6.10.2022 Liikenne Sähköauton lataus käy kalliimmaksi – korotuksia jo julkistettu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattavien autojen lataussähkön hinnoittelun muutoksia on jo julkistettu, eivätkä muutokset ole autoilijan kannalta edullisempaan suuntaan. Energiayhtiö Helen Oy kertoi asiakkailleen syyskuun alussa, että kuukauden kuluttua eli lokakuun alusta autojen lataussähkön hintoja korotetaan. Yhtiön mukaan taustalla ovat ne tunnetut syyt: sähkön hankintakustannusten nousu maailmanlaajuisesti.Helen Latauksen hinnat nousivat kaikissa Helenin julkisissa latauspisteissä. Korotusta edeltävä kWh-hinta (2.10. asti) esimerkiksi Helsingin kantakaupungin 1- ja 2-alueilla oli 0,15 €/kWh, muu Helsinki ja muu Suomi 0,25 €/kWh.Lataushinnat Helenin omilla latauspisteilläHelsingin kantakaupunki 1-alueella: 2 €/h + 0,23 €/kWh Helsingin kantakaupunki 2-alueella: 1 €/h + 0,23 €/kWh Muu Helsinki ja muu Suomi 0,32 €/kWhEnsimmäiset kolme tuntia ilman aikaveloitusta, jonka jälkeen 1 €/h. Kello 21–07 välillä ei aikaveloitusta. Ennen kello 21.00 alkanut lataus kuitenkin veloitetaan aikaperusteisesti koko latauksen ajalta.Liityntäpysäköinti 0,32 €/kWh. Ensimmäiset 10 tuntia ilman aikaveloitusta, jonka jälkeen 1 €/h Pikalataus 50 kW 0,28 €/min Suurteholataus 150/200 kW 0,40 €/kWh, 60 min jälkeen lisäksi aikaveloitus 0,20 €/minHelenin kotisivuilla kerrotaan lisäksi, että Helsingin kantakaupungin latauspisteissä on lisäksi yöhinnoittelu. Kun lataus alkaa kello 21–07 välillä, latauksen hinta on 0,25 €/kWh ilman erillistä aikaveloitusta.Käyttäjille kerrotaan myös, että ”käytössäsi olevien latauspisteiden ajantasainen hinnoittelu on nähtävillä Virta-mobiilisovelluksessa. Helenin omien pisteiden lisäksi käytössäsi on kumppanimme Virran latausverkosto.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyK-Latauksen hinnat nousivatMyös Keskon kauppojen yhteydessä sijaitsevan K-Latausverkoston tarjoaman perus- ja suurteholatauksen hinnat nousivat 3.10. alkaen. Molempien latausmuotojen hinta nousi viisi senttiä ladattua kilowattituntia kohden. Hintojen korotus liittyy ennen kaikkea nykyiseen maailmantilanteeseen.K-Latauksen hintojaPeruslataus 0,25 €/kWh Suurteholataus 0,35 €/kWhMuilta osin latausmuotojen hinnat pysyvät ennallaan.Nyt käyttöön otettu latausähkön hintojen korotus ei vaikuta pikalataukseen, vaan sen hinta on jatkossakin 0,20 €/min.K-Latauksen pikalatauslaitteita päivitetään parhaillaan, jotta niissäkin voidaan siirtyä kWh-perusteiseen hinnoitteluun nykyisen minuuttiperusteisen sijaan. Päivitys valmistuu tulevan talven aikana. K-Latauksen hinnat näkyvät kunkin aseman lisäksi K-Lataus-sovelluksesta ja K-Latauksen kotisivuilta.ABC-lataushinta vaihtelee alueittainABC-lataus on S-ryhmän alueosuuskauppojen yhteinen latausverkosto. Hinnoittelun perusteena on ollut ja on jatkossakin ladattu energia eli ladatut kilowattitunnit – olipa käytössä perus-, teho- ja suurteholatauspiste. ABC-latauksella ei ole kuukausimaksua.Ajantasaiset hinnat ovat näkyvillä ABC-mobiilissa, jonka kautta lataus maksetaan ja aloitetaan. ABC-latausverkostossa ei ole yhtä hintaa lataussähkölle, vaan kukin alueosuuskauppa hinnoittelee itsenäisesti lataushinnat.– Seuraamme sähkön markkinahintojen kehitystä aktiivisesti ja reagoimme tilanteeseen tarvittaessa. Mahdollisia hintamuutoksia emme lähde arvioimaan, ABC-latauksesta vastaava Olli Tervonen SOK:lta kertoo.Tehdäänpä pistokoe. Avasin kännykällä ABC-sovelluksen ja otin esimerkiksi Helsingin Malmin latauspaikan. Siellä tätä kirjoitettaessa (6.10.) lataus maksoi seuraavasti:CHAdeMO max 50 kW 0,27 €/kWh CCS max 80 kW 0,27 €/kWh Type 2 max 22 kW 0,20 €/kWhABC-latausketjun käyttöön ottama ruuhkamaksu tuo sähköautojen ja lataushybridien latausarkeen uutta ajattelua ja käyttäjän kannalta haasteita valita itselle järkevin taktiikka lataussession ajoitukseen.Ruuhkamaksu on aikaperusteinen lisämaksu, joka voidaan lisätä latauksen hintaan tietyn ajan kuluttua latauksen aloituksesta. Taustaideana on nopeuttaa latauspaikkojen kiertoa ja siten kohentaa latauspalvelua.Ruuhkamaksu on käytössä valikoiduilla ABC-latausasemilla ja se aktivoituu 45, 60, 90 tai 120 minuutin kuluttua latauksen käynnistämisen jälkeen.Ruuhkamaksun perusteena käytettävä aika pysähtyy vasta kun latausliitin irrotetaan autosta. Latauksen lopettamisella esimerkiksi ABC-mobiili-sovelluksesta ei ole merkitystä ruuhkamaksun määräytymiseen. Ruuhkamaksun käyttöönotto ei muuta sitä, että autoon ladattu energia laskutetaan jatkossakin kilowattituntiperusteisesti.Sähköautojen latausteho laskee latauksen edetessä, jolloin latauksen loppusummakin kasvaa hitaammin latausajan venyessä. Ruuhkamaksu kannustaakin siirtämään auton ja vapauttamaan latauspisteen seuraavan sähköautoilijan käyttöön.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuat: Moottorin arkisto, HOK-Elanto, K-Latausa:1:{i:0;s:6:"120139";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa