16.2.2024

Siis mitä?! – Nousiko Ford Fiesta ST juuri kuolleista jopa 285-heppaisena Transitina takasiivellä?

Ainakin jotain sinnepäin. Kuten myös Rangerista, Ford julkisti uudesta Transit Customista äärimmäisen houkuttelevan näköisen MS-RT -malliversion, ja ihan vain huvin vuoksi.

Automaailmassa erityisesti meillä autohulluilla yksi nykyajan suurimmista huolenaiheista on se, etteivät autonvalmistajat uskalla enää hauskuutella. Ne tapaavat ottamaan varman päälle ja monet pidetyt mutta huonosti tuottavat autoluokat katoavat kovaa vauhtia. Siksi onkin erityisen piristävää, kun Ford keskellä lumisateista tiistaipäivää työntää tuutista leikillään mutta samalla niin tosissaan jotain sellaista kuin Transitin muskeleilla, asiakaskäyttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehtaan tuningia

Ei ole varmaankaan yhtään automallia, johon joku virityspaja tai ihan vaikka yksityishenkilö ei olisi joskus keksinyt asentaa korisarjoja. Nyt Ford on tehnyt sellaiset vuoden pakettiautoksikin valittuun Transit Customiin aivan itse, ja lopputuloshan on varsin siisti. Tuntuvat levitykset, näyttävä takasiipi, muut ilmanohjaimet sekä 19-tuumaiset vanteet sporttirengastuksineen tekevät MS-RT:stä erittäin räyhäkkään näköisen pakettiauton.Sisälläkin avautuu sporttinen tunnelma urheiluistuimineen sekä ohjauspyörineen, jonka huipulta löytyy legendaarinen kello 12:n viiva.

Fordhan esitteli Goodwoodin Festival of Speedissä vuonna 2022 Electric Supervanin, joka tuotti 2 000 hevosvoimaa ja kiihtyi nollasta sataan "alle kahden sekunnin". Transit Custom MS-RT on kuitenkin vain varustetaso, eikä se tuo voimalinjoihin tehonlisäyksiä.

Voimalinjoja MS-RT:n ympärille tarjotaan sen sijaan useita, Transit Customin käyttövoimavalikoima kun on varsin laaja. Dieselin ja lataushybridin lisäksi muskelit saa siis täyssähköiseen E-Transit Customiin, mikä tarkoittaa varsin tervettä 210 kilowatin eli 285 hevosvoiman pakettiautoa. Suorituskykylukemat, massat ja tilavuudet ovat muskeleista huolimatta yhtä hyvät kuin muissakin Transit Custom -malliversioissa.

Villinä korttina heitettäköön vielä, että kun kerran Volkswagen Transporter tulee seitsemännessä sukupolvessaan olemaan Transit Customin sisarmalli, miten olisi MS-RT:n inspiroimana Transporter GTI?

Street truckin paluu

Avolavoihin on toki panostettu kaikki nämä vuodet, mutta niiden valmistajat ovat viimeisen parin vuosikymmenen aikana keskittyneet niiden modauksissa muodikkaasti isoihin renkaisiin, korkeisiin maavaroihin ja muihin aavikkorallipiirteisiin.

Ford Ranger MS-RT palauttaakin muotiin street truckit eli kauan kadoksissa mutta muinoin kovassa huudossa olleet katuavolavat. Moisesta saatiin vihiä muun muassa viime vuoden SEMA Show'ssa, johon Toyota toi Tacoma X Runnerin, tuotantolupauksen kera.

Ranger MS-RT:n muskelit ovat vähintään yhtä näyttävät kuin Transit Custom -kaimansa. Muokkaukset tekevät autosta ensinnäkin 40 millimetriä perus-Rangeria matalamman. Korin levitykset puolestaan tarkoittavat MS-RT:n olevan peräti 82 milliä leveämpi kuin muut Rangerit ja auton vakauttamiseksi myös raideleveys on kasvanut miltei saman verran. Auto on lisäksi saanut joitain aerodynamiikkapäivityksiä, kuten ankanpyrstö-spoilerin. Puhutaan siis todellisista muokkauksista.

Myöskään Rangerin tapauksessa MS-RT ei tarkoita voimalinjapäivityksiä, mutta 3,0-litraisen diesel-V6:n 240 hevosvoiman ja 600 newtonmetrin turvin 1 000 kilon lavakuorma ja 3 500 kilon perävaunu tulevat hoidetuksi takuuvarman näyttävästi perille.

Ja edelleen, miten olisi Amarok GTI?

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat