4.7.2016

Saksa harkitsee päästörajoja sähkö- ja hybridiautojen edistämiseksi

Saksa harkitsee päästörajoja sähkö- ja hybridiautojen edistämiseksi

Saksan hallituksen valmistelemassa lakimuutoksessa maa pyrkii leikkaamaan erityisesti liikenteestä aiheutuvia kasvihuonepäästöjä. Tavoitteena on kannustaa autoteollisuutta ja autoilijoita panostamaan sähköautoiluun.

Saksan liittokansleri Angela Merkelin virkamiehistö työskentelee parhaillaan sopiakseen Saksan tulevien vuosikymmenten päästöleikkauksista. Käytännössä lakimuutokset asettaisivat määräajan maan autoteollisuudelle siirtää tuotannon painopiste sähkö- ja hybridiautoihin.

Merkelin kanslialla on työn alla Ilmastonsuojelusuunnitelma 2050, joka edellyttäisi fossiilisista polttoaineista aiheutuvien henkilöautopäästöjen leikkaamista 45 prosentilla ja kuorma-autopäästöjen leikkaamista 54 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on leikata maan hiilidioksidipäästöjä peräti 95 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.

Lakiluonnoksen mukaan liikenne vastaa noin viidennestä maan kasvihuonekaasuista ja se aiheuttaa maalle noin 50 miljardin euron vuosittaisen laskun tuontiöljynä.

Vaikka saksalaiset autovalmistajat ovat viime vuosina panostaneet sähkö- ja hybriditekniikkaan, kyseisten ajoneuvojen määrä Saksan liikenteessä on vielä melko vähäinen. Saksan ajoneuvovirasto KBA arvioi, että maan teillä liikkuu 30 miljoonaa bensiiniajoneuvoa, 14,5 miljoonaa dieselajoneuvoa ja 130 000 ladattavaa hybridiä. Täyssähköisiä autoja maassa on vain 25 000 kappaletta.

Ympäristöministeri Michael Schroeren ei kommentoinut lakiehdotusta, mutta mainitsi, että jonkinlainen raamisopimus saattaa olla tarpeen, jotta maan autoteollisuus panostaisi voimakkaammin sähkö- ja hybridiautoihin.

Aiemmin tänä vuonna Merkelin hallitus lupasi tuntuvan kannustinohjelman sähköautojen ja hybridien ostajille. Saksan ympäristöministeriö arvelee, että kannustimet voivat johtaa jopa 500 000 sähköauton myyntiin vuoteen 2020 mennessä. Hallituksen tavoitteena on saada tieliikenteeseen miljoona sähköautoa vuoteen 2020 mennessä ja kuusi miljoonaa vuoteen 2030 mennessä.

Saksalainen CAM-instituutti puolestaan arvelee, että sähköautojen osuus Saksan autokannasta voi kasvaa nykyisestä 0,6 prosentista jopa 8 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.

Lähde: Automotive News Kuva: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat