24.1.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uudistunut Volkswagen Golf tuo 100 km sähkömatkaa ja valot hipaisuhyllylle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golfin kahdeksannen polven kasvopesupaketti mukailee viime vuonna nähtyjä Passatin ja Tiguanin uusia juonia. Ergonomiassa on kuunneltu käyttäjäpalautetta ja lataushybridien sähkökyvyt ovat kehittyneet tuntuvasti. Volkswagen Golfin kahdeksas sukupolvi toi saapuessaan paljon digiä ja hipaisupintoja. Ilmeisen runsaasti annettua käyttäjäpalautetta on kuitenkin kuunneltu, joten nyt “Golf 8.5” saa päivitetyn ergonomiapaketin. Tärkeimpänä kaikista? Kosketusnäytön alareunassa oleva hipaisuhylly on saanut valot ja ohjauspyörissä on palattu perinteisiin nappeihin. Golfin päivittyminen osuu samaan MQB Evo -perusrakenneremonttiin kuin viime vuonna nähty uusi Passat ja uusi Tiguan, joten rakennuspalikoissa on paljon samaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ergonomia edellä Mitäpä olisi facelift ilman uusia valoja? Golfin kohdalla nähdään IQ.Light-ledimatriisivalot, joiden ilme on jälleen hiukan raikkaampi. Valopaketin yhteydessä nähdään myös uudet kolmiulotteisemmat takavalot. Keulan valouutuuksiin kuuluu myös valaistu VW-logo, joka merkitsee perusvaloja parempaa valopakettia. Puskureiden osalta on tapahtunut hienoisia muutoksia varustetasosta riippuen. Uusia korivärejä on neljä ja musta katto on saatavissa R-Linen, GTI:n ja GTE:n yhteydessä. Sisätiloissa kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on joko 10,4-tuumainen tai 12,9-tuumainen varustelusta riippuen. Volkswageniksi kyseessä on MIB4-tietoviihdejärjestelmä, jonka pääpiirteiset ideat ovat tuttuja ID.7:sta sekä Passat-Tiguan-duosta. Järjestelmässä on merkittävästi entistä enemmän kykyä ja puhtia, mutta samalla valikkorakennetta on yksinkertaistettu. Käytössä on myös uusi Ida-ääniavustin, joka on merkittävästi edellistä avustinta tehokkaampi. Kuten alussa kerroimme, kosketusnäytön edessä olevaa hipaisuhyllyä on kehitetty ergonomisemmaksi ja siihen on lisätty taustavalaistus. Keskitunnelin vaihdenipukasta Golf ei vielä hankkiudu eroon, joten kolopallo ei seuraa sisariaan vaihteistoviiksen maailmaan aivan vielä. Kuljettajan edessä on 10,2-tuumainen mittaristonäyttö, jonka näkymävaihtoehdot riippuvat osin auton varustetasosta. Lisävarustelistalta löytyy tuulilasin heijastusnäyttö. Ohjauspyörän perinteiset painikkeet ovat tervetullut paluu, joskin varustetaso näyttää vaikuttavan ovatko napit matta- vai kiiltopintaiset. Ajoavustimissa uutta on Park Assist Pro, joten Golf liittyy älypuhelimella parkkiruutuun ajatettavien autojen joukkoon. Golf saa myös 360°-kameranäkymän nimellä Area View. Tutut myllyt MQB Evo -rakennepäivityksen yhteydessä Golfin voimalinjapalettia on viilattu. Kaiken kaikkiaan ensimmäisessä mallistoaallossa tarjolla on yhdeksän eri voimalinjaa ja ne ovat pääpiirteittäin tuttuja Passatin ja Tiguanin kohdalta. Nelivetoinen Golf R ja etuvetoinen Golf GTI Clubsport liittyvät jengiin loppuvuodesta. 1,5-litrainen eTSI-kevythybridi saa aina parikseen seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin ja etuvedon. Tarjolla on kaksi tehoversiota, 85 kW (115 hv) ja 110 kW (150 hv), ja ne ovat saatavissa myös Golf Variantin kanssa. Tavallisista TSI-bensiinimoottoreista löytyvät samat vaihtoehdot, mutta niiden parina on kuusivaihteinen manuaali. Golf GTI:n kohdalla 2,0-litrainen moottori on saanut kevyen teholisäyksen 195 kilowattiin (265 hv) ja vaihteistona seitsemänvaihteinen DSG. Dieseliäkään ei ole hylätty. 2,0-litrainen TDI on tehoiltaan joko 85 kW tai 110 kW (115/150 hv). Pienempitehoisessa vaihdot täytyy polkea itse, tehokkaampi luottaa kaksoiskytkinautomaattiin. Molemmat vaihtoehdot saa myös Golf Variantiin. Lataushybridioptioina on 150 kW (204 hv) eHybrid ja 200 kW (272 hv) GTE. Vaihteistona ladattavissa on kuusivaihteinen DSG. Lataushybridit eivät tule tarjolle Golf Variantin yhteydessä. Akku on kasvanut lähes kaksinkertaiseksi ja 19,7 kilowattitunnin voimin Golfilla pääsee noin 100 kilometriä yhdellä latauksella. Latausteho on noussut tuntuvasti 11 kilowattiin (Type 2) ja lisäksi Golfin ladattavat tukevat jatkossa 50 kilowatin CCS-pikalatausta. Keväällä kauppoihin 50 vuotta ja 37 miljoonaa autoa myöhemmin Volkswagen Golf päivittyy siis sähkön ja palautteen turvin. Vaatimattomasti kaikkien aikojen parhaaksi Golfiksi ristitty 8.5 saapuu markkinoille kevään tullen. Suomen voimalinjavalikoimasta tai hinnoittelusta ei ole vielä tietoa, mutta esimerkiksi Passatin ja Tiguanin kohdalla pienitehoiset dieselit ovat jääneet meillä pois. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe