4.1.2024 Autoilu Sillat sairastavat, mistä löytyisi 340 miljoonaa euroa korjauksiin? Café Kailas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väyläviraston asiantuntija: ”Maantiesiltojen korjauksiin pystytään tällä hetkellä kohdentamaan noin 75 miljoonaa euroa vuosittain, kun tarve olisi yli 100 miljoonaa euroa, jotta korjausvelan kasvua pystyttäisiin hillitsemään.” Maanteiden kunto on huonontunut huolestuttavalla vauhdilla. Yksi murheenkryyni ovat maantiesillat, joista moni on tulossa peruskorjausikään. Sillan kehnontunut kunto voi tarkoittaa painorajoituksia ja se taas tietää elinkeinoelämän kuljetuksille eli raskaalle liikenteelle kiertoreittejä ja kustannuksia.Valtion tiestöstä vastaavan Väyläviraston ylläpitämien maantie- ja rautatiesiltojen keskimääräinen kunto on viimeisten vuosien aikana heikentynyt. Siltoja on vanhentunut runsaasti yhtä aikaa, ja samanaikaisesti korjauksia on resurssisyistä tehty liian vähän tarpeeseen nähden.Väyläviraston asiantuntija, taitorakenneyksikön päällikkö Markku Äijälä kiteyttää ongelman.– Maantiesiltojen korjauksiin pystytään tällä hetkellä kohdentamaan noin 75 miljoonaa euroa vuosittain, kun tarve olisi yli 100 miljoonaa euroa, jotta korjausvelan kasvua pystyttäisiin hillitsemään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJo liki 800 huonokuntoista siltaaSuomen siltojen kuntoa seurataan tarkasti eikä Suomessa ole tapahtunut dramaattisia siltojen romahtamisia, joita on sattunut maailmalla. Noin 95 prosenttia maantiesilloista on yhä erittäin hyvässä, hyvässä tai tyydyttävässä kunnossa.Suomen valtio omistaa noin 15 000 maantiesiltaa, joista huonokuntoisiksi luokiteltiin vielä vuonna 2015 noin 600. Vuonna 2022 lukema oli jo lähes 800 siltaa. Ei ole yllätys, että vastaavasti hyvässä kunnossa olevien maantiesiltojen lukumäärä on pudonnut samalla ajanjaksolla reippaasti.Ikä ja kunnossapidon hintaÄijälä taustoittaa nykykurimuksen syntysyitä. Siltojen keskimääräinen kunto on heikentynyt ensisijaisesti kahdesta syystä.– Moni 1960–70-luvuilla rakennettu silta on vanhentunut ja siirtynyt luokitukseltaan huonokuntoiseksi samoihin aikoihin. Toiseksi kunnossapidon kustannustaso on noussut selvästi muun muassa Venäjän aloittaman hyökkäyssodan jälkeen. Rahalla saadaan yksinkertaisesti vähemmän, Äijälä kertoo.340 miljoonan euron korjausvelkaSiltojen laskennallinen korjausvelka on kivunnut 340 miljoonaan euroon. Jos silta joudutaan korjaamisen sijaan uusimaan, nousee kustannustaso entisestään.Äijälän mukaan Suomen siltojen vaurionsietokyky on edelleen kuitenkin varsin hyvä. Se tarkoittaa, että mahdolliset vauriot havaitaan ennen kuin sillan kunto muuttuu kriittiseksi.– Yksittäisiä huonokuntoisia maantiesiltoja kuitenkin löytyy käytännössä joka puolelta maata. Jos alueella on vanhempi tieverkko, löytyy sieltä myös vanhempia ja siten todennäköisesti huonokuntoisempia siltoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiltojen kunto säännöllisessä seurannassaSiltojen kuntoa on puitu Suomessa viime kuukausina ahkerasti mediassa ja myös sosiaalisessa mediassa. Parta on pärissyt sitä tanakammin, mitä keskeisemmästä sillasta eli liikenteellisestä pullonkaulasta on ollut kyse.Keskustelua on käyty yksittäisistä silloista etenkin Kaarinan ja Paraisilla välillä sijaitsevan Kirjalansalmen sillan, Kiteellä sijaitsevan Syrjäsalmen ratasillan sekä Taipaleen kanavasillan tilanteesta.Kulosaaren silta Helsingissä puretaanNäyttävästi on myös ollut esillä – myös valtakunnallisessa mediassa – Helsingin kaupungin omistama ja ylläpitämä Kulosaaren silta, jossa on havaittu halkeamia. Keskeisen sisääntuloväylän silta joudutaan purkamaan ja rakentamaan uudelleen. Alustavasti on arvioitu, että siltatyöt aloitetaan vuonna 2025 ja töiden kesto tulee olemaan 2–3 vuotta.– Yllä mainittujen siltojen ongelmat ovat löytyneet normaalien prosessiemme mukaisesti. Silloille tehdään yleistarkastus viiden vuoden välein, ja tarvittaessa tarkempi erikoistarkastus, Äijälä taustoittaa.Hän kertoo, että mikäli sillassa huomataan jotain poikkeavaa, otetaan se tiiviimpään seurantaan nopean reagointikyvyn takaamiseksi.– Prosesseista huolimatta voi toisinaan käydä niin, että jonkin sillan kunto heikkenee oletettua nopeammin.Kaikkea muuta kuin valoisat näkymätTulevaisuus Suomen siltojen suhteen ei näytä erityisen auvoisalta.Väyläviraston asiantuntijat arvioivat, että tulevina vuosina siltojen keskimääräinen kunto jatkanee laskuaan. Siltoja korjataan tai uusitaan noin sata vuodessa, mutta samanaikaisesti vanhimmasta päästä luokitellaan huonokuntoisiksi taas uusia siltoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päällystystä tarvittaisiin 4 000 km/vuosi Teiden heikentyvä kunto voi tarkoittaa myös alennettuja ajonopeuksia, kiertoreittejä, siltojen painorajoituksia – ja uhkia liikenneturvallisuudelle. Päällystettyjä maanteitä on Suomessa noin 51 500 kilometriä, ja niistä huonokuntoisia oli vuoden 2022 lopussa noin 8 000 kilometriä. Nykyisillä päällystysmäärillä korjausvelkaa ei saada hoidetuksi. Tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa. Tähän päästiin viimeksi vuonna 2020. Suomen tieverkon kunto on heikentynyt vuosien ajan ja korjausvelka on kasvamassa – myös päällystyksessä tarvittavien raaka-aineiden kuten bitumin maailmanmarkkinahinnan kohottua – tänä vuonna jo 2,4 miljardin euron suuruiseksi. Autoliitto huolissaanSuomen suurin auton käyttäjien etujärjestö Autoliitto on ollut jo kauan huolissaan tiestön kunnosta. Perusteet huolelle ovat näkyvissä kaikille, jotka ovat olleet auton ratissa: kuoppia, murtumia, painumia, siltojen painorajoituksia, kiertoreittejä ja rapautuvia pikapaikkauksia.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on tähdentänyt teiden ensiarvoista merkitystä koko maan hyvinvoinnille: ”Tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia niin henkilö- kuin tavaraliikenteestä. Varsinkin niukkuutta jaettaessa se pitää ottaa huomioon ja rahoitusta pitää painottaa sinne, missä siitä on eniten kansantaloudellista hyötyä.”Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto, Autoliittoa:5:{i:0;s:6:"145787";i:1;s:6:"146974";i:2;s:6:"133495";i:3;s:6:"147740";i:4;s:5:"94708";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Autoilu Antti Nevalainen on Vuoden tiepalvelumies 2025 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster