6.10.2022 Liikenne Sähköauton lataus käy kalliimmaksi – korotuksia jo julkistettu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattavien autojen lataussähkön hinnoittelun muutoksia on jo julkistettu, eivätkä muutokset ole autoilijan kannalta edullisempaan suuntaan. Energiayhtiö Helen Oy kertoi asiakkailleen syyskuun alussa, että kuukauden kuluttua eli lokakuun alusta autojen lataussähkön hintoja korotetaan. Yhtiön mukaan taustalla ovat ne tunnetut syyt: sähkön hankintakustannusten nousu maailmanlaajuisesti.Helen Latauksen hinnat nousivat kaikissa Helenin julkisissa latauspisteissä. Korotusta edeltävä kWh-hinta (2.10. asti) esimerkiksi Helsingin kantakaupungin 1- ja 2-alueilla oli 0,15 €/kWh, muu Helsinki ja muu Suomi 0,25 €/kWh.Lataushinnat Helenin omilla latauspisteilläHelsingin kantakaupunki 1-alueella: 2 €/h + 0,23 €/kWh Helsingin kantakaupunki 2-alueella: 1 €/h + 0,23 €/kWh Muu Helsinki ja muu Suomi 0,32 €/kWhEnsimmäiset kolme tuntia ilman aikaveloitusta, jonka jälkeen 1 €/h. Kello 21–07 välillä ei aikaveloitusta. Ennen kello 21.00 alkanut lataus kuitenkin veloitetaan aikaperusteisesti koko latauksen ajalta.Liityntäpysäköinti 0,32 €/kWh. Ensimmäiset 10 tuntia ilman aikaveloitusta, jonka jälkeen 1 €/h Pikalataus 50 kW 0,28 €/min Suurteholataus 150/200 kW 0,40 €/kWh, 60 min jälkeen lisäksi aikaveloitus 0,20 €/minHelenin kotisivuilla kerrotaan lisäksi, että Helsingin kantakaupungin latauspisteissä on lisäksi yöhinnoittelu. Kun lataus alkaa kello 21–07 välillä, latauksen hinta on 0,25 €/kWh ilman erillistä aikaveloitusta.Käyttäjille kerrotaan myös, että ”käytössäsi olevien latauspisteiden ajantasainen hinnoittelu on nähtävillä Virta-mobiilisovelluksessa. Helenin omien pisteiden lisäksi käytössäsi on kumppanimme Virran latausverkosto.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyK-Latauksen hinnat nousivatMyös Keskon kauppojen yhteydessä sijaitsevan K-Latausverkoston tarjoaman perus- ja suurteholatauksen hinnat nousivat 3.10. alkaen. Molempien latausmuotojen hinta nousi viisi senttiä ladattua kilowattituntia kohden. Hintojen korotus liittyy ennen kaikkea nykyiseen maailmantilanteeseen.K-Latauksen hintojaPeruslataus 0,25 €/kWh Suurteholataus 0,35 €/kWhMuilta osin latausmuotojen hinnat pysyvät ennallaan.Nyt käyttöön otettu latausähkön hintojen korotus ei vaikuta pikalataukseen, vaan sen hinta on jatkossakin 0,20 €/min.K-Latauksen pikalatauslaitteita päivitetään parhaillaan, jotta niissäkin voidaan siirtyä kWh-perusteiseen hinnoitteluun nykyisen minuuttiperusteisen sijaan. Päivitys valmistuu tulevan talven aikana. K-Latauksen hinnat näkyvät kunkin aseman lisäksi K-Lataus-sovelluksesta ja K-Latauksen kotisivuilta.ABC-lataushinta vaihtelee alueittainABC-lataus on S-ryhmän alueosuuskauppojen yhteinen latausverkosto. Hinnoittelun perusteena on ollut ja on jatkossakin ladattu energia eli ladatut kilowattitunnit – olipa käytössä perus-, teho- ja suurteholatauspiste. ABC-latauksella ei ole kuukausimaksua.Ajantasaiset hinnat ovat näkyvillä ABC-mobiilissa, jonka kautta lataus maksetaan ja aloitetaan. ABC-latausverkostossa ei ole yhtä hintaa lataussähkölle, vaan kukin alueosuuskauppa hinnoittelee itsenäisesti lataushinnat.– Seuraamme sähkön markkinahintojen kehitystä aktiivisesti ja reagoimme tilanteeseen tarvittaessa. Mahdollisia hintamuutoksia emme lähde arvioimaan, ABC-latauksesta vastaava Olli Tervonen SOK:lta kertoo.Tehdäänpä pistokoe. Avasin kännykällä ABC-sovelluksen ja otin esimerkiksi Helsingin Malmin latauspaikan. Siellä tätä kirjoitettaessa (6.10.) lataus maksoi seuraavasti:CHAdeMO max 50 kW 0,27 €/kWh CCS max 80 kW 0,27 €/kWh Type 2 max 22 kW 0,20 €/kWhABC-latausketjun käyttöön ottama ruuhkamaksu tuo sähköautojen ja lataushybridien latausarkeen uutta ajattelua ja käyttäjän kannalta haasteita valita itselle järkevin taktiikka lataussession ajoitukseen.Ruuhkamaksu on aikaperusteinen lisämaksu, joka voidaan lisätä latauksen hintaan tietyn ajan kuluttua latauksen aloituksesta. Taustaideana on nopeuttaa latauspaikkojen kiertoa ja siten kohentaa latauspalvelua.Ruuhkamaksu on käytössä valikoiduilla ABC-latausasemilla ja se aktivoituu 45, 60, 90 tai 120 minuutin kuluttua latauksen käynnistämisen jälkeen.Ruuhkamaksun perusteena käytettävä aika pysähtyy vasta kun latausliitin irrotetaan autosta. Latauksen lopettamisella esimerkiksi ABC-mobiili-sovelluksesta ei ole merkitystä ruuhkamaksun määräytymiseen. Ruuhkamaksun käyttöönotto ei muuta sitä, että autoon ladattu energia laskutetaan jatkossakin kilowattituntiperusteisesti.Sähköautojen latausteho laskee latauksen edetessä, jolloin latauksen loppusummakin kasvaa hitaammin latausajan venyessä. Ruuhkamaksu kannustaakin siirtämään auton ja vapauttamaan latauspisteen seuraavan sähköautoilijan käyttöön.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuat: Moottorin arkisto, HOK-Elanto, K-Latausa:1:{i:0;s:6:"120139";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija