20.8.2024

Sillat sairastavat – Suomessa on 862 huonokuntoista maantiesiltaa

Kuva Jari Saarentaus

Yksi murheenkryyni Suomen tiestöllä ovat sillat, joista moni on tullut jo peruskorjausikään. Jos niitä ei korjata ajoissa, nousevat kustannukset. Painorajoitukset ja kiertotiet heikentävät sekä ajettavuutta että saavutettavuutta.

Maantiesiltojen huono kunto johtaa nopeus- ja painorajoituksiin, joiden takia kuljetuskustannukset kasvavat, matka-ajat pitenevät ja matka-aikojen ennakoitavuus heikkenee.

Kyse on saavutettavuudesta ja liikkumiseen käytettävästä ajasta: jos jokin tieosuus ja sillä olevat sillat pääsevät tarpeeksi kehnoon kuntoon, voi se aiheuttaa matkantekoa hidastavia kiertoreittijärjestelyjä.

Väylävirastossa on laskettu, että jotta väylien riittävä kunnossapitotaso voidaan varmistaa, tulisi vuosittaisen perusväylänpidon budjetin olla vähintään 1,6 miljardia euroa.

Väyläviraston omistuksessa on noin 15 000 maantiesiltaa. Uuden kuntoluokituksen perusteella huonokuntoisten siltojen määrä jatkaa edelleen kasvuaan. Vuodenvaihteessa huonokuntoisia maantiesiltoja oli 862.

Noin 6 prosenttia maantiesilloista on huonokuntoisia, noin 29 prosenttia tyydyttäväkuntoisia ja noin 65 prosenttia hyväkuntoisia.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat