9.1.2014 Matkailu Sammakoita ja kaunottaria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Stuttgartin Porsche-museo on merkkifanin pyhiinvaelluskohde, joka muistuttaa kävijää ennen kaikkea siitä, että Ferdinand ja Ferry Porsche ovat autoteollisuuden legendoja. Porschen museo sijaitsee vanhan Porschen muotoilukeskuksen osoitteessa – samassa paikassa, missä VW Kupla näki aikoinaan päivänvalon vuonna 1938.Porschen historia kantaa kuitenkin pidemmälle: se alkaa Ferdinand Porschesta (1875–1951).Ensimmäinen Porschen nimeä kantava ajoneuvo oli kahden etupyöriin asennetun sähkömoottorin avulla kulkeva avovaunu: System Lohner-Porsche. Sen syntyi aivan 1800-luvun lopussa. Ajoneuvosta pystyttiin tekemään helposti myös nelivetoinen asentamalla kaksi lisämoottoria takapyöriin. Auton lyijyakut painoivat kuitenkin 1 800 kiloa, joten Porsche päätyi nopeasti käyttämään autossa myös pientä Daimlerilta saatua polttomoottoria. Se toimi laturina sähkömoottoreille. Keksintönä hybridi ei ole siis aivan uusi...Vuonna 1906 Austro-Daimler rekrytoi Porschen muotoilujohtajaksi. Ferdinandin alaisuudessa syntyi lukuisia ajopelejä Euroopan kuninkaallisille. Vuoteen 1916 mennessä Porsche oli kivunnut Austro-Daimerlin johtajaksi. Eripuraisuus muun johtokunnan kanssa autoteollisuuden tulevaisuuden suunnista johti kuitenkin lopulta eroon vuonna 1923.Paria kuukautta myöhemmin Porsche aloitti Daimlerilla ja yleni pian tekniseksi johtajaksi. SSK-Mercedeksen menestys autourheilussa 20-luvun lopulla on vahvasti Porschen ansiota. SSK jäi myös Ferdinandin viimeiseksi Mersuksi.Vuonna 1929 Porsche siirtyi Steyerille, mutta lama ajoi firman vararikkoon. Siksi Porsche perusti vuonna 1931 omaa nimeään kantavan yrityksen.Vuoden 1934 Berliinin autonäyttelyssä eräs viiksekäs itävaltalainen, Saksan silloinen liittokansleri, ilmoitti Saksan tarvitsevan kansan auton. Hitler tilasi Porschelta kolme prototyyppiä. Ferdinand loi Volkswagenin perustat; Kupla syntyi, ja tehdas avattiin vuonna 1938 Wolfsburgiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheiluautoja ja tankkejaEnnen Toista maailmansotaa Porschen ehti kunnostautua myös urheiluautojen suunnittelijana. Yksi tuon ajan helmistä on Auto Unionin Hopeanuoli. Sodan aikana Porsche valjasti taitonsa ennen kaikkea panssarivaunujen suunnitteluun: mm. Tiger ja raskas telatykki Elefant olivat hänen projektejaan.Ferdinand uhrasi myös paljon aikaa lempiharrastukselleen autourheilulle, ja sama veri periytyi myös Ferry-pojan suoniin. Hyvä osoitus tästä on ensimmäinen pelkästään Porschen nimeä kantava auto: legendaarinen 356. Sen valmistus alkoi vuonna 1948 Itävallan Gmündissä, mistä tuotanto siirtyi vuonna 1950 Zuffenhauseniin. Kolmeviiskuutosia tehtiin lopulta eri versioina yhteensä 76 302 kappaletta. Sen seuraajan – 911:sta tuotanto alkoi 1963.Siteet Volkswageniin pysyivät läheisinä koko ajan. Ferry mm. osallistui Kuplan tekniseen kehitykseen 1940- ja 50-lukujen vaihteessa, minkä ansiosta Porsche sai provikkaa jokaisesta Kuplasta.1960-luvulla Porschella aloitti uransa myös Ferdinand Piëch. Ferdinand Porsche oli Piëchin isoisä, ja Ferry oli Piëchin eno. Ei siis ihme, että Piëchin uran ensimmäiset työvuodet 1963–71 sujuivat Zuffenhausenissa. Eräs hänen aikaansaannoksistaan oli legendaarinen 917.Porschelta Piëchin tie vei Audille, missä hän vastasi mm. Audin rallin MM-projektin käynnistämisestä. Vuonna 1993 Piëch siirtyi lopulta VW:lle, missä hän toimi sekä pääjohtajana että hallituksen puheenjohtajana. Vuonna 2002 Piëch jäi virallisesti eläkkeelle, mutta tosiasiassa hän on jatkanut vallan kahvan kääntämistä.Kun muistaa kaiken tämän, ei ole ihme, että Porschen automuseo on yksi maailman hienoimmista. Museoon tutustutaan kiertämällä autoja lähes kronologisessa järjestyksessä. Samalla tuodaan esiin Porschen autojen valmistamisen filosofiaa. Nähtävää ja koettavaa on niin paljon, ettei yksi päivä meinaa riittää. Siksi on hieman sääli, että esillepano on välillä turhankin itsekeskeistä. Vierailijalle tulee helposti se mielikuva, että kaikki merkittävä autoiluun liittyvä on Porschen ansiota.porsche.com/museum/de/Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Matkailu Helsinki – maailman kestävin matkakohde 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera 9.1.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Andy Warholin töitä rahan eteen 8.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: hiekkanietoksissa varovasti edeten 5.1.2025 Matkailu Ajat muuttuvat, ihminen vähemmän: terrorin talo Budapestissa on hyvä muistutus siitä 5.1.2025 Matkailu Tunisian helmi – sinivalkoinen helmi Sidi Bou Said 3.1.2025 Klassikko Freyn Mazda-museo on kiertomäntäkirkko Münchenin lähellä 3.1.2025 Matkailu Päivän kuva: neulansilmästä tirkistelyä nykyaikana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti