1.2.2023

Suomalaiset korjaavat autojaan keskimäärin 1 070 eurolla – kulut kasvaneet 10 vuodessa

Mondeon huolto

Suomalainen autonomistaja maksaa auton huolloista ja korjauksista nyt keskimäärin 18 prosenttia enemmän kuin 10 vuotta sitten

Suomalaisilta autonomistajilta kuluu auton huoltoihin ja korjauksiin keskimäärin 1 070 euroa vuosittain. Suomalaisten yksityisajoneuvojen huolto- ja korjauskulut ovat kasvaneet 18 prosenttia vuodesta 2013. Tämä tarkoittaa, että keskimäärin jokainen autonomistaja käytti vuonna 2022 autonsa huoltoihin ja korjauksiin 195 euroa enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

Yksi selittävät tekijä korjauskustannusten nousuun on suomalaisen autokannan vanheneminen. Ennen viime vuonna tapahtunutta polttoaineen hinnan suurta nousua autojen korjauskulut kasvoivat suhteessa nopeammin kuin mitkään muut autonomistajan kulut.

– Huollot ja korjaukset ovat autonomistajan välttämätön paha: jokainen niitä osaa odottaa, mutta aina ne tulevat yllätyksenä. 1 070 euroa on summa, johon keskimääräinen autonomistaja joutuu Suomessa vuosittain huolto- ja korjauskuluina sitoutumaan. Osalla ne kulut ovat paljon suurempia, osalla selkeästi pienempi. Suuri huoltorasite johtuu nopeasti vanhenevasta autokannasta, sillä ikääntyneitä autoja joutuu huoltamaan enemmän kuin tuoreempia, Beely Oy:n toimitusjohtaja Pertti Pigg kertoo.

Yhteensä suomalaiset maksavat autojensa huolloista ja korjauksista 2 280 miljoonaa euroa. Suomessa on 2,77 miljoonaa kotitaloutta, niistä 77 prosenttia eli 2,13 miljoonaa omistaa vähintään yhden auton. Kotitalouksien omistamia autoja Suomessa on yhteensä 2,55 miljoonaa.

Todennäköisesti suomalaisilla kuluu autojen korjauksiin ja huoltoihin vielä enemmän kuin 1070 euroa vuodessa keskimäärin, sillä tilastot yksityisajoneuvojen kuluista sisältävät autojen lisäksi moottori- ja polkupyörät. Kaksipyöräisten huoltaminen on keskimäärin huomattavasti halvempaa kuin autojen, mikä pienentää tilaston keskiarvoa. Tilastotiedot on kerätty Tilastokeskukselta ja Autoalan Tiedotuskeskukselta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korjauskulujen kasvu ei hidastu

Suomalaisilta kuluu nykyään yksityisautojen huoltoihin ja korjauksiin 18 prosenttia enemmän rahaa kuin vuonna 2013. Autonomistajat käyttivät auton huoltoihin ja korjauksiin viime vuonna keskimäärin 195 euroa enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

– Polttoaineen hintojen räjähdys viime vuonna kätkee varjoonsa huoltokulujen pitkäaikaisen kasvun. Bensan hinta laski aiemmin usean vuoden ajan. Korjausten ja huoltojen hinnat kasvavat vuodesta toiseen. Autoilijana on vaikeaa vaikuttaa menoveden hintaan, mutta huolto- ja korjauskuluissa voi säästää satasia vuosittain, Pigg sanoo.

– Huolto- ja korjaushintojen nousu ei tulevina vuosina ainakaan hidastu. Nuo autonomistajalle välttämättömät kulut voivat paisua pahimmillaan sadoilla euroilla vuodessa yllättävän nopeasti.

Henkilöautokanta on Suomessa vanhentunut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 ja viime vuonna suomalaisen henkilöauton keski-ikä nousi 12,9 vuoteen. Tavallisen yksityisomistajan henkilöauto on nyt keskimäärin kaksi vuotta vanhempi kuin 10 vuotta sitten. Autokannan vanheneminen kasvattaa autojen huoltorasitetta ja tekee näin autoilusta kuormittavampaa sekä autonomistajalle että yhteiskunnalle.

– Kun autokanta vanhenee, kasvaa huoltojen ja korjausten tarve. Uudessa autossa ja kuukausiautoilussa ihminen maksaa osittain huolettomuudesta. Toki uuttakin autoa täytyy huoltaa ja korjata, Pigg toteaa.

Koronakriisin aikana autojen lukumäärän nousu otti Suomessa alueellisesti vielä totuttuakin suuremman loikan. Autokannan vanheneminen kiihtyi, sillä käytettyjä autoja ostettiin aiempaa enemmän, mutta uusia autoja vähemmän.

– Autojen määrä on kasvanut Suomessa kauan: uusia autoja on useimpina vuosina myyty noin 110 000 vuodessa. Koronakriisin aikana uusien autojen vuosittainen ostaminen vähentyi kymmenillä tuhansilla. Viime vuonna myytiin reilut 80 000 uutta autoa, Pigg kommentoi.

Lähde: Beely