24.1.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uudistunut Volkswagen Golf tuo 100 km sähkömatkaa ja valot hipaisuhyllylle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golfin kahdeksannen polven kasvopesupaketti mukailee viime vuonna nähtyjä Passatin ja Tiguanin uusia juonia. Ergonomiassa on kuunneltu käyttäjäpalautetta ja lataushybridien sähkökyvyt ovat kehittyneet tuntuvasti. Volkswagen Golfin kahdeksas sukupolvi toi saapuessaan paljon digiä ja hipaisupintoja. Ilmeisen runsaasti annettua käyttäjäpalautetta on kuitenkin kuunneltu, joten nyt “Golf 8.5” saa päivitetyn ergonomiapaketin. Tärkeimpänä kaikista? Kosketusnäytön alareunassa oleva hipaisuhylly on saanut valot ja ohjauspyörissä on palattu perinteisiin nappeihin.Golfin päivittyminen osuu samaan MQB Evo -perusrakenneremonttiin kuin viime vuonna nähty uusi Passat ja uusi Tiguan, joten rakennuspalikoissa on paljon samaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErgonomia edelläMitäpä olisi facelift ilman uusia valoja? Golfin kohdalla nähdään IQ.Light-ledimatriisivalot, joiden ilme on jälleen hiukan raikkaampi. Valopaketin yhteydessä nähdään myös uudet kolmiulotteisemmat takavalot. Keulan valouutuuksiin kuuluu myös valaistu VW-logo, joka merkitsee perusvaloja parempaa valopakettia. Puskureiden osalta on tapahtunut hienoisia muutoksia varustetasosta riippuen. Uusia korivärejä on neljä ja musta katto on saatavissa R-Linen, GTI:n ja GTE:n yhteydessä. Sisätiloissa kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on joko 10,4-tuumainen tai 12,9-tuumainen varustelusta riippuen. Volkswageniksi kyseessä on MIB4-tietoviihdejärjestelmä, jonka pääpiirteiset ideat ovat tuttuja ID.7:sta sekä Passat-Tiguan-duosta. Järjestelmässä on merkittävästi entistä enemmän kykyä ja puhtia, mutta samalla valikkorakennetta on yksinkertaistettu. Käytössä on myös uusi Ida-ääniavustin, joka on merkittävästi edellistä avustinta tehokkaampi. Kuten alussa kerroimme, kosketusnäytön edessä olevaa hipaisuhyllyä on kehitetty ergonomisemmaksi ja siihen on lisätty taustavalaistus. Keskitunnelin vaihdenipukasta Golf ei vielä hankkiudu eroon, joten kolopallo ei seuraa sisariaan vaihteistoviiksen maailmaan aivan vielä.Kuljettajan edessä on 10,2-tuumainen mittaristonäyttö, jonka näkymävaihtoehdot riippuvat osin auton varustetasosta. Lisävarustelistalta löytyy tuulilasin heijastusnäyttö. Ohjauspyörän perinteiset painikkeet ovat tervetullut paluu, joskin varustetaso näyttää vaikuttavan ovatko napit matta- vai kiiltopintaiset.Ajoavustimissa uutta on Park Assist Pro, joten Golf liittyy älypuhelimella parkkiruutuun ajatettavien autojen joukkoon. Golf saa myös 360°-kameranäkymän nimellä Area View. Tutut myllytMQB Evo -rakennepäivityksen yhteydessä Golfin voimalinjapalettia on viilattu. Kaiken kaikkiaan ensimmäisessä mallistoaallossa tarjolla on yhdeksän eri voimalinjaa ja ne ovat pääpiirteittäin tuttuja Passatin ja Tiguanin kohdalta. Nelivetoinen Golf R ja etuvetoinen Golf GTI Clubsport liittyvät jengiin loppuvuodesta. 1,5-litrainen eTSI-kevythybridi saa aina parikseen seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin ja etuvedon. Tarjolla on kaksi tehoversiota, 85 kW (115 hv) ja 110 kW (150 hv), ja ne ovat saatavissa myös Golf Variantin kanssa.Tavallisista TSI-bensiinimoottoreista löytyvät samat vaihtoehdot, mutta niiden parina on kuusivaihteinen manuaali. Golf GTI:n kohdalla 2,0-litrainen moottori on saanut kevyen teholisäyksen 195 kilowattiin (265 hv) ja vaihteistona seitsemänvaihteinen DSG.Dieseliäkään ei ole hylätty. 2,0-litrainen TDI on tehoiltaan joko 85 kW tai 110 kW (115/150 hv). Pienempitehoisessa vaihdot täytyy polkea itse, tehokkaampi luottaa kaksoiskytkinautomaattiin. Molemmat vaihtoehdot saa myös Golf Variantiin.Lataushybridioptioina on 150 kW (204 hv) eHybrid ja 200 kW (272 hv) GTE. Vaihteistona ladattavissa on kuusivaihteinen DSG. Lataushybridit eivät tule tarjolle Golf Variantin yhteydessä. Akku on kasvanut lähes kaksinkertaiseksi ja 19,7 kilowattitunnin voimin Golfilla pääsee noin 100 kilometriä yhdellä latauksella. Latausteho on noussut tuntuvasti 11 kilowattiin (Type 2) ja lisäksi Golfin ladattavat tukevat jatkossa 50 kilowatin CCS-pikalatausta. Keväällä kauppoihin50 vuotta ja 37 miljoonaa autoa myöhemmin Volkswagen Golf päivittyy siis sähkön ja palautteen turvin. Vaatimattomasti kaikkien aikojen parhaaksi Golfiksi ristitty 8.5 saapuu markkinoille kevään tullen. Suomen voimalinjavalikoimasta tai hinnoittelusta ei ole vielä tietoa, mutta esimerkiksi Passatin ja Tiguanin kohdalla pienitehoiset dieselit ovat jääneet meillä pois. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista