6.10.2022

Sähköauton lataus käy kalliimmaksi – korotuksia jo julkistettu

K-Lataus K-Auto yrityslaskutus kuluveloitus sähköauto lataus

Ladattavien autojen lataussähkön hinnoittelun muutoksia on jo julkistettu, eivätkä muutokset ole autoilijan kannalta edullisempaan suuntaan.

Energiayhtiö Helen Oy kertoi asiakkailleen syyskuun alussa, että kuukauden kuluttua eli lokakuun alusta autojen lataussähkön hintoja korotetaan. Yhtiön mukaan taustalla ovat ne tunnetut syyt: sähkön hankintakustannusten nousu maailmanlaajuisesti.

Helen Latauksen hinnat nousivat kaikissa Helenin julkisissa latauspisteissä. Korotusta edeltävä kWh-hinta (2.10. asti) esimerkiksi Helsingin kantakaupungin 1- ja 2-alueilla oli 0,15 €/kWh, muu Helsinki ja muu Suomi 0,25 €/kWh.

Lataushinnat Helenin omilla latauspisteillä

  • Helsingin kantakaupunki 1-alueella: 2 €/h + 0,23 €/kWh
  • Helsingin kantakaupunki 2-alueella: 1 €/h + 0,23 €/kWh
  • Muu Helsinki ja muu Suomi 0,32 €/kWh

Ensimmäiset kolme tuntia ilman aikaveloitusta, jonka jälkeen 1 €/h. Kello 21–07 välillä ei aikaveloitusta. Ennen kello 21.00 alkanut lataus kuitenkin veloitetaan aikaperusteisesti koko latauksen ajalta.

  • Liityntäpysäköinti 0,32 €/kWh. Ensimmäiset 10 tuntia ilman aikaveloitusta, jonka jälkeen 1 €/h
  • Pikalataus 50 kW 0,28 €/min
  • Suurteholataus 150/200 kW 0,40 €/kWh, 60 min jälkeen lisäksi aikaveloitus 0,20 €/min

Helenin kotisivuilla kerrotaan lisäksi, että Helsingin kantakaupungin latauspisteissä on lisäksi yöhinnoittelu. Kun lataus alkaa kello 21–07 välillä, latauksen hinta on 0,25 €/kWh ilman erillistä aikaveloitusta.

Käyttäjille kerrotaan myös, että ”käytössäsi olevien latauspisteiden ajantasainen hinnoittelu on nähtävillä Virta-mobiilisovelluksessa. Helenin omien pisteiden lisäksi käytössäsi on kumppanimme Virran latausverkosto.”

Sähköauton lataus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

K-Latauksen hinnat nousivat

Myös Keskon kauppojen yhteydessä sijaitsevan K-Latausverkoston tarjoaman perus- ja suurteholatauksen hinnat nousivat 3.10. alkaen. Molempien latausmuotojen hinta nousi viisi senttiä ladattua kilowattituntia kohden. Hintojen korotus liittyy ennen kaikkea nykyiseen maailmantilanteeseen.

K-Latauksen hintoja

  • Peruslataus 0,25 €/kWh
  • Suurteholataus 0,35 €/kWh

Muilta osin latausmuotojen hinnat pysyvät ennallaan.

Nyt käyttöön otettu latausähkön hintojen korotus ei vaikuta pikalataukseen, vaan sen hinta on jatkossakin 0,20 €/min.

K-Latauksen pikalatauslaitteita päivitetään parhaillaan, jotta niissäkin voidaan siirtyä kWh-perusteiseen hinnoitteluun nykyisen minuuttiperusteisen sijaan. Päivitys valmistuu tulevan talven aikana. K-Latauksen hinnat näkyvät kunkin aseman lisäksi K-Lataus-sovelluksesta ja K-Latauksen kotisivuilta.

ABC-lataushinta vaihtelee alueittain

ABC-lataus on S-ryhmän alueosuuskauppojen yhteinen latausverkosto. Hinnoittelun perusteena on ollut ja on jatkossakin ladattu energia eli ladatut kilowattitunnit – olipa käytössä perus-, teho- ja suurteholatauspiste. ABC-latauksella ei ole kuukausimaksua.

Ajantasaiset hinnat ovat näkyvillä ABC-mobiilissa, jonka kautta lataus maksetaan ja aloitetaan. ABC-latausverkostossa ei ole yhtä hintaa lataussähkölle, vaan kukin alueosuuskauppa hinnoittelee itsenäisesti lataushinnat.

– Seuraamme sähkön markkinahintojen kehitystä aktiivisesti ja reagoimme tilanteeseen tarvittaessa. Mahdollisia hintamuutoksia emme lähde arvioimaan, ABC-latauksesta vastaava Olli Tervonen SOK:lta kertoo.

Tehdäänpä pistokoe. Avasin kännykällä ABC-sovelluksen ja otin esimerkiksi Helsingin Malmin latauspaikan. Siellä tätä kirjoitettaessa (6.10.) lataus maksoi seuraavasti:

  • CHAdeMO max 50 kW 0,27 €/kWh
  • CCS max 80 kW 0,27 €/kWh
  • Type 2 max 22 kW 0,20 €/kWh

ABC-latausketjun käyttöön ottama ruuhkamaksu tuo sähköautojen ja lataushybridien latausarkeen uutta ajattelua ja käyttäjän kannalta haasteita valita itselle järkevin taktiikka lataussession ajoitukseen.

Ruuhkamaksu on aikaperusteinen lisämaksu, joka voidaan lisätä latauksen hintaan tietyn ajan kuluttua latauksen aloituksesta. Taustaideana on nopeuttaa latauspaikkojen kiertoa ja siten kohentaa latauspalvelua.

Ruuhkamaksu on käytössä valikoiduilla ABC-latausasemilla ja se aktivoituu 45, 60, 90 tai 120 minuutin kuluttua latauksen käynnistämisen jälkeen.

Ruuhkamaksun perusteena käytettävä aika pysähtyy vasta kun latausliitin irrotetaan autosta. Latauksen lopettamisella esimerkiksi ABC-mobiili-sovelluksesta ei ole merkitystä ruuhkamaksun määräytymiseen. Ruuhkamaksun käyttöönotto ei muuta sitä, että autoon ladattu energia laskutetaan jatkossakin kilowattituntiperusteisesti.

Sähköautojen latausteho laskee latauksen edetessä, jolloin latauksen loppusummakin kasvaa hitaammin latausajan venyessä. Ruuhkamaksu kannustaakin siirtämään auton ja vapauttamaan latauspisteen seuraavan sähköautoilijan käyttöön.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuat: Moottorin arkisto, HOK-Elanto, K-Lataus

a:1:{i:0;s:6:"120139";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat