27.3.2018

Sähköpyörien akut tulevaisuuden kierrätysongelma?

Sahkopolkupyora

Akkutieto.fi toivoo Suomeen eurooppalaisen mallin mukaista valtakunnallista keräysjärjestelmää sähköisen liikenteen litiumakuille.

Pirkanmaalla ja pääkaupunkiseudulla pilotoitiin viime vuonna muun muassa sähköpyörissä ja tasapainoskoottereissa käytettyjen isojen litiumakkujen keräystä seitsemässä eri pisteessä. Akkutieto.fi:n mukaan puolen vuoden pilotin aikana akkuja palautettiin alle sata. Kaksi kolmasosaa pilotissa kerätyistä akuista oli litiumakkuja ja noin kolmasosa akuista tunnistettiin sähköisten liikkumavälineiden akuiksi.

Laki velvoittaa akkujen tuottajia eli maahantuojia järjestämään niille myös kierrätyksen. Isoille litiumakuille ei kuitenkaan ole vielä olemassa tuottajien yhdessä järjestämää valtakunnallista keräysjärjestelmää kuten paristoille ja pienakuille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Esimerkkiä Euroopasta

Akkutieto.fi:n mukaan kuluttajan tulee ottaa yhteyttä maahantuojaan, kun esimerkiksi sähköpyörän akku tulee tiensä päähän. Isoja litiumakkuja ei saa toimittaa paristojen-, lyijyakkujen- tai sähkö- ja elektroniikkalaitteiden kierrätyspisteisiin eikä missään tapauksessa heittää sekajätteeseen.

– Euroopassa esimerkiksi sähköpyörien akkuja vastaanotetaan yleisesti maahantuojien myynti- ja huoltoliikkeissä. Pilotin perusteella keräyksen keskittäminen ainakin aluksi sähköisten liikkumisvälineiden myynti- ja huoltoverkostoon voisi olla hyvä tapa edetä myös Suomessa, keräyspilotin ohjausryhmän puheenjohtajana toiminut Liisa-Marie Santakoski kertoo.

Sähköpyörien akut tulevaisuuden kierrätysongelma?

Myös kestävän kehityksen ja ympäristöystävällisen liikenteen asiantuntija Motiva toivoo valtakunnallista keräysjärjestelmää litiumakuille.

–Sähköpyörien ja sähköisten liikkumisvälineiden akku voi käytännössä päätyä helpommin roskiksiin (tai luontoon) - pienistä sähkölaitteista, työkoneista tai kännyköistä nyt puhumattakaan. Kierrätyksen järjestäminen vaikuttaa järkevältä ja suorastaan välttämättömältä jo senkin takia, että laki sen vaatii. Sähköpyörien määrä luultavasti kasvaa, joten nyt olisi hyvä aika saattaa tämä kuntoon, Motivan johtava asiantuntija Vesa Peltola kertoo Moottorille.

Ladattava auto tarvitsee uutta ja kierrätettyä litiumia

Peltolan mukaan ladattavien ajoneuvojen määrän kasvu voi tulevaisuudessa tuoda ympäristöongelmien lisäksi kustannuksia litiumakkujen valmistajille, jos kierrätysjärjestelmä ei toimi ja kysyntä ylittää tarjonnan.

–Ladattavien autojen myynti kasvaa voimakkaasti, joten jo yksistään niiden akkujen litiumiin tarvitaan tulevaisuudessa sekä uutta että kierrätettyä. Näiden kulkuneuvojen määrät ovat kuitenkin vielä melko pieniä, joten mahdollinen ongelma lienee vasta kasvamassa, Peltola sanoo Moottorille.

Akkutieto.fi:n mukaan sähköpyörien ja tasapainolautojen yleistymisen myötä isoja litiumakkuja voi odottaa palautuvan kierrätykseen lisääntyvissä määrin lähivuosina. Vuonna 2016 isoja kuluttajakäyttöön tarkoitettuja akkuja tuotiin markkinoille jo noin 100 tonnia.

Akkutieto.fi on sähkö- ja elektroniikkalaitteiden, akkujen ja autojen tuottajayhteisöjen yhteistyössä Sähköturvallisuuden Edistämiskeskus ry STEK:in kanssa toteuttama pilottiprojekti. Pilotin tavoite on kerätä kokemuksia kuluttajakäytöstä poistuvien isojen litiumakkujen turvallisesta keräämisestä.

Lähteet: Akkutieto.fi, Motiva Kuvituskuva: Moottorin kuva-arkisto/Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat