalla sähköllä ja sen voi ladata 10 ampeerin pistokkeesta viidessä tunnissa tai pikalaturista kolmessa tunnissa.Hybridinä autoissa on myös 1,0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori, jonka tehtävä on toimia toimintamatkaa pidentävänä generaattorina sähkövoimalinjalle. Fordin mukaan polttomoottoria hyödyntämällä toimintamatka on päivän ajoihin riittävät 500 kilometriä. Automallti ovatkin jo olleet pilottikokeilussa Lontoossa, jossa hiilidioksidipäästöiltään alle 75 g/km hybridiajoneuvot välttävät keskustan ruuhkamaksut. Myyntiin hybridi-Transit ja hybridi-Tourneo tulevat loppuvuodesta 2019.Transitin ja Tourneon lataushybridiversiot eivät nipistä tilaa kuormalta.Perinteisempänä voimalinjatoteutuksena autoista nähdään vielä kevythybriditeknologiaan pohjaavat Ford Transit (Custom) EcoBlue Hybrid ja Ford Tourneo EcoBlue Hybrid. Valmistajan mukaan 2019 puolivälissä nähtävät 48 voltin kevythybridit pystyvät noin kolmen prosentin polttoaineensäästöihin vastaavaan 2,0-litraiseen dieselmoottorimalliin nähden WLTP-syklillä mitattuna. Pysähtelevässä ruuhkaliikenteessä säästöä saattaa kertyä jopa kahdeksan prosenttia.Pilvipalveluista työtehoaFord panostaa voimakkaasti myös hyötyajoneuvojen verkottumiseen ja ajoneuvojen pilvipalveluihin. FordPass Connect modeemiteknologiaa nähdäänkin jopa Fiesta Van -pikkupakusta alkaen. Toiminnon seuraksi saapuu vielä tänä vuonna FordPass Pro -älypuhelinsovellus, jonka avulla yhdestä viiteen autoa käsittävän yrityksen ajoneuvoja voidaan tarkastella yhdestä paikasta.Pilvipalvelun avulla on mahdollista saada ennakoivaa tietoa ajoneuvojen kunnosta ja suunnitella huoltojen ajoitus sekä eri toimenpiteiden mahdollinen yhdistäminen siten, että niistä koituu yritykselle mahdollisimman vähän haittaa. Tavoitteena on saada ajoneuvoille lähes 100 prosentin käyttöaste yrityksen aukioloaikoina.Isommille yrityksille tarjolla on Ford Telematics -nimellä kulkeva palvelutuote, joka kasvattaa edellä mainitut toiminnot suuremman yrityksen mittakaavaan. Mikäli yrityksellä on käytössä oma tietojärjestelmä ajoneuvologistiikan tai vaikkapa kuljetusten hoitamiseen, voidaan Fordin sensoreista saatava data yhdistää siihen Ford Data Services -rajapintatuotteen avulla.Järjestelmien taustalta löytyy Fordin Transport Mobility Cloud (TMC), Autonomicin kehittämä avoin pilvipalvelu, jonka autojätti hankki hiljattain omistukseensa Ford Smart Mobilityn osaksi.Liittoutumalla vahvaksiFordin hyötyajoneuvostrategian taustalta löytyy myös perinteisempiä yhteistyökuvioita. Jo aiemmin kerroimme Fordin ja Volkswagenin lyöneen hynttyyt yhteen hyötyajoneuvojen saralla. Fordin kehittämiä avolava-ajoneuvoja odotetaan vuoden 2022 tienoilla.Ford aikoo panostaa Transit Centre -hyötyajoneuvokeskusten lisäksi Qualified Vehicle Modifier (QVM) -kumppaniohjelmaansa. Euroopassa on tällä hetkellä noin 100 virallista yhteistyökumppania, jotka muokkaavat Transitin pohjarakenteesta haluttuja hyötyjuhtia, aina kylmälaitteista kippilavoihin. Autojätti aikoo kasvattaa yhteistyökumppaneiden määrän tuplaksi vielä vuoteen 2020 mennessä, joten jatkossa on entistä paremmat mahdollisuudet tilata juuri oikeanlainen hyötyajoneuvo. QVM-yhteistyökumppanit saavat avoimet ovet Fordin tietotaitoon ja komponenttivalkoimiin. Jatkossa 40 yleisintä QVM-muokattua Transit-mallia voidaan tilata suoraan Transit Centre -myymälästä.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Ford, Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti