19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön Teksti Benjamin Helander Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4 Avant Duo ei tosin ollut samanlainen myyntimenestys kuin japanilaiset hybridipioneerit, ihan jo siitä syystä, että sitä valmistettiin hyvin rajoitetusti. Polttomoottoria ja sähkömoottoreita eri tavoin yhdistelevät hybridiautot ovat tulleet automaailmaan jäädäkseen. Tilanne on suurimmaksi osaksi sellainen, että on huomattavan vaikea löytää markkinoilta ne automallit, jotka eivät sisällä hybriditekniikkaa muodossa tai toisessa, kuin ne, jotka sisältävät. Tällainen tilanne varmasti oli mielessä ensimmäiset hybridiautot kuluttajakäyttöön tuoneilla pioneereilla lähes 30 vuotta sitten, vaikka matkaa nykytilanteeseen oli vielä monessakin mielessä paljon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi A4 Avant DuoJos suurelta yleisöltä kysyttäisiin, kuka tai ketkä olivat hybridiautojen varhaisia uranuurtajia, ja saivat polttomoottorin ja sähkömoottorin nerokkaasti yhdistäneen voimalinjan ensimmäisenä tuotantoon asiakkaita varten, vastaukset kohdistuisivat varmasti Toyotaan ja myös Hondaan. Suuri yleisö olisi täten aivan oikeassa. Japanilaisjätit eivät kuitenkaan olleet ainoita varhain liikkeellä hybridiautojen kanssa. Eurooppalaisvalmistajista omansa ehti ensimmäisenä esittelemään saksalaisvahvistus Audi, jolla oli tarjota aika erilainen ratkaisu kuin Toyotalla ja Hondalla. Siinä missä ensimmäiset massatuotetut hybridiautot, Toyota Prius ja Honda Insight 1990-luvun loppupuolelta, olivat jo ulkoisestikin korostuneen ja huomiotaherättävän "ekoautomaisia" ja voisiko sanoa jopa "nörttimäisiä", Audin lähestymistapa omaan ekoautoonsa oli rakentaa se olemassaolevasta suosikkifarmarista. Näin Audin ensimmäisen hybridin, tuonaikaisella kielellä Duon pohjaksi otettiin B5-sukupolven eli ensimmäisen sukupolven A4 Avant. Ja mikä vielä erikoisempaa, siinä missä Toyotalla ja Hondalla oli käytössään itselataava bensiinikäyttöinen hybridivoimalinja, tarjosi Audi dieselmoottoriin yhdistettyä lataushybridiä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle