24.1.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uudistunut Volkswagen Golf tuo 100 km sähkömatkaa ja valot hipaisuhyllylle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golfin kahdeksannen polven kasvopesupaketti mukailee viime vuonna nähtyjä Passatin ja Tiguanin uusia juonia. Ergonomiassa on kuunneltu käyttäjäpalautetta ja lataushybridien sähkökyvyt ovat kehittyneet tuntuvasti. Volkswagen Golfin kahdeksas sukupolvi toi saapuessaan paljon digiä ja hipaisupintoja. Ilmeisen runsaasti annettua käyttäjäpalautetta on kuitenkin kuunneltu, joten nyt “Golf 8.5” saa päivitetyn ergonomiapaketin. Tärkeimpänä kaikista? Kosketusnäytön alareunassa oleva hipaisuhylly on saanut valot ja ohjauspyörissä on palattu perinteisiin nappeihin. Golfin päivittyminen osuu samaan MQB Evo -perusrakenneremonttiin kuin viime vuonna nähty uusi Passat ja uusi Tiguan, joten rakennuspalikoissa on paljon samaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ergonomia edellä Mitäpä olisi facelift ilman uusia valoja? Golfin kohdalla nähdään IQ.Light-ledimatriisivalot, joiden ilme on jälleen hiukan raikkaampi. Valopaketin yhteydessä nähdään myös uudet kolmiulotteisemmat takavalot. Keulan valouutuuksiin kuuluu myös valaistu VW-logo, joka merkitsee perusvaloja parempaa valopakettia. Puskureiden osalta on tapahtunut hienoisia muutoksia varustetasosta riippuen. Uusia korivärejä on neljä ja musta katto on saatavissa R-Linen, GTI:n ja GTE:n yhteydessä. Sisätiloissa kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on joko 10,4-tuumainen tai 12,9-tuumainen varustelusta riippuen. Volkswageniksi kyseessä on MIB4-tietoviihdejärjestelmä, jonka pääpiirteiset ideat ovat tuttuja ID.7:sta sekä Passat-Tiguan-duosta. Järjestelmässä on merkittävästi entistä enemmän kykyä ja puhtia, mutta samalla valikkorakennetta on yksinkertaistettu. Käytössä on myös uusi Ida-ääniavustin, joka on merkittävästi edellistä avustinta tehokkaampi. Kuten alussa kerroimme, kosketusnäytön edessä olevaa hipaisuhyllyä on kehitetty ergonomisemmaksi ja siihen on lisätty taustavalaistus. Keskitunnelin vaihdenipukasta Golf ei vielä hankkiudu eroon, joten kolopallo ei seuraa sisariaan vaihteistoviiksen maailmaan aivan vielä. Kuljettajan edessä on 10,2-tuumainen mittaristonäyttö, jonka näkymävaihtoehdot riippuvat osin auton varustetasosta. Lisävarustelistalta löytyy tuulilasin heijastusnäyttö. Ohjauspyörän perinteiset painikkeet ovat tervetullut paluu, joskin varustetaso näyttää vaikuttavan ovatko napit matta- vai kiiltopintaiset. Ajoavustimissa uutta on Park Assist Pro, joten Golf liittyy älypuhelimella parkkiruutuun ajatettavien autojen joukkoon. Golf saa myös 360°-kameranäkymän nimellä Area View. Tutut myllyt MQB Evo -rakennepäivityksen yhteydessä Golfin voimalinjapalettia on viilattu. Kaiken kaikkiaan ensimmäisessä mallistoaallossa tarjolla on yhdeksän eri voimalinjaa ja ne ovat pääpiirteittäin tuttuja Passatin ja Tiguanin kohdalta. Nelivetoinen Golf R ja etuvetoinen Golf GTI Clubsport liittyvät jengiin loppuvuodesta. 1,5-litrainen eTSI-kevythybridi saa aina parikseen seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin ja etuvedon. Tarjolla on kaksi tehoversiota, 85 kW (115 hv) ja 110 kW (150 hv), ja ne ovat saatavissa myös Golf Variantin kanssa. Tavallisista TSI-bensiinimoottoreista löytyvät samat vaihtoehdot, mutta niiden parina on kuusivaihteinen manuaali. Golf GTI:n kohdalla 2,0-litrainen moottori on saanut kevyen teholisäyksen 195 kilowattiin (265 hv) ja vaihteistona seitsemänvaihteinen DSG. Dieseliäkään ei ole hylätty. 2,0-litrainen TDI on tehoiltaan joko 85 kW tai 110 kW (115/150 hv). Pienempitehoisessa vaihdot täytyy polkea itse, tehokkaampi luottaa kaksoiskytkinautomaattiin. Molemmat vaihtoehdot saa myös Golf Variantiin. Lataushybridioptioina on 150 kW (204 hv) eHybrid ja 200 kW (272 hv) GTE. Vaihteistona ladattavissa on kuusivaihteinen DSG. Lataushybridit eivät tule tarjolle Golf Variantin yhteydessä. Akku on kasvanut lähes kaksinkertaiseksi ja 19,7 kilowattitunnin voimin Golfilla pääsee noin 100 kilometriä yhdellä latauksella. Latausteho on noussut tuntuvasti 11 kilowattiin (Type 2) ja lisäksi Golfin ladattavat tukevat jatkossa 50 kilowatin CCS-pikalatausta. Keväällä kauppoihin 50 vuotta ja 37 miljoonaa autoa myöhemmin Volkswagen Golf päivittyy siis sähkön ja palautteen turvin. Vaatimattomasti kaikkien aikojen parhaaksi Golfiksi ristitty 8.5 saapuu markkinoille kevään tullen. Suomen voimalinjavalikoimasta tai hinnoittelusta ei ole vielä tietoa, mutta esimerkiksi Passatin ja Tiguanin kohdalla pienitehoiset dieselit ovat jääneet meillä pois. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?