14.2.2024

Škoda Octavia faceliftattiin – suosikkimalli puolustaa asemiaan entistäkin parempana

Škoda Octavian elinkaaripäivitys tuo tullessaan muun muassa uudistetun ilmeen uusine valoineen, tekoälyä hyödyntävän uuden tietoviihdejärjestelmän sekä aiempaa tehokkaamman Octavia RS:n.

Škoda Octavia on betonoinut asemansa eräänä Suomen suosituimmista henkilöautomalleista, ja se kykenee edelleen tehokkaasti painimaan katumaasturikilpailijoitaan vastaan. Esimerkiksi viime vuonna Octavia ylsi ensirekisteröintitilastossa sijalle kolme, Toyota Corollan jälkeen ja ennen Škodan sähkökatumaasturi Enyaqia.

Nyt saatu melko perinteinen facelift muine parannuksineen tuskin ainakaan haittaa vahvaa myyntiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähdetään liikkeelle faceliftistä

Uudistettu Octavia on siis helppo tunnistaa jo ulkoapäin, sillä se on saanut uudet valot sekä eteen että taakse, ja myös puskureita on muokattu kummassakin päässä. Itse asiassa etu- ja takapuskureiden uudelleenmuotoilu on johtanut auton pidentymiseen noin senttimetrillä, kokonaispituuden asettuessa nyt kahta milliä vaille 4,7 metriin. Niin ikään etusäleikkö on kokenut selvän uudistuksen, yhdistyen nyt tiiviisti ajovalojen muotokieleen.

Uusissa ajovaloissa on kaksi LED-moduulia. Ajovaloyksiköiden ulommat kaksois-LED-moduulit tuottavat lähi- ja kaukovalot. Sisemmässä ledimoduulissa on puolestaan 36 erillistä matriisisegmenttiä kahdessa rivissä, mikä on sisemmässä LED-moduulissa on 36 erillistä matriisisegmenttiä kahdessa rivissä, mikä on valmistajan mukaan 12 segmenttiä aiempaa enemmän.

Octavian keulalla on nyt uudet led-ajovalot ja korkeampien varustetasojen osalta tehokkaat led-matriisiajovalot sekä aiempaa rohkeammat led-huomiovalokuviot. Varsinkin etuvalojen muodoissa on nähtävissä viittauksia Škodan kotimaan Tšekin lippuun, vähän samalla tavalla kuin Mini tapaa muotoilla takavalot Union Jack -tyyliin.

Takavalot yltävät takaluukun puolelle asti, ja korkeampien varustetasojen osalta ne toimittavat myös saatto-/tervetulovalojen virkaa.

Entistä älykkäämpi Octavia

Octavian kojelaudan uudistus on sukua sekä hiljattain päivitetylle sukulaismalli Volkswagen Golfille että viime vuonna uusiksi menneille Škoda Superbille ja -Kodiaqille.

Kuten on Golfin laita, myös Octavia saa nyt ChatGPT:n tekoälyn osaksi tietoviihdejärjestelmänsä Laura -puheohjausta. ChatGPT ei kuitenkaan valmistajan vakuuttelujen mukaan kerää kuljettajan tietoja, ja poistaa keskustelut hetimiten järjestelmästä. ChatGPT:n tehtävä on puuttua peliin vain niissä tilanteissa, joissa puheohjaus ei osaa vastata kuljettajan pyyntöön.

Tarjolle on tulossa ainakin neljä varustetasoa, jotka ovat Essence, Selection, SportLine sekä RS. Lisäksi sisustukseen saadaan yhdeksän erilaista designvaihtoehtoa.

Perusmalleista löytyy 10-tuumainen tietoviihdenäyttö, mutta varustetasoja ylöspäin kelatessa vastaan tulee Golfistakin tuttu uusi 13 tuuman ruutu. Monet auton toiminnoista on keskitetty näyttöruudulle, mutta myös fyysisiä nappeja löytyy tietyille keskeisille toiminnoille, ei kuitenkaan esimerkiksi ilmastoinnin säädöille, jotka täytyy hoitaa aina kosketusnäytön kautta. Superbista ja Kodiaqista tuttuja smart dial -mininäyttöjä ei siis ole Octavian kojelautaan mahdutettu. Kuljettajalla on vakiona 10-tuumainen digitaalimittaristo. Niin ikään kaksialueinen automaatti-ilmastointi on vakiovaruste kautta malliston.

Päivitetty avaimeton keskuslukitus ja käynnistys eli KESSY lukitsee keskuslukituksen automaattisesti, kun kuljettaja poistuu avaimineen autosta yli 1,5 metrin päähän.  Vastaavasti järjestelmä avaa keskuslukituksen, kun kuljettaja tulee avain mukanaan vähintään tuon puolentoista metrin päähän autosta.

Uusina ajoavustimina Octaviaan tulevat tarjolle edelleen kehitetty automaattinen pysäköintiavustin sekä etäpysäköintiavustin Remote Park Assist, jota hallitaan kännykkäsovelluksen avulla. Turvavarusteiden puolella uutta on jatkokehitetty kuljettajan vireystason tunnistusjärjestelmä, joka käyttää toiminnassaan aiempaa
monipuolisempia tietoja kuljettajan toiminnan analysoinnissa. Lisäksi uudistuneeseen Octaviaan tulee saataville yhteensä 10 turvatyynyä.

Älypuhelimella Octavian digitoimintoja on mahdollista edelleen jatkaa, ja niiden ylläpitoon auton keskikonsolista löytyy Phone Box -älypuhelintelakka, joka sekä lataa puhelinta langattomasti 15 watin virralla että jäähdyttää latautumisessa kuumenevaa älylaitetta. USB-C -pistokkeet työntävät aiempaa reilusti tehokkaampaa 45 watin virtaa.

20 heppaa lisää Ärrässää

Škoda Octavian todennäköisesti himoituin versio on sporttimalli Octavia RS. Sen 2,0-litrainen ahdettu bensiinimoottori tuottaa nyt jopa 195 kilowattia eli 265 hevosvoimaa, tarkoittaen 20 hevosvoiman tehonlisäystä. RS tulee aina 7-lovisen DSG:n kanssa, ja siinä on muun muassa 15 millimetriä madallettu alusta sekä 19-tuumaiset sporttivanteet.

RS:n sukulainen on Octavian nelivetoversio, jossa sama 2,0-litrainen tuottaa 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa. 4x4 tulee tosin tarjolle vasta vuoden 2024 puolella. Muut bensiinimallit ovat hienoisesti ehostettuja 1,5-litraisia, joko 85 tai 110 kilowatin tehoisina. Yhdistettynä käsivaihteiston sijaan DSG:hen, puolitoistalitraiset tulevat 48 voltin kevythybriditekniikan kera, jolloin rullaaminen on mahdollista moottori täysin sammutettuna. Dieselpuolella moottorivaihtoehtoja on kaksi. Ne ovat 2,0-litraisen TDI:n kaksi eri tehoversiota, 85- ja 110 kilowatin tehoisina.

Skarpin oloisesti uudistetun Škoda Octavian ennakkomyynti alkaa kuluvan kevään aikana, jolloin selviävät myös hinnat.

Lähde ja kuvat: Škoda Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat