12.2.2025

Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille

Kuva Mercedes-Benz

Superauton moottori tila-autossa. Miksi ei? Jostain syystä ei, koska Mercedes-Benz B 55 AMG jäi yhden kappaleen konseptiksi.

Isot polttomoottorit eivät ole tällä hetkellä muodissa, tai pikemminkin niiden ei haluta olevan muodissa, ainakaan jos eurooppalaisilta päättäjiltä kysytään. Myös autonvalmistajat ovat luonnollisesti mukana tässä trendissä, joka on johtanut sekä sähköistymiseen että niin kutsuttuun downsizingiin, laajalti myös luksus- ja superautomaailmassa.

Mercedes-AMG muun muassa herätti huomiota nykyisen W206-polven C 63:n kohdalla, kun aiemmin totuttu muskeliautomainen V8 vaihtuikin kliiniseen 2,0-litraiseen rivineloseen sähköavustuksilla. Näiden olosuhteiden vallitessa tuntuu suorastaan hullulta, että Mercedes päätyi vain 14 vuotta sitten viemään ison V8:n ilosanomaa jopa tila-auto B-sarjaan asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz B 55

Tämä ensimmäisen sukupolven B-sarjaa eli W245-korimallia edustava yksilö putkahti Mercedeksen lounaissaksalaisen Rastattin tehtaan uumenista alkujaan nelisylinterisellä turbodieselillä varustettuna Mercedes-Benz B 200 CDI:nä vuonna 2010. Se olisi voinut päätyä mihin tahansa päin Eurooppaa seesteiseksi perheautoksi.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat