19.11.2023

Seat-museo: pilven muotoinen ja virtuaalisesti kaikkien vierailtavissa

Kuva Vesa Eskola

Seatin yli 70-vuotinen historia autonvalmistajana on näillä näkymin päättymässä sähköiseen aikakauteen siirryttäessä, kun Cupra ottaa vetovastuun Espanjassa. Onneksi Seatin polttomoottoristen autojen historiaa on helppo muistella.

Seatilla on olemassa hieno automuseo sen 1950-luvulla Barcelonan vapaakauppa-alueelle, Zona Francaan, pystyttämän vanhan tehtaan vanhoissa tiloissa. Harmi vain, ettei tuo tehtaan oma museo ole koskaan ollut avoinna yleisölle. Olemme käyneet siellä parikin kertaa, ja ajaneet samalla Seatin klassikoita.

Seatin historiaa muisteleville on onneksi avoinna toinen museo, ja se on helposti kenen vain vierailtavissa. Se löytyy tämän linkin takaa. Varoituksena sivu tosin avautuu yhtä nopeasti kuin mitä espanjalainen siesta kestää...

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

70 vuoden historia nopeasti

Kertaus on opintojen äiti, joten tässä Seatin historia lyhyesti. Espanja vältti toisen maailmansodan mutta oli silti sodan jälkeen taloudellisesti heikossa hapessa. Autoteollisuus oli hyvä keino saada maa pyörilleen, kun rajat taas avautuivat.

Ensimmäinen Barcelonan tehtaan linjalta valmistunut Seat oli mallimerkinnältään 1400. Se pohjautui vahvasti samaa numerosarjaa kantavaan Fiatiin. Auton virallinen valmistumispäivä oli 13. marraskuuta 1953 eli lähes päivälleen 70 vuotta sitten. Mitenkään huimaa ei tahti alkuaikoina ollut, sadastuhannes auto valmistui vasta vuonna 1960.

Fiatin tuotteilla mentiin 70-luvun puoliväliin asti, joskin Seatien kotimaisuusaste oli yli 90 prosenttia. Eivätkä kotimarkkinat tietenkään riittäneet. Ensimmäiset vientiautot lähtivät maailmalle Barcelonasta vuonna 1965 – ja komeasti lentorahtina Kolumbiaan.

Suomeen ensimmäiset Seatit rantautuivat 1960- ja 70-lukujen taitteessa. Ne tulivat Suomeen tosin hieman salaa. Nuo autot olivat Kuussatasia, ja niitä tuotiin meille Espanjasta, kun niiden tuotanto Italiassa loppui. Espanjalaisesta alkuperästä huolimatta autot saivat keulalleen Fiatin logot.

Vuonna 1975 valmistui Seatin ensimmäinen omaa tuotantoa oleva malli, 1200 Sport. Yhteistyö Fiatin kanssa loppui vuonna 1982.

Seat tarvitsi uuden kumppanin, ja yksi kiinnostuneista oli Volkswagen. Saksalaiset eivät olleet vielä tuolloin merkittävä tekijä maailman automarkkinoilla, joten Seat kävi keskusteluja samaan aikaan myös Mitsubishin, Nissanin ja Toyotan kanssa.

VW jyräsi lopulta vastustajansa, ja lisenssillä valmistettujen Santana-Passatien sekä Derby-Polojen tuotanto alkoi Espanjassa vielä vuoden 1982 aikana.

Vuonna 1986 VW hankki 51 prosentin enemmistöosakkuuden Seatista, ja vielä samana vuonna se nosti omistuksensa 75 prosenttiin. Neljä vuotta myöhemmin omistusosuus nousi 99,9 prosenttiin.

Suomeen Seat rantautui lopulta virallisesti vuonna 1985 surullisen kuuluisan System Porsche Ibizan myötä. Auto oli perustaltaan yhä Fiat. Ibizan kanssa meille rantautui myös Seat Malaga, ja sekin oli tunnettu nopasta kukkaan puhkeamisestaan.

Yksi museon mielenkiintoisen kokoelman ”mitä jos” -helmiä on myös vuoden 1989 avonainen Ibiza-konsepti, joka oli hyvin lähellä päätyä tuotantoon asti.

Seatin kulta-aikaa Suomessa olivat 1990-luvun loppu ja 2000-luvun alku. Järkevän hintaiset ja taloudelliset autot löysivät ottajansa, ja etenkin Cordoba-farmari pihillä SDI-dieselillä oli kova luu. Sporttinen imagokin oli haussa jo tuolloin vahvempien TDI-koneiden avulla. Kalle Rovanperän Harri-isä ajoi jopa rallin MM-sarjassa kolmanneksi Seatilla vuonna 1999.

Viimeinen auto Barcelonan tehdashalleista lähti ulos 7. huhtikuuta 1998. Uusi tehdas Martorelliin oli avattu jo yli viisi vuotta aikaisemmin. Vanhan tehtaan tiloihin jäi kuitenkin joitakin toimintoja, kuten esimerkiksi peltiprässäämö.

Vietämme hiljaisen hetken tuon paikan yli 70 vuotta vanhaa historiaa muistellen.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat