24.1.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uudistunut Volkswagen Golf tuo 100 km sähkömatkaa ja valot hipaisuhyllylle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golfin kahdeksannen polven kasvopesupaketti mukailee viime vuonna nähtyjä Passatin ja Tiguanin uusia juonia. Ergonomiassa on kuunneltu käyttäjäpalautetta ja lataushybridien sähkökyvyt ovat kehittyneet tuntuvasti. Volkswagen Golfin kahdeksas sukupolvi toi saapuessaan paljon digiä ja hipaisupintoja. Ilmeisen runsaasti annettua käyttäjäpalautetta on kuitenkin kuunneltu, joten nyt “Golf 8.5” saa päivitetyn ergonomiapaketin. Tärkeimpänä kaikista? Kosketusnäytön alareunassa oleva hipaisuhylly on saanut valot ja ohjauspyörissä on palattu perinteisiin nappeihin.Golfin päivittyminen osuu samaan MQB Evo -perusrakenneremonttiin kuin viime vuonna nähty uusi Passat ja uusi Tiguan, joten rakennuspalikoissa on paljon samaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErgonomia edelläMitäpä olisi facelift ilman uusia valoja? Golfin kohdalla nähdään IQ.Light-ledimatriisivalot, joiden ilme on jälleen hiukan raikkaampi. Valopaketin yhteydessä nähdään myös uudet kolmiulotteisemmat takavalot. Keulan valouutuuksiin kuuluu myös valaistu VW-logo, joka merkitsee perusvaloja parempaa valopakettia. Puskureiden osalta on tapahtunut hienoisia muutoksia varustetasosta riippuen. Uusia korivärejä on neljä ja musta katto on saatavissa R-Linen, GTI:n ja GTE:n yhteydessä. Sisätiloissa kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on joko 10,4-tuumainen tai 12,9-tuumainen varustelusta riippuen. Volkswageniksi kyseessä on MIB4-tietoviihdejärjestelmä, jonka pääpiirteiset ideat ovat tuttuja ID.7:sta sekä Passat-Tiguan-duosta. Järjestelmässä on merkittävästi entistä enemmän kykyä ja puhtia, mutta samalla valikkorakennetta on yksinkertaistettu. Käytössä on myös uusi Ida-ääniavustin, joka on merkittävästi edellistä avustinta tehokkaampi. Kuten alussa kerroimme, kosketusnäytön edessä olevaa hipaisuhyllyä on kehitetty ergonomisemmaksi ja siihen on lisätty taustavalaistus. Keskitunnelin vaihdenipukasta Golf ei vielä hankkiudu eroon, joten kolopallo ei seuraa sisariaan vaihteistoviiksen maailmaan aivan vielä.Kuljettajan edessä on 10,2-tuumainen mittaristonäyttö, jonka näkymävaihtoehdot riippuvat osin auton varustetasosta. Lisävarustelistalta löytyy tuulilasin heijastusnäyttö. Ohjauspyörän perinteiset painikkeet ovat tervetullut paluu, joskin varustetaso näyttää vaikuttavan ovatko napit matta- vai kiiltopintaiset.Ajoavustimissa uutta on Park Assist Pro, joten Golf liittyy älypuhelimella parkkiruutuun ajatettavien autojen joukkoon. Golf saa myös 360°-kameranäkymän nimellä Area View. Tutut myllytMQB Evo -rakennepäivityksen yhteydessä Golfin voimalinjapalettia on viilattu. Kaiken kaikkiaan ensimmäisessä mallistoaallossa tarjolla on yhdeksän eri voimalinjaa ja ne ovat pääpiirteittäin tuttuja Passatin ja Tiguanin kohdalta. Nelivetoinen Golf R ja etuvetoinen Golf GTI Clubsport liittyvät jengiin loppuvuodesta. 1,5-litrainen eTSI-kevythybridi saa aina parikseen seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin ja etuvedon. Tarjolla on kaksi tehoversiota, 85 kW (115 hv) ja 110 kW (150 hv), ja ne ovat saatavissa myös Golf Variantin kanssa.Tavallisista TSI-bensiinimoottoreista löytyvät samat vaihtoehdot, mutta niiden parina on kuusivaihteinen manuaali. Golf GTI:n kohdalla 2,0-litrainen moottori on saanut kevyen teholisäyksen 195 kilowattiin (265 hv) ja vaihteistona seitsemänvaihteinen DSG.Dieseliäkään ei ole hylätty. 2,0-litrainen TDI on tehoiltaan joko 85 kW tai 110 kW (115/150 hv). Pienempitehoisessa vaihdot täytyy polkea itse, tehokkaampi luottaa kaksoiskytkinautomaattiin. Molemmat vaihtoehdot saa myös Golf Variantiin.Lataushybridioptioina on 150 kW (204 hv) eHybrid ja 200 kW (272 hv) GTE. Vaihteistona ladattavissa on kuusivaihteinen DSG. Lataushybridit eivät tule tarjolle Golf Variantin yhteydessä. Akku on kasvanut lähes kaksinkertaiseksi ja 19,7 kilowattitunnin voimin Golfilla pääsee noin 100 kilometriä yhdellä latauksella. Latausteho on noussut tuntuvasti 11 kilowattiin (Type 2) ja lisäksi Golfin ladattavat tukevat jatkossa 50 kilowatin CCS-pikalatausta. Keväällä kauppoihin50 vuotta ja 37 miljoonaa autoa myöhemmin Volkswagen Golf päivittyy siis sähkön ja palautteen turvin. Vaatimattomasti kaikkien aikojen parhaaksi Golfiksi ristitty 8.5 saapuu markkinoille kevään tullen. Suomen voimalinjavalikoimasta tai hinnoittelusta ei ole vielä tietoa, mutta esimerkiksi Passatin ja Tiguanin kohdalla pienitehoiset dieselit ovat jääneet meillä pois. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”