5.6.2018

Saksan liikenneministeri uhkailee Daimleria jättisakoilla dieselpäästöistä

Saksan liikenneministeri uhkailee Daimleria jättisakoilla dieselpäästöistä

Lehtitietojen mukaan Saksan liikenneministeri ja Daimlerin pääjohtaja ovat keskustelleet dieselmoottoreista isoilla panoksilla.

Saksan liikenneministeri Andreas Scheuer on lehtitietojen mukaan uhannut Daimleria jopa 3,75 miljardin euron sakoilla, mikäli sen dieselmoottoreista aiheutuu merkittävä päästöskandaali. Asiasta kertoi saksalaislehti Der Spiegel viime perjantaina.

Lehtitieto pohjautuu keskusteluihin, joissa Scheuer ja Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche keskustelivat suljettujen ovien takana Mercedes-Benzin dieselautoista. Keskustelu koski sitä, onko Mercedekseltä odotettavissa lisää takaisinkutsuttavia dieselmoottoreita Vito-pakettiautojen lisäksi. Ministeri Scheuer ilmaisi huolensa, että ongelma voisi koskettaa pahimmillaan jopa 750 000:ta Mercedeksen autoa. Liikenneministeriön sakko päästörajojen rikkomisesta voisi olla jopa 5 000 euroa per auto.

Spiegelin mukaan on olemassa merkittäviä todisteita, että Vitojen lisäksi ongelma koskisi myös C-sarjan dieselmalleja. Tietojen perusteella takaisinkutsut saattavat laajentua noin 80 000 autolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Todennäköisesti näkemysero

Daimler on pysynyt kannassaan, jossa se on ilmoittanut noudattavansa Saksan ajoneuvovirasto KBA:n takaisinkutsumääräystä ja toteuttavansa 1,6-litraisilla dieselmoottoreilla varustettuihin Vito-pakettiautoihin uuden moottorinohjausohjelmiston. Yhtiö aikoo kuitenkin valittaa KBA:n päätöksestä luokitella moottorinohjausohjelmisto lainvastaiseksi ja Daimler on valmis viemään asian aina oikeuteen saakka.

Todennäköisimmin viraston ja valmistajan erimielisyydessä on kyse siitä, että Euroopan alueen ajoneuvolainsäädännössä ei ole määritelty selkeästi tilanteita, joissa moottorinohjaus voi ohittaa päästöjärjestelmien käytön. Tällaisiin tilanteisiin kuuluvat esimerkiksi kylmäkäynnistykset sekä tietyt lämpötilarajat, jolloin autovalmistajilla on oikeus ohittaa päästöjärjestelmät moottorin, voimansiirron tai päästöjärjestelmien kestävyyden vuoksi. Lainsäädäntöä pyritään selkiyttämään vuoden 2019 aikana.

Lähde: Reuters / Autoblog Kuva: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat