4.7.2016 Liikenne Saksa harkitsee päästörajoja sähkö- ja hybridiautojen edistämiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksan hallituksen valmistelemassa lakimuutoksessa maa pyrkii leikkaamaan erityisesti liikenteestä aiheutuvia kasvihuonepäästöjä. Tavoitteena on kannustaa autoteollisuutta ja autoilijoita panostamaan sähköautoiluun. Saksan liittokansleri Angela Merkelin virkamiehistö työskentelee parhaillaan sopiakseen Saksan tulevien vuosikymmenten päästöleikkauksista. Käytännössä lakimuutokset asettaisivat määräajan maan autoteollisuudelle siirtää tuotannon painopiste sähkö- ja hybridiautoihin.Merkelin kanslialla on työn alla Ilmastonsuojelusuunnitelma 2050, joka edellyttäisi fossiilisista polttoaineista aiheutuvien henkilöautopäästöjen leikkaamista 45 prosentilla ja kuorma-autopäästöjen leikkaamista 54 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on leikata maan hiilidioksidipäästöjä peräti 95 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.Lakiluonnoksen mukaan liikenne vastaa noin viidennestä maan kasvihuonekaasuista ja se aiheuttaa maalle noin 50 miljardin euron vuosittaisen laskun tuontiöljynä.Vaikka saksalaiset autovalmistajat ovat viime vuosina panostaneet sähkö- ja hybriditekniikkaan, kyseisten ajoneuvojen määrä Saksan liikenteessä on vielä melko vähäinen. Saksan ajoneuvovirasto KBA arvioi, että maan teillä liikkuu 30 miljoonaa bensiiniajoneuvoa, 14,5 miljoonaa dieselajoneuvoa ja 130 000 ladattavaa hybridiä. Täyssähköisiä autoja maassa on vain 25 000 kappaletta.Ympäristöministeri Michael Schroeren ei kommentoinut lakiehdotusta, mutta mainitsi, että jonkinlainen raamisopimus saattaa olla tarpeen, jotta maan autoteollisuus panostaisi voimakkaammin sähkö- ja hybridiautoihin.Aiemmin tänä vuonna Merkelin hallitus lupasi tuntuvan kannustinohjelman sähköautojen ja hybridien ostajille. Saksan ympäristöministeriö arvelee, että kannustimet voivat johtaa jopa 500 000 sähköauton myyntiin vuoteen 2020 mennessä. Hallituksen tavoitteena on saada tieliikenteeseen miljoona sähköautoa vuoteen 2020 mennessä ja kuusi miljoonaa vuoteen 2030 mennessä.Saksalainen CAM-instituutti puolestaan arvelee, että sähköautojen osuus Saksan autokannasta voi kasvaa nykyisestä 0,6 prosentista jopa 8 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.Lähde: Automotive News Kuva: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Saksan uusi kannustinjärjestelmä tukee sähköautoilijaa 4 000 euron hyvityksellä Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan