14.2.2024 Ajoneuvot Škoda Octavia faceliftattiin – suosikkimalli puolustaa asemiaan entistäkin parempana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavian elinkaaripäivitys tuo tullessaan muun muassa uudistetun ilmeen uusine valoineen, tekoälyä hyödyntävän uuden tietoviihdejärjestelmän sekä aiempaa tehokkaamman Octavia RS:n. Škoda Octavia on betonoinut asemansa eräänä Suomen suosituimmista henkilöautomalleista, ja se kykenee edelleen tehokkaasti painimaan katumaasturikilpailijoitaan vastaan. Esimerkiksi viime vuonna Octavia ylsi ensirekisteröintitilastossa sijalle kolme, Toyota Corollan jälkeen ja ennen Škodan sähkökatumaasturi Enyaqia.Nyt saatu melko perinteinen facelift muine parannuksineen tuskin ainakaan haittaa vahvaa myyntiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähdetään liikkeelle faceliftistäUudistettu Octavia on siis helppo tunnistaa jo ulkoapäin, sillä se on saanut uudet valot sekä eteen että taakse, ja myös puskureita on muokattu kummassakin päässä. Itse asiassa etu- ja takapuskureiden uudelleenmuotoilu on johtanut auton pidentymiseen noin senttimetrillä, kokonaispituuden asettuessa nyt kahta milliä vaille 4,7 metriin. Niin ikään etusäleikkö on kokenut selvän uudistuksen, yhdistyen nyt tiiviisti ajovalojen muotokieleen.Uusissa ajovaloissa on kaksi LED-moduulia. Ajovaloyksiköiden ulommat kaksois-LED-moduulit tuottavat lähi- ja kaukovalot. Sisemmässä ledimoduulissa on puolestaan 36 erillistä matriisisegmenttiä kahdessa rivissä, mikä on sisemmässä LED-moduulissa on 36 erillistä matriisisegmenttiä kahdessa rivissä, mikä on valmistajan mukaan 12 segmenttiä aiempaa enemmän.Octavian keulalla on nyt uudet led-ajovalot ja korkeampien varustetasojen osalta tehokkaat led-matriisiajovalot sekä aiempaa rohkeammat led-huomiovalokuviot. Varsinkin etuvalojen muodoissa on nähtävissä viittauksia Škodan kotimaan Tšekin lippuun, vähän samalla tavalla kuin Mini tapaa muotoilla takavalot Union Jack -tyyliin.Takavalot yltävät takaluukun puolelle asti, ja korkeampien varustetasojen osalta ne toimittavat myös saatto-/tervetulovalojen virkaa.Entistä älykkäämpi OctaviaOctavian kojelaudan uudistus on sukua sekä hiljattain päivitetylle sukulaismalli Volkswagen Golfille että viime vuonna uusiksi menneille Škoda Superbille ja -Kodiaqille.Kuten on Golfin laita, myös Octavia saa nyt ChatGPT:n tekoälyn osaksi tietoviihdejärjestelmänsä Laura -puheohjausta. ChatGPT ei kuitenkaan valmistajan vakuuttelujen mukaan kerää kuljettajan tietoja, ja poistaa keskustelut hetimiten järjestelmästä. ChatGPT:n tehtävä on puuttua peliin vain niissä tilanteissa, joissa puheohjaus ei osaa vastata kuljettajan pyyntöön.Tarjolle on tulossa ainakin neljä varustetasoa, jotka ovat Essence, Selection, SportLine sekä RS. Lisäksi sisustukseen saadaan yhdeksän erilaista designvaihtoehtoa.Perusmalleista löytyy 10-tuumainen tietoviihdenäyttö, mutta varustetasoja ylöspäin kelatessa vastaan tulee Golfistakin tuttu uusi 13 tuuman ruutu. Monet auton toiminnoista on keskitetty näyttöruudulle, mutta myös fyysisiä nappeja löytyy tietyille keskeisille toiminnoille, ei kuitenkaan esimerkiksi ilmastoinnin säädöille, jotka täytyy hoitaa aina kosketusnäytön kautta. Superbista ja Kodiaqista tuttuja smart dial -mininäyttöjä ei siis ole Octavian kojelautaan mahdutettu. Kuljettajalla on vakiona 10-tuumainen digitaalimittaristo. Niin ikään kaksialueinen automaatti-ilmastointi on vakiovaruste kautta malliston.Päivitetty avaimeton keskuslukitus ja käynnistys eli KESSY lukitsee keskuslukituksen automaattisesti, kun kuljettaja poistuu avaimineen autosta yli 1,5 metrin päähän. Vastaavasti järjestelmä avaa keskuslukituksen, kun kuljettaja tulee avain mukanaan vähintään tuon puolentoista metrin päähän autosta.Uusina ajoavustimina Octaviaan tulevat tarjolle edelleen kehitetty automaattinen pysäköintiavustin sekä etäpysäköintiavustin Remote Park Assist, jota hallitaan kännykkäsovelluksen avulla. Turvavarusteiden puolella uutta on jatkokehitetty kuljettajan vireystason tunnistusjärjestelmä, joka käyttää toiminnassaan aiempaa monipuolisempia tietoja kuljettajan toiminnan analysoinnissa. Lisäksi uudistuneeseen Octaviaan tulee saataville yhteensä 10 turvatyynyä.Älypuhelimella Octavian digitoimintoja on mahdollista edelleen jatkaa, ja niiden ylläpitoon auton keskikonsolista löytyy Phone Box -älypuhelintelakka, joka sekä lataa puhelinta langattomasti 15 watin virralla että jäähdyttää latautumisessa kuumenevaa älylaitetta. USB-C -pistokkeet työntävät aiempaa reilusti tehokkaampaa 45 watin virtaa.20 heppaa lisää ÄrrässääŠkoda Octavian todennäköisesti himoituin versio on sporttimalli Octavia RS. Sen 2,0-litrainen ahdettu bensiinimoottori tuottaa nyt jopa 195 kilowattia eli 265 hevosvoimaa, tarkoittaen 20 hevosvoiman tehonlisäystä. RS tulee aina 7-lovisen DSG:n kanssa, ja siinä on muun muassa 15 millimetriä madallettu alusta sekä 19-tuumaiset sporttivanteet.RS:n sukulainen on Octavian nelivetoversio, jossa sama 2,0-litrainen tuottaa 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa. 4x4 tulee tosin tarjolle vasta vuoden 2024 puolella. Muut bensiinimallit ovat hienoisesti ehostettuja 1,5-litraisia, joko 85 tai 110 kilowatin tehoisina. Yhdistettynä käsivaihteiston sijaan DSG:hen, puolitoistalitraiset tulevat 48 voltin kevythybriditekniikan kera, jolloin rullaaminen on mahdollista moottori täysin sammutettuna. Dieselpuolella moottorivaihtoehtoja on kaksi. Ne ovat 2,0-litraisen TDI:n kaksi eri tehoversiota, 85- ja 110 kilowatin tehoisina.Skarpin oloisesti uudistetun Škoda Octavian ennakkomyynti alkaa kuluvan kevään aikana, jolloin selviävät myös hinnat.Lähde ja kuvat: Škoda Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää