19.11.2023 Matkailu Seat-museo: pilven muotoinen ja virtuaalisesti kaikkien vierailtavissa Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seatin yli 70-vuotinen historia autonvalmistajana on näillä näkymin päättymässä sähköiseen aikakauteen siirryttäessä, kun Cupra ottaa vetovastuun Espanjassa. Onneksi Seatin polttomoottoristen autojen historiaa on helppo muistella. Seatilla on olemassa hieno automuseo sen 1950-luvulla Barcelonan vapaakauppa-alueelle, Zona Francaan, pystyttämän vanhan tehtaan vanhoissa tiloissa. Harmi vain, ettei tuo tehtaan oma museo ole koskaan ollut avoinna yleisölle. Olemme käyneet siellä parikin kertaa, ja ajaneet samalla Seatin klassikoita.Seatin historiaa muisteleville on onneksi avoinna toinen museo, ja se on helposti kenen vain vierailtavissa. Se löytyy tämän linkin takaa. Varoituksena sivu tosin avautuu yhtä nopeasti kuin mitä espanjalainen siesta kestää...Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy70 vuoden historia nopeastiKertaus on opintojen äiti, joten tässä Seatin historia lyhyesti. Espanja vältti toisen maailmansodan mutta oli silti sodan jälkeen taloudellisesti heikossa hapessa. Autoteollisuus oli hyvä keino saada maa pyörilleen, kun rajat taas avautuivat.Ensimmäinen Barcelonan tehtaan linjalta valmistunut Seat oli mallimerkinnältään 1400. Se pohjautui vahvasti samaa numerosarjaa kantavaan Fiatiin. Auton virallinen valmistumispäivä oli 13. marraskuuta 1953 eli lähes päivälleen 70 vuotta sitten. Mitenkään huimaa ei tahti alkuaikoina ollut, sadastuhannes auto valmistui vasta vuonna 1960.Fiatin tuotteilla mentiin 70-luvun puoliväliin asti, joskin Seatien kotimaisuusaste oli yli 90 prosenttia. Eivätkä kotimarkkinat tietenkään riittäneet. Ensimmäiset vientiautot lähtivät maailmalle Barcelonasta vuonna 1965 – ja komeasti lentorahtina Kolumbiaan.Suomeen ensimmäiset Seatit rantautuivat 1960- ja 70-lukujen taitteessa. Ne tulivat Suomeen tosin hieman salaa. Nuo autot olivat Kuussatasia, ja niitä tuotiin meille Espanjasta, kun niiden tuotanto Italiassa loppui. Espanjalaisesta alkuperästä huolimatta autot saivat keulalleen Fiatin logot.Vuonna 1975 valmistui Seatin ensimmäinen omaa tuotantoa oleva malli, 1200 Sport. Yhteistyö Fiatin kanssa loppui vuonna 1982.Seat tarvitsi uuden kumppanin, ja yksi kiinnostuneista oli Volkswagen. Saksalaiset eivät olleet vielä tuolloin merkittävä tekijä maailman automarkkinoilla, joten Seat kävi keskusteluja samaan aikaan myös Mitsubishin, Nissanin ja Toyotan kanssa.VW jyräsi lopulta vastustajansa, ja lisenssillä valmistettujen Santana-Passatien sekä Derby-Polojen tuotanto alkoi Espanjassa vielä vuoden 1982 aikana.Vuonna 1986 VW hankki 51 prosentin enemmistöosakkuuden Seatista, ja vielä samana vuonna se nosti omistuksensa 75 prosenttiin. Neljä vuotta myöhemmin omistusosuus nousi 99,9 prosenttiin.Suomeen Seat rantautui lopulta virallisesti vuonna 1985 surullisen kuuluisan System Porsche Ibizan myötä. Auto oli perustaltaan yhä Fiat. Ibizan kanssa meille rantautui myös Seat Malaga, ja sekin oli tunnettu nopasta kukkaan puhkeamisestaan.Yksi museon mielenkiintoisen kokoelman ”mitä jos” -helmiä on myös vuoden 1989 avonainen Ibiza-konsepti, joka oli hyvin lähellä päätyä tuotantoon asti.Seatin kulta-aikaa Suomessa olivat 1990-luvun loppu ja 2000-luvun alku. Järkevän hintaiset ja taloudelliset autot löysivät ottajansa, ja etenkin Cordoba-farmari pihillä SDI-dieselillä oli kova luu. Sporttinen imagokin oli haussa jo tuolloin vahvempien TDI-koneiden avulla. Kalle Rovanperän Harri-isä ajoi jopa rallin MM-sarjassa kolmanneksi Seatilla vuonna 1999.Viimeinen auto Barcelonan tehdashalleista lähti ulos 7. huhtikuuta 1998. Uusi tehdas Martorelliin oli avattu jo yli viisi vuotta aikaisemmin. Vanhan tehtaan tiloihin jäi kuitenkin joitakin toimintoja, kuten esimerkiksi peltiprässäämö.Vietämme hiljaisen hetken tuon paikan yli 70 vuotta vanhaa historiaa muistellen.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous