8.4.2019 Ajoneuvot Sähköä, hybridejä ja pilvipalveluita: Ford Transit ja Ford Tourneo kehittyvät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Transit ja Ford Tourneo saavat sähköistettyjä voimalinjoja ja uusia ominaisuuksia osana valmistajan panostusta tulevaisuuden liikenteeseen. Ford esitteli Amsterdamin Go Further -liikkuvuustapahtumassa hengästyttävän määrän hybridejä, sähköautoja ja uusia konsepteja. Merkittävässä osassa olivat myös hyötyajoneuvot, joiden sähköistymisen lisäksi Ford haluaa olla osana hyötyliikenteen älyvallankumousta tarjoamalla yrityksille parempia työkaluja autokannan hallintaan.Mutta ensin ne voimalinjat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTransit ja Tourneo – piakkoin sähköllä ja hybridilläTuttu työjuhta Ford Transit esiintyi naamioituna konseptiautona, joka kätki sisäänsä täyssähköisen voimalinjan. Valmistaja ei kertonut tulevasta sähkö-Transitista vielä paljoa, mutta luvassa on ainakin suuri osa Transitin muokattavuudesta erilaisiin rooleihin esimerkiksi koripituuksien muodossa. Kaupunkiliikenteeseen suunniteltu sähköpaku nähtäneen markkinoilla 2021.Ford kertoi samalla, että se valmistaa jo täyssähköistä StreetScooter WORK XL -hyötyajoneuvoa DHL:n tarpeisiin Saksassa ja ajoneuvo pohjautuu Transitiin. StreetScooter WORK XL:n perusrakenteeseen perustuva Transit Smart Energy Concept -konseptiauto puolestaan testaa erilaisia energiaratkaisuja, kuten katolle sijoitettuja aurinkokennoja ja lämpöpumpun hyödyntämistä matkustamon ilmanvaihdossa.Nopeammalla aikataululla nähdään jo Transit Custom Plug-In Hybrid ja Tourneo Custom Plug-In Hybrid. Ford arvioi olevansa ensimmäinen merkittävä valmistaja, joka tarjoaa ladattavaa hybridiä tonniluokan pakuissa. Sarjahybridinä toteutettu hybridi-Transit liikkuu aina sähkömoottorin turvin. Lattian alle sijoitettu 13,6 kilowattitunnin akusto riittää noin 50 kilometrin ajoon puhtaalla sähköllä ja sen voi ladata 10 ampeerin pistokkeesta viidessä tunnissa tai pikalaturista kolmessa tunnissa.Hybridinä autoissa on myös 1,0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori, jonka tehtävä on toimia toimintamatkaa pidentävänä generaattorina sähkövoimalinjalle. Fordin mukaan polttomoottoria hyödyntämällä toimintamatka on päivän ajoihin riittävät 500 kilometriä. Automallti ovatkin jo olleet pilottikokeilussa Lontoossa, jossa hiilidioksidipäästöiltään alle 75 g/km hybridiajoneuvot välttävät keskustan ruuhkamaksut. Myyntiin hybridi-Transit ja hybridi-Tourneo tulevat loppuvuodesta 2019.Transitin ja Tourneon lataushybridiversiot eivät nipistä tilaa kuormalta.Perinteisempänä voimalinjatoteutuksena autoista nähdään vielä kevythybriditeknologiaan pohjaavat Ford Transit (Custom) EcoBlue Hybrid ja Ford Tourneo EcoBlue Hybrid. Valmistajan mukaan 2019 puolivälissä nähtävät 48 voltin kevythybridit pystyvät noin kolmen prosentin polttoaineensäästöihin vastaavaan 2,0-litraiseen dieselmoottorimalliin nähden WLTP-syklillä mitattuna. Pysähtelevässä ruuhkaliikenteessä säästöä saattaa kertyä jopa kahdeksan prosenttia.Pilvipalveluista työtehoaFord panostaa voimakkaasti myös hyötyajoneuvojen verkottumiseen ja ajoneuvojen pilvipalveluihin. FordPass Connect modeemiteknologiaa nähdäänkin jopa Fiesta Van -pikkupakusta alkaen. Toiminnon seuraksi saapuu vielä tänä vuonna FordPass Pro -älypuhelinsovellus, jonka avulla yhdestä viiteen autoa käsittävän yrityksen ajoneuvoja voidaan tarkastella yhdestä paikasta.Pilvipalvelun avulla on mahdollista saada ennakoivaa tietoa ajoneuvojen kunnosta ja suunnitella huoltojen ajoitus sekä eri toimenpiteiden mahdollinen yhdistäminen siten, että niistä koituu yritykselle mahdollisimman vähän haittaa. Tavoitteena on saada ajoneuvoille lähes 100 prosentin käyttöaste yrityksen aukioloaikoina.Isommille yrityksille tarjolla on Ford Telematics -nimellä kulkeva palvelutuote, joka kasvattaa edellä mainitut toiminnot suuremman yrityksen mittakaavaan. Mikäli yrityksellä on käytössä oma tietojärjestelmä ajoneuvologistiikan tai vaikkapa kuljetusten hoitamiseen, voidaan Fordin sensoreista saatava data yhdistää siihen Ford Data Services -rajapintatuotteen avulla.Järjestelmien taustalta löytyy Fordin Transport Mobility Cloud (TMC), Autonomicin kehittämä avoin pilvipalvelu, jonka autojätti hankki hiljattain omistukseensa Ford Smart Mobilityn osaksi.Liittoutumalla vahvaksiFordin hyötyajoneuvostrategian taustalta löytyy myös perinteisempiä yhteistyökuvioita. Jo aiemmin kerroimme Fordin ja Volkswagenin lyöneen hynttyyt yhteen hyötyajoneuvojen saralla. Fordin kehittämiä avolava-ajoneuvoja odotetaan vuoden 2022 tienoilla.Ford aikoo panostaa Transit Centre -hyötyajoneuvokeskusten lisäksi Qualified Vehicle Modifier (QVM) -kumppaniohjelmaansa. Euroopassa on tällä hetkellä noin 100 virallista yhteistyökumppania, jotka muokkaavat Transitin pohjarakenteesta haluttuja hyötyjuhtia, aina kylmälaitteista kippilavoihin. Autojätti aikoo kasvattaa yhteistyökumppaneiden määrän tuplaksi vielä vuoteen 2020 mennessä, joten jatkossa on entistä paremmat mahdollisuudet tilata juuri oikeanlainen hyötyajoneuvo. QVM-yhteistyökumppanit saavat avoimet ovet Fordin tietotaitoon ja komponenttivalkoimiin. Jatkossa 40 yleisintä QVM-muokattua Transit-mallia voidaan tilata suoraan Transit Centre -myymälästä.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Ford, Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa