19.3.2025

Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön

Kuva Audi

Audi A4 Avant Duo ei tosin ollut samanlainen myyntimenestys kuin japanilaiset hybridipioneerit, ihan jo siitä syystä, että sitä valmistettiin hyvin rajoitetusti.

Polttomoottoria ja sähkömoottoreita eri tavoin yhdistelevät hybridiautot ovat tulleet automaailmaan jäädäkseen. Tilanne on suurimmaksi osaksi sellainen, että on huomattavan vaikea löytää markkinoilta ne automallit, jotka eivät sisällä hybriditekniikkaa muodossa tai toisessa, kuin ne, jotka sisältävät.

Tällainen tilanne varmasti oli mielessä ensimmäiset hybridiautot kuluttajakäyttöön tuoneilla pioneereilla lähes 30 vuotta sitten, vaikka matkaa nykytilanteeseen oli vielä monessakin mielessä paljon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi A4 Avant Duo

Jos suurelta yleisöltä kysyttäisiin, kuka tai ketkä olivat hybridiautojen varhaisia uranuurtajia, ja saivat polttomoottorin ja sähkömoottorin nerokkaasti yhdistäneen voimalinjan ensimmäisenä tuotantoon asiakkaita varten, vastaukset kohdistuisivat varmasti Toyotaan ja myös Hondaan. Suuri yleisö olisi täten aivan oikeassa.

Japanilaisjätit eivät kuitenkaan olleet ainoita varhain liikkeellä hybridiautojen kanssa. Eurooppalaisvalmistajista omansa ehti ensimmäisenä esittelemään saksalaisvahvistus Audi, jolla oli tarjota aika erilainen ratkaisu kuin Toyotalla ja Hondalla.

Siinä missä ensimmäiset massatuotetut hybridiautot, Toyota Prius ja Honda Insight 1990-luvun loppupuolelta, olivat jo ulkoisestikin korostuneen ja huomiotaherättävän "ekoautomaisia" ja voisiko sanoa jopa "nörttimäisiä", Audin lähestymistapa omaan ekoautoonsa oli rakentaa se olemassaolevasta suosikkifarmarista.

Näin Audin ensimmäisen hybridin, tuonaikaisella kielellä Duon pohjaksi otettiin B5-sukupolven eli ensimmäisen sukupolven A4 Avant.

Ja mikä vielä erikoisempaa, siinä missä Toyotalla ja Hondalla oli käytössään itselataava bensiinikäyttöinen hybridivoimalinja, tarjosi Audi dieselmoottoriin yhdistettyä lataushybridiä.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat